۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۰۶۴۵۴
آیت‌الله اراکی تأکید کرد:

ضرورت تلاش شهرداری ها در زمینه فقه اسلامی و مدیریت شهری

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: قم یک شهر مقدس و ام‌القرای جهان تشیع به شمار می‌رود، از این رو از شهرداری قم نیز انتظار می‌رود در مسائل فقه اسلامی مدیریت شهری تلاش کند و با پژوهش و تحقیق در گسترش آن بکوشد.
آيت الله اراکي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم، آیت‌الله محسن اراکی در جلسه مشترکی که با حضور شهردار قم برگزار شد، گفت: فقه ما در تمامی ساختارها حرفی برای گفتن دارد و در عرصه‌های مختلف عمل می‌کند.

وی بیان داشت: یکی از مسائلی که فقه ما حرفی برای گفتن دارد، موضوع مدیریت شهری و شهرسازی است که باید در این زمینه کار شده و مطالب مرتبط با مدیریت شهری استخراج شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان داشت: در خصوص ارتفاع ساختمان‌ها، فاصله میان آنها، جایگاه خدمات عمومی در شهرها و.... روایات و آیات بسیاری وجود دارد که باید این مسائل استخراج و مد نظر قرار گیرد.

آیت‌الله اراکی عنوان داشت: می‌توانیم یک مهندسی فقهی برای شهر اسلامی ارائه کنیم و اگر به دنبال شهر اسلامی هستیم باید این معیارهای اسلامی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ غرب در حال گسترش است، گفت: نباید اجازه دهیم این فرهنگ بیش از این گسترش پیدا کند و می‌توانیم با معرفی الگوهای اسلامی در همه ابعاد به ویژه مدیریت شهری در گسترش مباحث اسلامی تلاش کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اذعان داشت: شهرسازی مبتنی بر مبانی غربی آثار منفی بسیاری دارد که باید این موضوع را پایان داده و اجازه نداد که سبک و سیاق فرهنگ‌های دیگر در کشور ما رسوخ کند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به جایگاه شهر قم گفت: قم یک شهر مقدس و ام‌القرای جهان تشیع به شمار می‌رود و از این رو از شهرداری قم نیز انتظار می‌رود در مسائل فقه اسلامی مدیریت شهری تلاش کند و با پژوهش و تحقیق در گسترش آن بکوشد.

وی اذعان داشت: قم باید پیشتاز در این عرصه باشد و از آنجایی که شهرداری قم و شخص شهردار قم اهتمام ویژه‌ای به این موضوع دارند می‌توان اقدامات خوبی را در این زمینه ایجاد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: باید قم به عنوان پایلوت مدیریت شهری اسلامی به جهان معرفی شده تا بتواند الگوی مناسب شهری ارائه کند.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: شهرداری قم یکی از شهرداری‌های موفق کشور در چند سال اخیر بوده است و خدمات خوبی را ارائه کرده و با توجه به ارتباط خوب شهردار با مراجع عظام تقلید باید از تلاش‌های آنها قدردانی کنیم./927/د102/ج

ارسال نظرات