۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۹۷۹۵۴
آیت‌الله طه محمدی:

جایگاه شهدای قبل از انقلاب مورد غفلت واقع شده است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله طه‌محمدی با بیان این‌که توجه به مقام و جایگاه شهدای قبل از انقلاب مغفول مانده است، گفت: شهدای قبل از انقلاب، سد را شکسته و راه را برای پیروزی انقلاب باز کردند، به همین دلیل ما و شهدای بعد از انقلاب مدیون خون آنها هستیم.
آيت الله طه محمدي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه استان همدان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان امشب در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که با حضور جمعی از طلاب همدانی مقیم قم برگزار شد، با اشاره به ایام فجر انقلاب اسلامی، گفت: ما و شهدای بعد از انقلاب مدیون خون شهدای قبل از انقلاب هستیم.
وی با بیان این‌که توجه کمتری نسبت به شهدای قبل از انقلاب صورت گرفته است، افزود: شهدای قبل از انقلاب دارای اجر و جایگاه والاتری نسبت به شهدای بعد ار انقلاب هستند، به دلیل این‌که قبل از پیروزی انقلاب، امیدی به پیروزی نبود و شهید مطهری هم در همین راستا می‌فرمود ما امیدی به پیروزی نداشتیم و با خود می‌گفتیم شاید بعد از 30 سال مبارزه پیروز شویم.
نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار داشت: خداوند در آیه 10 سوره حدید می فرماید «لَا یَسْتَوِی مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ؛ کسانى از شما که پیش از فتح [مکه] انفاق و جهاد کرده‏اند [با دیگران] یکسان نیستند آنان از [حیث] درجه بزرگتر از کسانى‏اند که بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‏اند و خداوند به هر کدام وعده نیکو داده است و خدا به آنچه مى‏کنید آگاه است».
آیت‌الله طه محمدی با اشاره به آیه 10 سوره حدید، خاطرنشان کرد: آنهایی که در اوج خفقان، ترس، لرز و رعب و وحشت که یک در هزار هم امیدی به پیروزی نبود، آمدند و سینه خود را در مقابل گلوله های طاغوت سپر کردند و یا اموال خود را انفاق کردند، با افرادی که بعد از انقلاب وارد میدان شده و جهاد و انفاق کردند، مساوی نیستند.
وی ادامه داد: آنهایی که قبل از پیروزی انقلاب وارد میدان مبارزه با ظلم و طاغوت شدند دارای درجه عظیم‌تری هستند، چون آنها بدون امید به پیروزی به مبارزه برخاستند در حالی که بعد ار انقلاب، افراد با امید به پیروزی به میدان آمدند و قبل از آن انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده بودند.
امام جمعه همدان با بیان این‌که شهدای قبل از انقلاب، سد را شکسته و راه را برای پیروزی انقلاب باز کردند و شهدای بعد از انقلاب راه آنها را ادامه دادند، تصریح کرد: شهدای بعد از انقلاب مدیون خون شهدای قبل از انقلاب هستند.
وی با بیان این‌که خداوند به شهدای قبل و بعد از انقلاب، هر دو وعده حسن داده است، افزود: ولی شهدا در یک درجه نیستند و درجه شهدا بنا به زمان و مکان با یکدیگر متفاوت است همان گونه که امام حسین، دارای مقام والایی بوده و به سیدالشهدا ملقب شده‌ است.
آیت‌الله طه محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح خطبه 206 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان در این خطبه می‌فرماید «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یُصْبِحْ بِی مَیِّتاً وَ لَا سَقِیماً وَ لَا مَضْرُوباً عَلَى عُرُوقِی بِسُوءٍ وَ لَا مَأْخُوذاً بِأَسْوَإِ عَمَلِی وَ لَا مَقْطُوعاً دَابِرِی وَ لَا مُرْتَدّاً عَنْ دِینِی وَ لَا مُنْکِراً لِرَبِّی وَ لَا مُسْتَوْحِشاً مِنْ إِیمَانِی وَ لَا مُلْتَبِساً عَقْلِی وَ لَا مُعَذَّباً بِعَذَابِ الْأُمَمِ مِنْ قَبْلِی؛ خدای را سپاس که امروز هم زنده و سالمم و رگ و پی‏ام گرفتار درد و رنج نیست و مورد بازخواست و تنبیه کردار زشتم نباشم. نه بی‏فرزند و اجاق کورم، و نه از دین خارجم، و نه منکر پروردگارم، و نه از ایمانم وحشت‏زده‏ام، و نه عقلم در پرده‏های شبهه است و نه گرفتار عذاب پیشینیانم».
وی بیان داشت: باید هر لحظه و در هر مکان خداوند را شاکر باشیم که ما را گرفتار بلایا و مصائب دنیایی نکرده است، چون بسیاری از افراد هستند که دچار این گرفتاری‌های ذکر شده در کلام امیرمؤمنان(ع) شده‌اند و با سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به بخش دیگری از این خطبه، یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید«أَصْبَحْتُ عَبْداً مَمْلُوکاً ظَالِماً لِنَفْسِی لَکَ الْحُجَّةُ عَلَیَّ وَ لَا حُجَّةَ لِی وَ لَا أَسْتَطِیعُ أَنْ آخُذَ إِلَّا مَا أَعْطَیْتَنِی وَ لَا أَتَّقِیَ إِلَّا مَا وَقَیْتَنِی اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ أَوْ أَضِلَّ فِی هُدَاکَ أَوْ أُضَامَ فِی سُلْطَانِکَ أَوْ أُضْطَهَدَ وَ الْأَمْرُ لَکَ؛ در حالی روز را آغاز کردم که بنده‏ای هستم بی‏اختیار و بر خود ستمکار. تو را حجّت است بر من نه مراست حجّت بر تو. هرچه باشم در آستان بلند توام زبانم بسته و از منطق سر افکنده، و این تویی که خداوندی و صاحب برهانی کوبنده. و من هرگز توان آن را ندارم که از خود چیزی داشته باشم مگر آنچه تو ببخشی، و از هیچ چیز نتوانم خود را نگه دارم مگر دست عنایت تو حفاظتم کند.پروردگارا، به تو پناه برم از آنکه در کرانه دریای بی‏نیازی تو نیازمند شوم، یا در زیر نور باران هدایتت گمگشته باشم، یا در دولت و حکومتت مورد ستم قرار گیرم، یا در هنگامه حاکمیّت تو بی‏ارج و بی‏احترام گردم».
وی خاطرنشان کرد: خیلی از افراد هستند که شب خوابیده‌اند و صبح بیدار نشده‌اند و یا وقتی بیدار شده‌اند مرتد شده‌اند و در روایات هم داریم که در آخرالزمان بلایی به سر مردم می‌آید که «تمسی مؤمنا و تصبح کافرا و تصبح مؤمنا و تمسی کافرا؛ شب مؤمن‌اند و صبح کافر و یا صبح مؤمن‌اند و شب کافر»، و این برای افرادی که صبح می‌کنند در حالی که عبد خدا هستند، باید سرمشق و سرلوحه باشد مبادا که گرفتار شوند.
آیت‌الله طه محمدی با بیان این‌که باید همواره از خداوند بخواهیم که جانمان را قبل ار اعضای بدنمان بستاند، ابراز داشت: امیرمؤمنان در فراز دیگری از دعا و یا خطبه خود می فرماید « اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِی أَوَّلَ کَرِیمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ کَرَائِمِی وَ أَوَّلَ وَدِیعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِکَ عِنْدِی اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِکَ أَوْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِینِکَ أَوْ تَتَایَعَ بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِی جَاءَ مِنْ عِنْدِکَ؛ پروردگارا، اول عضو شریفی که از من می‏ستانی و نخست امانتی از نعمت‏هایت که از من می‏ستانی جانم باشد. خداوندا، به تو پناه بریم که از فرمانت سرپیچی کنیم، یا از دینت به فتنه در آییم، یا به عوض هدایت‌های ارزانی شده از سویت مورد تهاجم هوس‌هایمان قرار گیریم».
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید همواره این خطبه و دعای امیرمؤمنان(ع) را با خود همراه داشته و مطالعه کنیم تا در هر لحظه حواسمان جمع و شکرگذار خداوند باشیم و از او بخواهیم ما را لحظه‌ای به حال خودمان وا نگذارد و قبل از این‌که گرفتار بلایای دنیایی شویم جانمان را بستاند./907/پ201/ج
 
ارسال نظرات