۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۹۳۴۷۲
در دومین جشنواره وقف و رسانه مطرح شد؛

جایگاه وقف در رسانه ملی کجاست؟

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نقش رسانه در جهت دهی وقف وموقوفات، گفت: موقوفات فرهنگی، کارکرد اجتماعی دارند اما بیشتر این مهم مورد غفلت واقع شده است و عمدتا به کارکردهای اقتصادی وقف توجه می شود.
وقف و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین رضی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عصر روز گذشته در همایش «وقف و رسانه» که با حضور مسؤولان و فعالان رسانه ای خراسان رضوی در تالار نور مشهد برگزار شد، درباره چگونگی توسعه فرهنگ رسانه ای وقف گفت: از ظرفیت های مغفول در قانون اساسی، بازتعریف بخش تعاون در حوزه وقف است.

وی افزود: رسانه ها می توانند برای جامعه دستور کار تعریف کنند؛ رسانه می تواند با توجه به کارکرد نظارت بر محیط خود، با ارائه گزارش های دقیق و مستند از وضعیت موقوفات به نگهداری و اثربخشی موقوفات و ترویج فرهنگ وقف کمک کند.

رضی با اشاره به نقش رسانه در جهت دهی وقف و موقوفات، اظهار کرد: موقوفات فرهنگی، کارکرد اجتماعی دارند اما اغلب این مهم مورد غفلت واقع شده است و عمدتا به کارکردهای اقتصادی وقف توجه می شود.

مشاور بسیج رسانه ای کشور خاطرنشان کرد: موضوعات وقف بایستی با نیازهای روز تطابق داشته باشد.

در ترویج وقف، مراقب باشیم دچار تکرار ملال آور نشویم

در ادامه این همایش، کوروششجاعی، مدیرمسؤول روزنامه خراسان گفت: اگر وقف در زندگی مردم جاری نشود و مردم آثار آن را به طور ملموس درک نکنند، هیچ اقدامی در ترویج آن به جایی نمی رسد.

وی افزود: اگر وقف، صدقه جاریه و میراث اهل بیت(ع) است چه ایرادی دارد اهالی فرهنگ و هنر با قلم، دوربین، سناریو و شعر خوب این میراث عظیم را حفظ و تقویت کنند.

شجاعی با بیان این که رسانه، تنها در صداوسیما و روزنامه و سینما خلاصه نمی شود، بر ضرورت بهره گیری از سایر رسانه های جمعی همچون تریبون نماز جمعه تأکید و خاطرنشان کرد: اگر مردم بدانند هزینه مال الاجاره ای که برای ملک موقوفه پرداخت می کنند صرف امر مقدس وقف می شود، دیگر نیاز به اقدام اداری از سوی اوقاف برای وصول اجاره موقوفات نخواهد بود.

مدیرمسؤول روزنامه خراسان تصریح کرد: رسانه ها بایستی به صورت زمان مند به ارزش، لزوم احیا و آثار وقف و ترویج خرده وقفه ها بپردازند تا وقف با زندگی مردم عجین شود، به جای فکر کردن برای مردم یا تعیین این که به چه فکر کنند،باید آن ها را نسبت به وقف، اقناع کرد.

وی یادآور شد: در این میان البته بایستی مراقب باشیم گرفتار تکرار ملال آور نشویم که وقف را به ضد وقف تبدیل کند.

جایگاه درس وقف در دانشگاه رسانه ملی، کجاست؟

محمدحسین جعفریان، نویسنده و محقق در ادامه همایش وقف و رسانه با بیان این که هر پدیده ای برای تعمیق و ترویج نیازمند امتزاج با هنر است، افزود: تهاجم فرهنگی مجموعه ضد ارزش هایی است که در آثار فرهنگی هنری غرب ترویج شده و در فرهنگ ما رسوخ کرده است.

وی اضافه کرد: غرب هر تفکری را بخواهد ترویج کند به هالیوود پناه می برد تاجایی که حتی درباره آخرالزمان و پایان دنیا هم تصمیم می گیرد.

جعفریان در مورد نحوه نقش آفرینی اصحاب فرهنگ و هنر در عرصه وقف،گفت: دستور و بخشنامه و اختصاص بودجه امتحان خود را پس داده و نمی تواند روش موفقی باشد اما روشنگری رسانه ای بسیار مؤثر است؛ رسانه این توان را دارد که مطرودترین موضوعات را به متن جامعه بیاورد.

این نویسنده و فعال فرهنگی با بیان این که رسانه می تواند در ذائقه واقفان مطابق ملزومات جهان جدید تغییر ایجاد کند، افزود: مثلا اگر در گذشته های دور، مکتب خانه وقف می شد، امروز سایت اینترنتی، تولید فیلم و سریال، نگارش کتاب، روزنامه و... برای ترویج اندیشه عاشورایی می تواند موضوع وقف قرار گیرد.

وی تأکید کرد: به فرموده امام خمینی(ره)، رسانه ملی حقیقتا یک دانشگاه است؛ دانشگاهی شبانه روزی با میلیون ها دانشجو و همه موضوعاتی که در جامعه با آن رو به رو هستیم باید سهمی برای آموزش در صداوسیما داشته باشد اما سؤال اینجا است که جایگاه درس وقف در این دانشگاه کجاست؟.

جعفریان یادآور شد: پرداختن به امر وقف، نه تنها در احیای وقف و موقوفات سودمند است بلکه بسیاری گره های دیگر را در زمینه هایی که موضوع وقف هستند نیز می گشاید.

همچنین مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی نیز در سخنانی کوتاه، بر لزوم بازپروری مباحث مطرح شده در این همایش در قالب کمیته های تخصصی و تأمین زیرساخت های لازم برای حضور رسانه از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد./930/پ202/س

ارسال نظرات