۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۸۴۸۷۹
امام جمعه هامبورگ:

انسان معاصر در حال بازگشت به معنویت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اسلامی هامبورگ آلمان با اشاره به این که آنچه تاکنون برای انسان در حوزه های فکری و عقیدتی عرضه شده است نتوانسته خواسته های حقیقی آن را برآورده سازد، گفت: انسان معاصر در حال بازگشت به معنویت است.
حجت الاسلام والمسلمين رضا رمضاني مدير مرکز اسلامي هامبورگ و عضو مجلس خبرگان رهبري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ آلمان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر گفت: آنچه در معنویت دینی و اسلامی مهم است، حقیقت است. به این معنا که انسان معنوی به انسانی گفته می‌شود که به سوی حقیقت حرکت می کند و لحظه ‌ای از حقیقت فاصله نمی گیرد و در نتیجه به حق مطلق که خدای متعال است، نزدیک می شود. حال باید بررسی کرد که در عرفان های غیر دینی و حتی عرفان های دینی سکولار چه هدف مهمی در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: برای روشن شدن مطلب، مناسب است به گونه‌های مختلف معنویت اشاره شود، اما پیش از هر چیز اشاره به این نکته ضروریست که انسان معاصر به هر دلیلی در حال بازگشت به معنویت است؛ زیرا آنچه تاکنون برای انسان در حوزه‌های فکری و عقیدتی و عملی عرضه شده است، نتوانسته خواسته‌های حقیقی انسان را تامین کند. انسانها اگرچه مدتی خود را به مکتب های گوناگون مشغول ساختند، اما راه نجات خود را در آنچه از طریق مدّعیان نجات بشری ارائه شد، پیدا نکردند و لذا در جستجوی گمشده خویش‌اند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی تصریح کرد: امروزه با توجه به گرایش فطری معنویت خواهی، بازار معنویت های نوظهور بشری بسیار پر رونق شده به طوری که در حقیقت ما امروزه با نهضت جهانی معنویت خواهی روبرو هستیم. شاید یکی از دلائل این افزایش درخواست، این باشد که متفکرین دوران مدرنیته همواره درصدد بودند که تمدن انسان را فقط با نگاه مادی گرایانه و این دنیائی تفسیر و معنا کنند.

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ خاطر نشان ساخت: بر اساس این نگاه، انسان در مجموعه‌ای از انبار اطلاعات و برنامه‌های دنیوی غوطه ور گردید و قدرت انسان برای یک تحلیل واقع‌گرانه از او گرفته شد به گونه‌ای که مسائل مربوط به خدا، معاد و زندگی پس از مرگ و یا آموزه‌های دینی و احکام الهی جزء دغدغه‌های انسان مدرن قرار نگرفت و متاسفانه با نگاه اومانیستی به انسان، گرد و غبار غفلت بر فطریّات انسان سایه افکند. به این جهت انسان معاصر با احساس تشنگی فراوان در حوزه معنویت روبرو شد؛ به گونه‌ای که اکنون با نهضت معنویت خواهی مواجهیم.

 

وی ادامه داد: این شتاب معنویت خواهی در حدی بود که « میلتون » به عنوان یکی از پرکارترین محقّقین در حوزه جامعه شناسی ادیان نوپدید می‌نویسد: بیش از دو هزار فرقه معنویت گرا در آمریکا و بیش از دو هزار جریان معنویت جویی در اروپا شکل گرفته و درصد کمی از آنها مشترک‌اند. و در حقیقت با گذشت حدود چهل سال، نزدیک به چهار هزار مکتب و فرقه عرفانی و معنوی در جهان غرب شکل گرفته است که این جریان­های معنویت گرا، طیف بسیار متنوعی را از عرفان ادیان ابراهیمی تا استفاده از مواد مخدر و روابط آزاد جنسی را در بر می‌گیرد و در واقع هر چیزی که به نوعی فرصت را برای این جریان فراهم کند، به عنوان معنویت شناخته می‌شود و لذا معنویت در فرهنگ امروز انسان مدرن یا پست مدرن هرگونه روگردانی و نه گفتن به معیارها و هنجارهای زندگی مادّی مدرن است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی تأکید کرد: از جمله گونه‌های معنویت می‌توان به معنویت‌های نوظهور اشاره کرد. در این نوع معنویت‌ها بیشترین تلاش در این جهت است که باید وضع موجود را تحمل و با این وضعیت زندگی کرد، چون ما که قدرت تغییر واقعیت‌های موجود تلخ از قبیل فقر و ظلم و ستم و مانند اینها را نداریم و نمی‌توانیم آنها را به یک وضعیت مناسبی رهنمون کنیم، ولی می‌توانیم در خود تاثیرگذاریم و موضع خودمان را تغییر دهیم و با نگاهی نو و زیبا به مسائل و حوادث بنگریم که در این صورت همه چیز قابل تحمل خواهد بود.

 

امام جمعه هامبورگ خاطر نشان ساخت: البته نتیجه چنین دیدگاه هایی این خواهد بود که برخی از صفات خوب انسانی، امکان شکوفایی نخواهند داشت بلکه یک حالت ضعف روحیه عزت مندی و آزادگی در انسان پدید می‌آید و انسان را نسبت به ناهنجاری ها، سر به زیر، ذلّت پذیر و تحمّل پذیر خواهد کرد بدون آنکه عکس العملی از خود بروز دهد. حتی گاهی ستم‌های بر انسان نیز به نوعی توجیه می‌شود چه اینکه در فالون دافا این اعتقاد وجود دارد که هر کسی که مورد ظلم و ستمی قرار گرفته این به خاطر ظلم و ستمی است که زمانی انجام داده و با این بینش آنچه را که بر او واقع می‌شود، توجیه پذیر می‌گردد.

 

وی گفت: بی شک چنین نگرش و بینش هایی نه اینکه به انسان عزت نمی‌دهد، بلکه عزّت، بزرگی و کرامت را از انسان سلب می‌کند و اگر جامعه چنین تربیت شود هیچگاه به فکر تغییر ضرورت ها بر نمی‌آید و همین نگرش سبب بهره کشی بیشتر از انسانها شده و نظام سلطه را قوی‌تر می‌سازد به گونه‌ ای که کسی دیگر ندای عدالت خواهی و اصلاح گری در جامعه سر نمی‌دهد و حتی حقوق تلف شده خود را استیفا نمی کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در پایان تصریح کرد: بی شک چنین نگاهی به معنویت، آن مسیر واقعی را در سعادت دنیا و آخرت فراروی انسان قرار نداده و انسان را به رضایت­مندی حداقلی نخواهد رساند. به نظر می‌رسد باید با توجه به نیازهای فطری و واقعی، مسیر معنویت را جهت داد تا آدمیان با عشق حقیقی خود را به آرامش و امنیت برساند و بهشت دنیا را تجربه کنند./980/ب101/د

ارسال نظرات