۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۸۲۷۴۶
استاد حوزه علمیه خراسان:

حادثه مدرسه فیضیه مقدمه قیام 15 خرداد بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حمله ددمنشانه عوامل رژیم پهلوی به مدرسه مبارکه فیضیه این حادثه را مقدمه و سرنوشت‌ساز حادثه 15 خرداد و آغاز پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
مدرسه فيضيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد فاضلی کدکنی از اساتید حوزه علمیه خراسان عصر دیروز همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) و حمله دد منشانه رژیم منحوس پهلوی به مدرسه مبارکه فیضیه با اشاره به روایتی گفت: در زمان امام حسین(ع) اصل و اساس مرکز فساد، غاصبین خلافت بودند.

وی ادامه داد: افراد برجسته احکام دین را در مسیر منافع خود قرار داده بودند و از مسجد، محراب و منبر به نفع تثبیت خلافت ظالمانه خود استفاده می‌‌کردند و اساس انحراف به دستگاه غاصب خلافت و وابستگان آن‌ها بر می‌گشت.

این استاد حوزوی با بیان این‌که در زمان امام صادق(ع) افزون‌بر انحراف مسیر خلافت جبهه دیگری نیز با گسترش علوم و روابط ملت‌ها گشوده شده بود و شاید خطر آن از دستگاه خلافت بیشتر بود، اظهار داشت: جبهه‌های مختلف و مکتب‌های مادی با تمام امکانات و تسلط به اوضاع و زمان پیش می‌‌رفتند و دانشمندان زیادی داشتند که خطر آن‌ها بیشتر به پیروان واقعی اسلام متوجه می‌‌شد.

وی افزود: هر چند در زمان امام ششم(ع) مکتب‌های منحرف به وسیله خلفا تقویت می‌‌شد ولی زمینه برای بیان اسلام ناب محمدی وجود داشت چرا که در آن شرایط دودمان بنی امیه در هم پیچیده شده و بنی عباس بر حکومت تسلط کافی نداشتند و امام(ع) در چنین فرصتی دانشگاه و حوزه علمیه را تأسیس کردند که خبر به تمام بلاد اسلامی ‌‌رسید و چهره اسلامی ‌‌این خاندان مطلبی غیر قابل انکار بود و زمینه را برای حضور افراد آماده کرد.

حجت‌الاسلام فاضلی کدکنی با بیان این‌که تعداد شاگردان حوزه علمیه امام صادق(ع) به نقل شیخ مفید به بیش از 4 هزار نفر می‌‌رسید، خاطرنشان کرد: وقتی گفته می‌‌شود امام صادق(ع) 4 هزار شاگرد تربیت کردند و مستقیم از انفاس قدسی حضرت در تمام رشته‌ها بهره می‌‌بردند افراد عادی نبوده بلکه آن‌ها افراد به عنوان اوتاد الارض معروف هستند و چهار صد نفر آن‌ها اصول اربع مأئه را به جامعه تحویل دادند.

وی تأکید کرد: 3 هزار و نهصد مقاله درباره شیمی، جبر و دیگر علوم نوشتند و 6 هزار کتاب از این شاگردان به یادگار مانده است که از 30هزار تا 100 هزار روایت از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل می‌‌کنند و امام صادق(ع) به عوان که از شاگردان ایشان بود می‌فرمایند در مسجد بنشین و فتوا بده و در هنگام مرگ او نیز امام(ع) می‌فرمایند «مرگ عوان دل من را به درد آورد».

این استاد حوزوی با بیان این‌که شاگردان تربیت شده بلندگوی امام صادق(ع) و پیام رسان مکتب جعفری بودند، عنوان کرد: شاگردان امام ششم(ع) امامت و توحید واقعی را به دنیا معرفی می‌‌کردند و کسانی که از بلاد مختلف برای شاگردی امام صادق(ع) می‌‌آمدند پس از یادگیری علوم به شهرهای خود برگشته و این علوم را به مردم بازگو می‌‌کردند.

وی با بیان این‌که امام صادق(ع) شاگردان متخصص زیادی تربیت کردند، هشام بن حکم را از شاگردان ممتاز امام(ع) معرفی و خاطرنشان کرد: امام(ع) متخصصین زیادی در فقه، اصول، کلام، تفسیر و مطالب روز تربیت کرده بودند و هر کسی می‌‌آمد او را به اهل فن ارجاع می‌‌دادند و یکی از این افراد در که در فن مناظره متخصص بود هشام بن حکم بود و کسانی که برای مناظره خدمت امام صادق(ع) می‌‌رسیدند امام آن‌ها را به هشام ارجاع می‌‌داد.

وی افزود: با تربیت چنین شاگردانی از سوی امام صادق(ع) دشمن نمی‌‌توانست تحمل کند، از این‌رو از هیچ تلاشی برای محدود کردن امام(ع) دریغ نمی‌‌کردند و فکر می‌‌کرد می‌‌تواند امام ششم(ع) را که نور و عزت الهی هستند را خاموش کنند، محدودیت دشمن برای ائمه(ع) به گونه‌ای بود که یک شیعه برای پرسیدن سؤال درباره طلاق همسر خود از رییس مذهب باید به بهانه سبزی فروشی به نزد ایشان می‌‌رسید و جواب آن را دریافت می‌‌کرد.  

حجت‌الاسلام فاضلی کدکنی در ادامه سخنان خود با اشاره به حمله ددمنشانه عوامل رژیم پهلوی به مدرسه مبارکه فیضیه این حادثه را مقدمه و سرنوشت 15 خرداد و آغاز پیروزی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: طاغوت تا دندان مسلح که دست ابر قدرت‌های چپ و راست بر شانه او بود فکر می‌‌کرد مسأله حساس انجمن ایالتی و ولایتی را با یک تلگراف به نجف حل می کند و بر این باور بود با رحلت آیت‌الله بروجردی کسی برای مقابله با آن‌ها نیست.

وی ادامه داد: رژیم پهلوی وقتی مردم را پشت سر مراجع دید در تهران به تظاهرات حمله کرد و به آیت الله خوانساری اهانت کرد و هرگز فکر نمی‌‌کرد صدای علما و مردم قم بلند شود و مسأله انجمن ایالتی و ولایتی شکست بخورد، وقتی در این مسأله شکست خود با تحریک گرگ‌های دربار به مدرسه فیضیه حمله کرد و منتظر فرصتی بود تا شکست خود و اتحاد علما را از بین ببرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مردم همواره پشت سر علما خود حرکت می‌کنند، گفت: در روز حادثه مدرسه فیضیه دشمن عده‌ای کماندوکار و ورزیده را به عنوان دهقان آورد و اماکن حساس را تصرف کرد و پس از برهم زدن سخنرانی سعی داشت به آیت‌الله گلپایگانی که در مراسم حضور داشتند حمله کنند ولی با مقاومت عده‌ای مردم و طلاب روبرو شدند و مدرسه را به خاک و خون کشیدند.

وی افزود: حتی پس از این‌که عوامل رژیم پهلوی عده‌ای از طلاب را از بالای پشت بام به طرف زمین پرتاب می‌کردند که منجر به شکسته شدن دست و پای طلاب شد آن‌ها را به بیمارستان‌ها جهت معالجه راه ندادند در این زمان بود که آیت‌الله گلپایگانی به فکر ساخت بیمارستان شد و آن را نیز ساخت./993/پ202/ی

ارسال نظرات