۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۷۹۹۸۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ نشست کرامت انسانی و حقوق بشر از منظر اسلام و مراسم معنوی وداع با ماه مبارک رمضان از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، وحید کاظم زاده، دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران  در نشست « کرامت انسانی و حقوق بشر از منظر اسلام » با بیان این‌که عالی‌ترین مبانی و اصول مربوط به احقاق کرامت انسانی بشر تنها در آموزه های اسلامی بیان شده است، اظهار داشت: روز «حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی» فرصتی برای بررسی مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام است.


کاظم‌زاده با انتقاد از این‌که هنوز گام های موثری در جهت اجرای مفاد اعلامیه حقوق بشراسلامی توسط کشورهای اسلامی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام در سازمان کنفرانس اسلامی تصویب شده، اما در مقام عمل هنوز اقدامات جدی صورت نگرفته است.

 

وی با اشاره به مفاد این اعلامیه گفت: این سند حقوقی بین الملی دیدگاه‌های اسلامی در زمینه حقوق انسان ها و تعهدات دولت های اسلامی در این خصوص را با ماهیت حقوقی لازم الاجرا می داند، با این حال متاسفانه هنوز در بسیاری از کشورهای اسلامی این سند معرفی نشده وعموم مردم از تعهدات دولت برای رعایت حقوق انسان ها مطلع نیستند.


دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران ادامه داد: هنوز در سطح خود سازمان کنونی همکاری اسلامی تلاش موثری برای تبدیل اعلامیه قاهره به یک میثاق وپیمان نامه لازم الاجرا و برخوردار از سازوکار نظارتی صورت نگرفته است، امیدواریم رییس جمهور محترم و دولت جدید همانگونه که در شعارهای دوره تبلیغات انتخاباتی اعلام داشتند، پایبند به رعایت حقوق انسان ها باشند.


وی در پایان به تشریح فعالیت های دفتر کمسیون منطقه هفت پرداخت و گفت: کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به عنوان قدیمی ترین نهاد مستقل پیشبرد حقوق بشر اسلامی در سراسر جهان اسلام با قریب به دو دهه فعالیت تخصصی عام المنفعه، در حال فعالیت است که دفتر منطقه 7 در طول سال گذشته بیش از 600 مراجعه و شکایت مردمی از ادارات دولتی را پیگیری کرده است.


تحریم دارویی ایران خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر است


صادق نجفی، دبیر کمیته پیگیری مسائل داخلی کمیسیون حقوق بشراسلامی در شمالغرب کشور در نشست کرامت انسانی و حقوق بشر از منظر اسلام با اشاره به اینکه تحریم دارویی ایران خلاف ارزش‌های انسانی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است، اظهار داشت: دول غربی چگونه می توانند با تحریم دارو ، حقوق ملت ایران را نقض کرده و در عین حال از حقوق بشر دم بزنند.


وی ادامه داد: تحریم‌های ضد ایرانی به‌ویژه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی، با اهداف کاملا سیاسی دنبال می‌شود، بر اساس مقررات سازمان بهداشت جهانی و قوانین بین‌المللی، اقلام دارویی را نمی‌توان مورد تحریم قرار داد و تأمین آن جزء موازین حقوق بشر است، اما کشورهای غربی به همراهی آمریکا و با سوءاستفاده و پشتیبانی شورای امنیت دست به چنین اقداماتی زده اند.


نجفی با بیان اینکه حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود، افزود: باید گفت با اعمال برخی تحریم‌های دارویی این پایه اساسی و بنیادین حقوق انسانی، به طور آشکار توسط مهمترین سازمان جامعه جهانی نقض شده است.


وی با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌هایی از این دست نمونه‌ای آشکار از نقض حقوق بشر و اعلامیه جهانی حقوق بشر است، افزود: تحریم‌‏ها در زمینه مصارف پزشکی از جمله موارد انسان‌‏دوستانه قوانین منشور سازمان ملل است که به هیچ عنوان حتی در زمانی که در کشوری جنگ صورت گرفته ، نباید تحت تحریم قرار گیرد.


وی ادامه داد: تحریم دارو و به خطر افتادن بیماران صعب العلاج و خاص یکی از مواردی است که به باور هر انسان بی‏طرفی، خلاف انسانیت و قوانین بین‌‏المللی حقوق بشر است و با این وجود، آمریکا و غرب در حالی صادرات دارو به ایران را تحریم کرده است که داعیه‌‏دار جدی حقوق بشر در دنیا است و از طریق این تحریم‌‏ها حقوق اولیه مردم ایران را نقض کرده است.


دبیر کمیته پیگیری مسائل داخلی کمیسیون حقوق بشراسلامی در شمالغرب کشور با بیان اینکه چگونه می‌توان حقوق یک ملت را نقض کرد و درعین حال از حقوق بشر دم زد، افزود: کشورهای غربی با رفتاری غیر منصفانه، داروهای مورد نیاز بیماران ایرانی را تحریم و از ارسال آن‌ها به کشورمان خودداری می‌کنند یا با اعمالی غیر انسانی از تحریم‌ها برای سودهی بیشتر استفاده کرده و قیمت دارو را تا چند برابر افزایش می‌دهند.


نفرات برتر مسابقه زندگینامه شهید بهشتی معرفی شدند


سیدمرتضی سیدسیوانی، زهرا جوادی، علیرضا صمدی نژاد، اشرف فرجی، محدثه اسمعیلی، مریم لطفعلی پورجدار، عیسی و ثریا محمدیان همگی از تبریز، جمشید ضرغام نیا و الیاس ممی پور هر دو از اهر، محمد دایی سرخابی، سمیه چهره پرداز، سپیده سیدحسنی، فاطمه ستارجمشیدی، نسرین فتحی، محمد یادگار جمشیدی، اسماء پیمان حق و سانلی قندچیلر از جمله برگزیدگان این مسابقه بوده است.


همچنین مصطفی گنجوی و فرهاد خسروی همگی از تبریز، محمدرضا دهقان از یزد، فتانه احمدی از ممسنی، ایرج احمدی از نورآباد، مهدی دهقان از یزد، مریم براتی از نورآباد، محمد فاضل رنجبر، فاطمه زارع جمال آبادی، میرحسین نامبر و مهدی انواری علی آباد همگی از یزد، کاوس احمدی و هومان عرب زاده هردو از نورآباد و زینب خواجه کلایی از بابل از دیگر برگزیدگان این مسابقه کتبی اعلام شده است.


سوالات این مسابقه شامل زندگینامه، کارنامه علمی و عملی شهید بهشتی، شهادت و وصیت نامه شهید بهشتی و تبیین نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه شهید بهشتی بود که همزمان با برگزاری همایش علمی و بزرگداشت این شهید والامقام توزیع شد. آشناسازی نسل جوان جامعه با ابعاد مختلف زندگی علمی و فرهنگی شهید بهشتی و سیره و روش منحصربفرد وی در هدایت جامعه و تبیین فرهنگ و تفکر اسلامی از اهم اهداف برگزاری این مسابقه بود.


تبریزی‌ها با ماه مبارک رمضان وداع کردند


محفل قرآنی وداع با ماه خدا چند سالی است که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار می شود، امسال نیز در این مراسم معنوی شاهد تجلیل ویژه از مقام معنوی و فرهنگی یک مداح اهل بیت عصمت و طهارت بودیم.


حاج اسماعیل وثاقی، مداح 70 ساله تبریزی  بعد از قریب شش دهه حضور در خیل ارادت ورزان به پیشگاه اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام، روز گذشته از سوی مردم تبریز مدال افتخار این شهر را دریافت کرد. مدالی که شهردار تبریز، به نمایندگی از مردم شهرش به وی اعطا کرد.


بنابر این گزارش، حاج اسماعیل وثاقی بانی تشکیل ده ها محفل برای اهلبیت عصمت و طهارت بوده است و از همین رو جایگاه خاصی بین مردم تبریز دارد. از این رو شهردار تبریز نشان ویژه تبریز را -که ادای دین مردم این شهر به مفاخر و مشاهیر در حال حیات خود است، بر سینه حاج اسماعیل وثاقی نصب کرد.


این نشان تاکنون در سینه حاج فیروز زیرک کار، دکتر محمدحسین مبین، عاشیق رسول قربانی و عاشیق حسن اسکندری نشسته است. این آیین فرهنگی مذهبی، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید، توسط حاج علیرضا سلطانی قاری بین المللی قرآن مجید، سخنرانی حجت الاسلام سیدصالح هاشمی از وعاظ برجسته تبریزی و قرائت دعای وداع با ماه خدا توسط حاج مهدی خادم آذریان ادامه یافت.


همچنین سومین دوره مسابقات سراسری اذان آوای ماندگار در تبریز با حضور یکصد نفر از موذنان جوان و نوجوان تبریز در دو مقطع سنی 9 تا 14 و 15 تا 18 سال طی روزهای 14 و 15 مردادماه در محل مسجد کبود تبریز و بعد از اذان مغرب برگزار شد.


تلاش برای شناسایی و پرورش استعدادهای جوان در حوزه اذان و اقامه مهمترین هدف برگزاری ایـن دوره از مسابقات که طی دو روز، موذنان به اجرای زنده اذان پرداختند، عنوان شده است./935/پ203/ب

ارسال نظرات