۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۷۱۲۴۵
استاد امام شناسی حوزه علمیه قم:

در شأن حضرت ابوالفضل 11 زیارت‌نامه صادر شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم در باره شخصیت حضرت عباس(ع) گفت: ایشان 11 زیارت نامه دارند و این زیارت نامه‏ها از ناحیه حضرات معصومین(ع) رسیده است و این در حالی است که در شأن بسیاری از امام زاده‏های بزرگوار، فقط یک زیارت نامه وارد شده است.
تولد حضرت عباس (ع)،

حجت‏الاسلام حسین گنجی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شخصیت حضرت ابالفضل(ع) گفت: حضرت باب الحوائج عباس(ع) شخصیت برجسته و ممتازی است که باید در آیینه زلال بیانات اهل بیت(ع) ، به ایشان معرفت پیدا کنیم.

وی افزود: نکته‌ قابل تأمل این است، که ایشان 11 زیارت نامه دارند و این زیارت نامه‏ها از ناحیه حضرات معصومین(ع) رسیده است و این در حالی است که در شأن بسیاری از امام زاده‏های بزرگوار، فقط یک زیارت نامه وارد شده است.

استاد امام شناسی حوزه علمیه قم اظهار داشت: فلسفه تعدد زیارت برای ایشان این است، که ما در غالب تنوع زیارت‌نامه و عبارت‌های مختلف و متعدد است که قادر به شناخت قمر بنی هاشم(ع) خواهیم شد، چرا که ایشان دارای فضائل بسیار زیادی است.

وی یادآور شد: در یکی از زیارت‏نامه‏های حضرت عباس(ع) این‏گونه می گوییم که «السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ولرسوله ولامیرالمؤمنین والحسن و الحسین» درباره این عبارت باید گفت، که نخستین معنایی که این عبارت به ما گوشزد می‏کند، معنای عبد صالح است که یکی از مصادیق سلام نماز که می‏گوییم «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین»،حضرت اباالفضل(ع) است.

حجت‏الاسلام گنجی تأکید کرد: البته این ارزش و اعتبار را امام معصوم(ع) به قمر بنی هاشم(ع) نسبت می‏دهد که این بسیار مهم است و از نشانه‌های دیگر عبد‏صالح خدا بودن، این است که مطیع مطلق خداوند و رسول خدا(ص) و امام علی(ع) و امام حسن(ع) و حسین(ع) است.

وی با اشاره به مقام حضرت عباس(ع) گفت: حضرت امام صادق(ع) در غالب بعضی از زیارت نامه‏ها، عموی عظیم الشأن و بزرگوار خود را معرفی کرده‏اند، حضرت امام صادق(ع) در زیارت‏نامه می‏فرماید «اشهد بالتسلیم و التصدیق والوفا» که معنای شهادت دادن، بالاتر از علم و دانش است چون شهادت وقتی است که انسان چیزی را ببیند و از محسوسات او باشد پس مشخص می شود که حضرت عباس(ع) این باورها را در وجود خویش دارد.

این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در تاریخ هم این گونه ثبت شده است که در روز عاشورا غیر از تسلیم و تصدیق و وفا نسبت به خدا و رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) از ایشان چیزی دیده نمی‏شود و ایشان ادب و تسلیم و وفاداری را به حد کمال خود دارا بودند.

وی به ویژگی‏های شخصیتی حضرت عباس(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت به خاطر ادب و تسلیم در برابر امر امام خود، در مقابل امام حسین(ع) هیچ پیشنهادی را مطرح نمی‌کند و در مقابل تصمیم ولی خود، سر تعظیم فرود می‏آورد و این نشانه نفوذ بصیرت است، البته نه بصیرت ظاهری بلکه بصیرت ذاتی که تا قیامت در ایشان خلاصه می شود.

حجت‏الاسلام گنجی به ولایت مداری ایشان اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) در زیارت نامه‌ حضرت عباس(ع)، می‏فرمایند «نافذ البصیره صلب الایمان» یعنی ایشان ایمانی پر صلابت دارند، که حتی وقتی دست راست ایشان بریده می‏شود، پیام حضرت رسول اعظم(ص) را می رساند، و این رجز را می‌خواند«والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی» که ایشان در آن حال هم، از دین، مکتب، امامت و ولایت حمایت کردند.

وی در پایان گفت: به دلیل چنین عظمت شخصیتی است که امام حسین(ع) با آن همه بزرگواری خود می فرماید«بنفسی انت، ارکب بنفسی انت» به این معنا که بر مرکب سوار شو که من فدای تو شوم که نمونه این گونه روایات درباره ایشان فراوان است./979/ت302/ن

ارسال نظرات