۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۲۴
رییس دانشگاه باقرالعلوم:

تفکر اجتماعی مسلمانان نیازمند پردازش و صورت بندی دقیق تر است

خبرگزاری رسا - استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: تفکر اجتماعی مسلمین غنای اندیشه ای زیادی دارد اما این اندیشه غنی صورت بندی و پیکربندی مناسبی نیافته است و از این نظر بسیار عقب هستیم.
حجت الاسلام مريجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست«هم اندیشی افق های پژوهش در اندیشه اجتماعی اسلامی» به همت انجمن علمی دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام مریجی، رییس دانشگاه باقر العلوم(ع) در این نشست با بیان اهمیت فهم دانش اجتماعی مسلمین گفت: بازشناسی اندیشمندان و پژوهش های اندیشمند محور، اندیشه شناسی، گونه شناسی اندیشه ها، جریان شناسی اندیشه ها با رویکرد منطقه ای و ترسیم سیمای فکری جهان اسلام از به هم پیوستن آن ها، معرفی ظرفیت های اندیشه اجتماعی تفکر اسلامی از افق های مهم پژوهشی دانش اجتماعی مسلمین است.

وی افزود:گرچه تفکر اجتماعی مسلمین غنای اندیشه ای زیادی دارد اما این اندیشه غنی صورت بندی و پیکربندی مناسبی نیافته است و از این نظر بسیار عقب هستیم.

این مدرس حوزه علمیه قم، بیان داشت: در پهنه آثار متفکرین مسلمان نظریه های اجتماعی بسیاری وجود دارد که پردازش کافی نشده است. خاستگاه این عطف توجه ها، ریشه دینی اندیشه این اندیشمندان و تأکید دین بر مسائل اجتماعی است.

وی درباره اقبال محافل علمی به اندیشه اجتماعی اسلامی افزود: به عنوان تجربه شخصی طلبه ای که به این رشته علاقه دارد می گویم، هر کجای جهان در کنفرانس ها و دپارتمان های علوم اجتماعی از اندیشه های اجتماعی متفکرین اسلامی سخن گفته ایم، از این که از یک منظر فکری دیگر و متفاوت، به مسائل اجتماعی نگاه شود، استقبال چشمگیری شده است اما متأسفانه ما در صورت بندی وارائه اندیشه هایمان خیلی ضعیف عمل کرده ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای شکل گیری این رشته در حوزه علمیه به آن توجه داشتند ولی متأسفانه برخی ناهماهنگی ها و نیز اشتغال بسیاری از معدود فارغ التحصیلان نخبه این رشته در مدیریت های اجرایی و سمت های علمی در داخل و خارج کشور، مانع شده تا این رشته به رشد مطلوب خود دست یابد.

وی افزود: هر چند اغلب پایان نامه های قبلی در این رشته جذاب و مورد نیاز بوده و منتشر ­شده اما همان کارهای تحقیقاتی هم آنچنان که باید به فضای علمی و آموزشی این رشته نوپا معرفی نشده است.

شایان ذکر است در پایان این هم اندیشی، جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر محورهایی همچون بازشناسی ظرفیت های میان رشته­ای دانش اجتماعی مسلمین، ضرورت توجه به ظرفیت بالای اندیشه های اجتماعی اسلامی معاصر در آثار متفکرینِ بستر ساز انقلاب اسلامی، پرهیز از رویکرد سلبی صرف و تاکید بر بازتولید اندیشه های اجتماعی متفکرین اصیل، پرهیز از رویکرد انفعالی و آسیب تبدیلِ «نقد اندیشمندان غرب زده ی جهان عرب» به فضای غالب تحقیقات رشته دانش اجتماعی مسلمین، پرهیز از تکرار مجادلاتِ کلام جدید در فضای رشته دانش اجتماعی مسلمین تاکید کردند./909/پ202/ن

 

 

ارسال نظرات