۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۵۳۵۶۲

معرفی نخستین پایگاه خبری علمای مشهد

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاع‌رسانی بصیرت، نخستین مرکز انعکاس اخبار علمای مشهد بوده است که از اهداف آن می‌توان به ایجاد زمینه برای انتشار اخبار مربوط به علمای مشهد در رسانه‌های دیگر، معرفی علمای مشهد و نیز مطالبات اخبار مربوط به علما اشاره کرد.
پايگاه اطلاع رساني بصيرت

علیرضا نوروزی، مؤسس و مدیرعامل پایگاه اطلاع‌رسانی بصیرت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: پایگاه اینترنتی بصیرت در سال 1384 در قالب وبلاگی خبری و به عنوان سایت خبری علمای مشهد راه‌اندازی شد که در آن سال در مشهد هیچ رسانه حوزوی مثل رسای خراسان، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و صفحه حوزه در روزنامه‌ها فعالیت نداشتند.

 

وی افزود: بنابراین در زمینه انعکاس اخبار علمای مشهد کمبودی احساس می‌شد که باید پایگاه اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد؛ از این رو پایگاه بصیرت در سال 84 در قالب وبلاگ و در اردیبهشت سال 86 به دست آیت‌الله زنجانی از علمای مشهد افتتاح شد.

 

وی تصریح کرد: این پایگاه به عنوان تنها مرکز انعکاس اخبار علمای مشهد مورد نظر قرار گرفت که از اهداف مطرح شده آن می‌توان به ایجاد زمینه برای انتشار اخبار مربوط به علمای مشهد در رسانه‌های دیگر، معرفی علمای مشهد و نیز مطالبات اخبار مربوط به علما اشاره کرد.

 

این برگزیده جشنواره طلاب و مبلغین جوان ایرانی، خاطرنشان کرد: کار اصلی سایت توسط بنده و به تنهایی شروع شد که الان یک نفر مسؤول فنی و کمک در تهیه اخبار داشته و روابط خبری نیز در بیوت علما دارد که اخبار را در اختیار سایت قرار می‌دهند.

 

وی با تأکید بر این‌که سایت اطلاع‌رسانی بصیرت وابسته به هیچ ارگانی نبوده، مورد تأیید علما است و تأییدیه مکتوب نیز از بعضی دفاتر علما مبنی بر اطلاع‌رسانی دارد، گفت: اگر آمار بازدید و بازتاب اخبار در سایت‌های معروف آمار بررسی ‌شود، سایت بصیرت در میان سایت‌های حوزوی در مشهد رتبه اول را دارد و بازدید آن در نوع خود با توجه به این‌که سایت خبری محدودی است، قابل توجه و زیاد بوده است.

 

وی افزود: این سایت از بخش‌هایی مانند اخبار، گزارش‌ها و گزارشات تکمیلی تشکیل شده و یکی از بخش‌های آن نیز مشاهیر است، منظور از مشاهیر علمایی است که در قدیم بوده‌اند و الان در قید حیات نیستند که زندگی‌نامه و تصاویر آن‌ها در سایت موجود است، همچنین بخش بعدی مربوط به بزرگان مشهد است که علمای فعلی مشهد را معرفی می‌کند، بخش‌هایی مثل یادداشت و ویژه‌نامه نیز در سایت قابل دسترس است.

 

نوروزی به آثار تهیه شده در کنار این سایت اشاره کرد و گفت: در زمینه معرفی علمای مشهد دو جلد کتاب با عنوان مشاهیر حوزه علمیه خراسان منتشر شده و دو جلد دیگر نیز تابستان سال آینده چاپ می‌شود که کلیه مشاهیر را که در قالب کتاب جای می‌دهد.

 

آرشیو بزرگ زندگی‌نامه، آثار و عکس علمای قدیم مشهد

وی ادامه داد: یک نرم‌افزار و یک سی‌دی در سال 85 هنگام فوت آیت‌الله فلسفی ویژه این عالم تولید شد و در سال بعد از آن، سی‌دی دیگری درباره آیت‌الله فقیه سبزواری تهیه شد، همچنین سری عکس‌هایی در رابطه با علما به چاپ رسیده و مهم‌تر از همه آرشیو اطلاعات علمای مشهد شامل عکس، سند، فیلم و صوت است.

 

وی توضیح داد: این آرشیو بیش از 50 هزار اثر و سند را شامل می‌شود که در نوع خود منحصر به فرد بوده در جای دیگری چنین آرشیوی درباره علمای مشهد نیست، در آینده نیز می‌توان نرم‌افزار جامعی در رابطه با علمای مشهد تهیه کرد که این آرشیو بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

این پژوهشگر حوزوی، عنوان کرد: امروز با حضور پایگاه‌های مختلف خبری در مشهد، سایت بصیرت موفق به رسیدن به چشم‌انداز خود شده است و اگر در آینده سایت‌هایی که اخبار علمای مشهد را پوشش می‌دهند، فعالیت جامعی انجام داده و به بحث اخبار علمای مشهد جدی‌تر پرداخته شود، دیگر ضرورتی به ادامه فعالیت این سایت نخواهد بود.

 

وی در پایان گفت: این سایت دو ماه قبل از سوی وهابیت هک شده و بازیابی اطلاعات به دلیل بحث تحریم‌ها بسیار مشکل بود، اما اطلاعات کاملا بازگردانی شده و فقط مقداری از تصاویر مانده است که به زودی مشکلات این پایگاه خبری برطرف خواهد شد./932/ت302/س

ارسال نظرات