۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۵۲۹۸۷

شماره نهم دوهفته‌نامه الکترونیکی باب‌الکریمه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره 9 دوهفته‌نامه الکترونیکی باب‌الکریمه با هدف آشنا کردن نسل جوان با ابعاد شخصیتی کریمه اهل بیت(ع) در فضای مجازی منتشر شد.
باب الکريمه شماره نهم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین شماره دوهفته‌نامه الکترونیکی باب الکریمه شامل دل نوشته، در حوالی حرم، بانوان کریمه، مناسبت‌نامه، سخن سردبیر، شعر، معرفی کتاب، سبک زندگی، کرامات کریمه، پوستر و پادکست در فضای مجازی منتشر شد.
بیت‌النور، اخبار کریمه ، سبک زندگی کریمه‌ها، خبرنامه ، نمایه حجاب، آرشیو، چند رسانه‌ای و زیارت مجازی از دیگر بخش‌های این دوهفته‌نامه است و در بخش اخبار کریمه آخرین اخبار حرم حضرت معصومه(س) آمده است.
چه قدر
در بخش دل‌نوشته این دو هفته‌نامه می‌خوانیم: چقدر زیباست قلم به دست گرفتن و از مهربانی بانوی سرزمین نوشتن، چقدر دلنشین است سخنان عابر تنهایی که گاهی گذرش به این حریم می‌افتد، چقدر مشکل می‌توان نقش یک نگاه را در زندگی کشید.
چه مداد پر رنگی می‌خواهد خورشید این شهر را کشیدن و چه طولانی می‌شود سخنانم اگر تمام زندگی با او را به قلم بکشم!
 چقدر کوچک است دنیایم، چقدر کم است آرزوهایم، چقدر ساده است حاجاتم، وقتی دست در دست بانوی مهربانی چون تو دارم، چقدر تنهایی حقیر است، وقتی با یک نگاه تو تمام دیوارهایش فرو می‌ریزد.
چقدر سخت است دلتنگ قاصدک باشی در سرزمینی که هیچ بادی در آن نمی‌وزد، و گاهی باد آنقدر قاصدک برایت بیاورد که ندانی کدام قاصدک از دیار محبوب است و باز قاصدک محبوب، تو را در سیاهی چشمانش حلاجی کند.
چقدر پرخیر و برکت است زندگی در این دیار از سبب وجود خواهر و برادری نورانی، چه قدر خوشبختم از زندگی در این دیار.
زنان واقف و استقلال اقتصادی
در بخش دیگری از این دو‌هفته‌نامه با عنوان مناسبت‌نامه در ذیل موضوعی آمده است: به طور معمول اختیار خرج اموال و صرف آن در راه های گوناگون باید به عهده کسی باشد که اموال از آن او است و به نظر می رسد باید دانست در این مسأله فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد و زنان نیز مانند مردان ممکن است از راه های مختلفی صاحب اموالی شوند و اختیار این اموال بر عهده خود آن‌ها است.
آیاتی صریح در مالکیت زنان در قرآن وجود دارد که مورد بررسی قرار خواهد گرفت: در آیه 7 سوره نساء آمده است « برای مردان از آن چه پدر و مادر و خویشاوندان از خود بر جای می‌گذارند، سهمی است و برای زنان نیز از آن چه پدر و مادر و خویشاوندان می گذارند، سهمی است، خواه آن مال کم باشد یا زیاد، این سهمی است تعیین شده و پرداختنی».
این آیه اشاره به حق ارث زنان از اموال پدر و مادر خویشاوندان مرحوم دارد و حتی در صورتی که آن مال کم باشد، این حق را از زنان سلب نمی کند و می گوید که در هر صورت ارث، سهمی برای زنان است که از طرف خداوند تعیین شده است و باید پرداخته شود، علت این تصریح، آن است که گفته شده است در زمان جاهلیت، ارث مخصوص کسی بود که بتواند در جنگ، اسلحه به دست بگیرد و با دشمنان بجنگد و در میدان نبرد حضور پیدا کند و بی شک زنان به طور عادی از چنین امری معاف بودند و در نتیجه از ارث بهره ای نداشتند.
در آیه 32 سوره نساء نیز در باب مالکیت اقتصادی زنان آمده است: «مردان را نصیبی است از آنچه به دست می آورند و زنان را نصیبی»، در این آیه به صراحت اشاره شده است که آن چه زنان به صورت سود و در آمد از راه های مختلفی به دست می آورد، در اختیار خود آن‌ها است. 
آن چه در اسلام جالب توجه است این مسأله است که مالکیت اقتصادی زنی که نمی تواند به دلایل مختلف از راه اشتغال به کسب در آمد بپردازد نیز در نظر گرفته شده است، چرا که در اسلام از نهاد های متفاوتی مانند ارث، مهریه، نفقه و غیره برای زنان سود مالی در نظر گرفته شده است.
مهریه مالی است که مرد در هنگام وقوع عقد ازدواج به زن هدیه می دهد و نفقه هزینه زندگی زن است که در حد شأن او باید از طرف همسر تأمین شود.
یکی از امور اجتماعی و دینی که مؤید مالکیت و استقلال اقتصادی زنان است، نهاد وقف است که در طول تاریخ وجود داشته است و بعد ایجاد ساز و کار رسمی در ثبت اسناد آن، می توان به صورت رسمی نام زنان بسیاری را مشاهده کرد که از اموال و دارایی‌های خود وقف کرده اند.
زنان بسیاری هستند که از مهریه، ارث و دیگر دارایی‌های خود زمینی، خانه ای و یا اموالی را وقف کرده اند و این مسأله نشان می دهد که اولا زنان دارای اموال و دارایی‌های مشخصی بوده است که ممکن است از طرق مختلفی کسب کرده اند و دوما استقلال و مالکیت اقتصادی آنان بعد از اسلام و با تأکید آیات و روایات مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است.
از شواهد این امر که بسیار مشهور است ساخت و وقف مسجد گوهر شاد در مشهد مقدس به دست گوهر شاد است که از زنان نیکوکار و نامدار عصرتیموریان بوده است و اکنون در حرم امام رضا واقع شده است.
ایوان آیینه
در بخش در حوالی حرم دوهفته‌نامه الترونیکی باب‌الکریمه مطالبی چنین به چشم می‌خورد: از روی سنگ کاری‌های ایوان تا به بالای سقف گنبدی شکل ایوان را که نگاه می‌کنیم، مملو از آینه کاری‌های بسیار زیبا و با طراحی منحصر به فرد است.
ایوانی که از آن به عنوان قدیمی ترین ایوان حرم مطهر حضرت معصومه(س) یاد می‌کنند و بسیاری از ارادتمندان به آن حضرت و همچنین به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، انس ویژه‌ای با آن گرفته‌اند.
این ایوان در قسمت شرقى حرم مطهر و با ارتفاعی بلند قرار گرفته است که به جهت آینه کارى به آن ایوان آیینه گفته مى‌شود.
پایین دیوار این ایوان به بلندى بیش از یک متر سنگ مرمر به کار رفته که هر بدنه‌اى با یک قطعه سنگ آراسته شده و از بالاى آنها بدنه ایوان تا سقف آینه کارى است، این آینه کاری‌ها، با توجه به سنگ‌های مرمر استفاده شده در ایوان، نمایی بسیار زیبا به صحن امام رضا(ع) داده است.
در کمربند ایوان، کتیبه‌ای سراسرى از سنگ مرمر وجود دارد که به خط ثلث آیه شریفة (اللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ...) بر آن نقش بسته و نورانیت حرم را که امام صادق(ع) در وصف آن فرموده اند:«خدا داراى حرمى است که آن مکه است و پیامبرش(ص) هم حرمى دارد که مدینه است، و امیرمؤمنان(ع) هم حرمى دارد که کوفه است و ما هم داراى حرمى هستیم که قم است و به زودى بانویى از فرزند من آن جا دفن مى شود که نامش فاطمه است، هرکسى او را زیارت کند بهشت بر او واجب مى شود» را دو چندان کرده است.
میان ایوان و رواق شرقى حرم ایوانچه‌اى است که مانند ایوان اصلى با آینه کارى تزیین شده و بر سر در آن حدیث شریف «مَن زارِ فاطِمَةَ بقم فَلَهُ الجَنَّةَ» و به خط نستعلیق مشکى، نگاشته شده است.
این مجموعه هنرى و شگفت انگیز از کارهاى ارزشمند هنرمند و معمار مشهور دوره قاجار استاد مرحوم حسن معمار قمى است که همزمان با بناى صحن اتابکى، به دستور میرزا علی اصغرخان اتابک، صدر اعظم بنا شد.
طول ایوان 9 متر، عرض آن 87/9 متر و ارتفاعش 80/14 متر است، ایوان‌هاى دیگر مجاور این ایوان نیز داراى انواع تزیینات کاشی کارى، مقرنس کارى، گچ برى، حجارى و کتیبه‌هاى گوناگون است.
کریمه اهلبیت(س) مشکل گشاست
در بخشی با عنوان کرامات کریمه می‌خوانیم: یکی از خادمین حضرت معصومه(ع) نقل می‌کند، روزی شخصی که اهل اصفهان بود، مقداری روغن و برنج برای آشپزخانه حرم مطهر حضرت معصومه (ع) آورد.
پرسیدیم: آیا تاکنون کرامتی از حضرت، دیده اید؟
گفت: آری، من مرتب در حال مسافرت در مسیر اصفهان و تهران هستم، یک بار در مسیر رفتن به اصفهان در قم توقف کردیم، راننده اتوبوس گفت: هر کس که می‌خواهد به حرم مشرف شود، فرصت هست، همه مسافران رفتند به غیر از من!
به خودم گفتم این طور که مشکلات مرا احاطه کرده حرم رفتنم بی فایده است، بعد به خودم نهیب زدم که از هر دری نومید شدن رواست، ولی از این خاندان هرگز نباید ناامید شد.
سراسیمه برخاستم و به سوی حرم شتافتم و به برکت بی بی، مشکلاتم حل شد.
شماره نهم دوهفته‌نامه الکترونیکی باب‌الکریمه همراه با پنج شماره قبلی این دوهفته‌نامه در پایگاه اینترنتی باب‌الکریمه قابل مشاهده است و علاقمندان می‌توانند برای مشاهده و استفاده از مطالب آن به نشانی اینترنی www.babolkarimeh.com مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات