۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۲۳۸
آیت‌الله شاه آبادی:

عزت دنیا و آخرت در توسل به خدا است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شاه آبادی با اشاره به این‌که عزت دنیا و آخرت تنها در توسل به خداوند است، گفت: باید در هر کار تنها به خداوند متوسل شویم، اگر از غیر خدا کمک بخواهیم ذلیل و خوار می‌شویم، کسی که در دنیا خوار باشد در آخرت نیز خوار و ذلیل می‌شود.
مراسم بزرگداشت شهادت آيت الله شاه آبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله نصرالله شاه آبادی، استاد اخلاق حوزه پیش از ظهر امروز در درس اخلاق خود که در مدرسه عالی فیضیه با حضور طلاب، علما و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: هرکه عزت دنیا و آخرت را می‌خواهد باید به درگاه خداوند برود و تنها از او عزت و کمک بخواهد.

وی اضافه کرد: اگر فردی به غیر از خدا متوسل شود و از او عزت بخواهد در دنیا به کوچکی، بی‌شخصیتی، بی‌فضیلتی و بی‌نوری گرفتار می‌شود، خداوند می‌فرماید«عزت، ملک و هر آنچه است برای من است».

طلاب تنها به درس توجه داشته باشند

استاد اخلاق حوزه علمیه خطاب به طلاب تازه وارد و جوان گفت: شما که اول راه طلبگی هستید عزت را از خدا بخواهید، تنها برای رضای خدا و خدمت به دین حرکت کنید، قدم بردارید و چشم به یاری غیر از خدا نداشته باشید.

وی ادامه داد: اگر طلبه‌ای برای رضای خدا حرکت کند و درس بخواند، مورد محبت و احترام دیگران قرار می‌گیرد و تمام افراد عاشق مصاحبه و درس خواندن با او می‌شوند.

طلاب از دوران جوانی برای کسب علم و تحصیل استفاده کنند

این استاد اخلاق با تأکید بر استفاده درست از دوران جوانی جهت کسب علم و تحصیل ابراز داشت: نوکری امام زمان(عج)، پیامبر(ص) و ائمه(ع) بهترین نوکری و توفیق است که خداوند نصیب شما کرده است، اگر مردم جهان بدانند که اربابان شما پیامبر(ص) امیرمومنان(ع) امام‌زمان(عج) و دیگر معصومان(ع) هستند آرزو می‌کنند که آن‌ها نوکری این بزرگواران را می‌کردند.

وی افزود: برای آن که بتوانید شکر این نعمت را به جا بیاورید، باید تمام وقت خود را به درس خواندن اختصاص بدهید و در کنار درس باز درس بخوانید، نه این‌که به کارهای متفرقه بپردازید.

این استاد ادامه داد: خدا نزدیک‌ترین فرد به ما است، به‌گونه که از خودمان به خودمان نزدیک‌تر است، تنها کسی که به ما توجه دارد و اهمیت می‌دهد خداوند است، ما مادی هستیم سر و کارمان با جسم است و نمی‌توانیم خیر و صلاح خود را بدانیم.

آیت‌الله شاه آبادی تصریح کرد: تمام افراد از زمان حضرت آدم(ع) تا قیامت هیچ‌کاره هستند، تنها کسی که روزی ما را تأمین می‌کند خداوند متعال است، انبیا و ائمه(ع) تنها وسیله هستند تا ما سرگردان نشویم.

این استاد بیان داشت: خداوند مانند خورشید است، ما توان نگاه کردن مستقیم به آن را نداریم و نمی‌توانیم آن را بشناسیم به همین منظور از انبیاء که ستارگان هستند باید استفاده کنیم و به آن‌ها متوسل شویم تا از وجود خداوند استفاده کنیم.

توسل به اهل‌بیت ما را به خدا می‌رساند

آیت‌الله شاه‌ آبادی با اشاره به این‌که در درون و فطرت ما نیز ستاره‌ای است که ما را به سوی خدا راهنمایی می‌کند، گفت: دین استوار دینی است که از ستاره فطرت فرد به وجود آید، برای این‌که بتوان از فطرت استفاده کرد و آن را از خواب غفلت بیدار کرد باید از وسیله استفاده کرد.

وی اضافه کرد: پیامبر(ص)امیرمومنان(ع) حضرت زهرا(س) و یازده فرزندان پاکشان تنها کسانی هستند که ما را به خداوند می‌رسانند، ما به وسیله این بزرگوران که نمایندگان خداوند هستند به عزمت و بزرگی خدا خواهیم رسید.

این استاد حوزوی خاطرنشان کرد: عزت، ذلت، ملک، فقر و غنا تنها در دست خدا است، هر آن چه خدا برای ما می‌خواهد خیر است چرا که خداوند از پدر به ما مهربانتر است، خداوند تمام مخلوقات چه کافر و چه مسلمان را دوست دارد، اگر این‌گونه نبود هیچ‌گاه حیات و زندگی نمی‌داد.

وی یادآور شد: قزافی ادعای خدایی کرد و در ماه رمضان که هوا گرم بود به مردم گفت می‌توانید روزه خود را افطار کنید و به سبب نافرمانی از خدا خوار و ذلیل شد.

توکل به خدا تنها راه عاقبت به خیری در دنیا و آخرت است

آیت الله شاه آبادی توکل به خداوند متعال را تنها راه عاقبت به خیری در دنیا و آخرت خواند و ابراز داشت: اگر فردی به خدا توکل و امید داشته باشد به مقصد خواهد رسید، همه چیز دست خدا است، اگر خدا چیزی را به ما نمی‌دهد به سبب بخل یا نداری او نیست بلکه خیر ما در آن است که آن را نداشته باشیم، مانند پدری که به فرزند خود وسیله نقلیه نمی‌خرد چون می‌داند اگر داشته باشد تصادف می‌‌کند، به خود و دیگران آسیب می‌رساند.

مؤمن همیشه شاد است

استاد اخلاق حوزه در ادامه به بررسی صفات مؤمن پرداخت و ابرازداشت: مؤمن در تمام شرایط شاد است چه فقیر باشد و چه غنی، چون می‌داند هر چه به او می‌رسد از سوی خداوند متعال است و هرچه از خدا به ما برسد خیر است، امام صادق(ع) در روایتی فرمود«اگر شرق و غرب را به مؤمن بدهند خوشحال نمی‌شود، اگر او را با قیچی تکه تکه کنند ناراحت نمی‌شود».

وی اضافه کرد: اگر خداوند فردی را فقیر یا غنی می‌کند تنها برای آزمایش است و یک مؤمن به سبب بی‌پولی ناراحت نمی‌شود، اگر دیدی با بی‌پولی و کم استعدادی ناراحت شدی بدان ایمانت ضعیف است، آن را تقویت کن.

این استاد حوزوی تصریح کرد: طلاب نباید از فقر ناراحت باشند بلکه تنها به فکر جلب رضای خدا و خدمت به دین باشند، اگر این‌گونه شوند خدا هرچه را بخواهد و به مصلحت باشد به آن‌ها اعطا می‌کند، خداوند می‌فرماید«من را بخوانید تا استجابتتان کنم».

وی ادامه داد: مؤمن هیچ گاه بداخلاقی، بی‌ادبی و شکوه نزد خدا نمی‌کند، در روایت آمده«خوشحالی مؤمن در چهره او است و غمش در دلش».

کسی که در دنیا خوار باشد در آخرت نیز خوار و ذلیل می‌شود

آیت الله شاه آبادی توکل و توسل به خدا را از دیگر صفات مؤمن دانست و گفت: متأسفانه ما زمانی که از افراد ناامید می‌شویم به خدا پناه می‌بریم و پس از آن که خود را در نزد دیگران خوار و ذلیل می‌کنیم تازه متوجه خداوند می‌شویم.

وی بیان داشت: باید در هر کاری تنها به خداوند متوسل شویم، اگر از غیر خدا کمک بخواهیم ذلیل و خوار می‌شویم، کسی که در دنیا خوار باشد در آخرت نیز خوار و ذلیل می‌شود./993/پ201/ن

ارسال نظرات