۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۲۸۴۳۵
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (12)؛

گرایش به عرفان‌های کاذب نشانه نیاز جامعه به اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: افزایش گرایش به عرفان‌های کاذب نشان دهنده نیاز بیش از پیش به مباحث اخلاقی است.
حجت الاسلام هادي حسين خاني معاون تهذيب حوزه هاي علميه حجت الاسلام هادي حسين خاني معاون تهذيب حوزه هاي علميه

 
حجت الاسلام هادی حسین‌خانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اهمیت و ضرورت طرح مباحث اخلاقی درجامعه به ویژه حوزه‌های علمیه در شرایط کنونی گفت: اخلاق نیاز همیشگی جامعه است و تذکر اخلاقی باید همیشه وجود داشته باشد و در شرایط کنونی این مسأله بیشتر اقتضا می کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تهاجم فرهنگی غرب، شیوه‌های جدید ارتباطی و زمینه‌های بیشتر گرایش‌های مادی در بین مردم، نشان دهنده اهمیت بیشتر این مسأله است.

حجت‌الاسلام حسین‌خانی، با اشاره به گرایش برخی افراد به جریان‌های منحرف ابراز داشت: افزایش گرایش به عرفان‌های کاذب نشان دهنده نیاز بیش از پیش به مباحث اخلاقی است.

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از راه های تامین این نیاز برگزاری درس‌های اخلاق است، تأکید کرد: اگر بخواهیم اخلاق از سوی طلاب به جامعه منتقل شود، باید در وهله نخست طلاب، فضلا و روحانیان در درس های اخلاق شرکت کنند و جلوه‌های اخلاقی در آنان تقویت شود تا بتوانند اخلاق را در مردم نهادینه کنند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه درباره سابقه درس اخلاق در حوزه به سیره علما پیشین اشاره کرد و اظهار داشت: متخلق بودن استادان حوزه به اخلاق بهترین شیوه تدریس مباحث اخلاقی بود، یعنی استادان هیچ‌گاه آموزش را از تهذیب و اخلاق جدا نمی کردند، استاد در کنار تدریس مطالب درسی تاثیر اخلاقی فوق العادی بر شاگردان می گذاشت و یک طلبه به طور طبیعی در روال آموزش همراه با تهذیب پرورش می یافت.

وی با اشاره به جلسات اخلاقی امام خمینی(ره) در فیضیه به صورت خصوصی و عمومی در زمان قبل از انقلاب اسلامی، بیان داشت: علمای دیگر همچون مرحوم قاضی نیز درس خصوصی داشتند، پس از انقلاب نیز این جلسات شکل وسیع‌تری پیدا کرد و به صورت برنامه‌های کلاسی به مدارس منتقل شد،‌در مدرسه عالی فیضیه نیز استادان اخلاق در قالب درس اخلاق به تذکرات اخلاقی می‌پردازند.

حجت‌الاسلام حسین‌خانی اظهار داشت: امام خمینی(ره) می فرمودند هر قدمی که برای تحصیل بر می‌دارید، در کنار آن یک قدم هم برای تهذیب و تزکیه اخلاق بردارید، اگر ما از نظر تزکیه کاری نکنیم تحصیل مان هم نتیجه بخش نخواهد بود بلکه مضر هم می شود.

وی با معرفی مقام معظم رهبری به عنوان یک الگوی مناسب برای طلاب به تبیین سفارشی از قول ایشان پرداخت و گفت: من فکر می کنم مقام معظم رهبری به لحاظ علمی، اخلاقی، شخص دارای احساس مسؤولیت و کسی که در صحنه های مختلف اجتماعی ورود پیدا می کند می توانند برای طلاب یک الگوی کامل باشند.

حجت الاسلام حسین‌خانی درپایان گفت: مقام معظم رهبری بر نماز شب و تشویق طلاب به تهجد، بصیرت، مشارکت و آگاهی کامل از مسائل سیاسی و آشنایی با قله های تهذیب و سرمشق قرار دادن آنان برای خود تأکید دارند./908/ت302/ن

ارسال نظرات