۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۱۶۷
رییس موسسه تحقیقات حجامت کشور:

احیای طب سنتی می‌تواند تا بیست سال آینده سلامت بشر را تامین کند

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه تحقیقات حجامت کشور با بیا این که اگر طب سنتی احیا شود سفره ای حمایتی از بشر گشوده خواهد شد، اظهار داشت: اگر این کار انجام شود در طول 10 تا 20 سال آینده مکتبی به وجود می آید که سلامت بشر را به طور معجزه آسایی تامین خواهد کرد.
حسين خيرانديش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین خیر اندیش رییس موسسه تحقیقات حجامت کشور در شانزدهمین نشست از سلسله نشست های طب اسلامی با موضوع نقد طب مدرن که از سوی مرکز مطالعات طب اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد در جمع دانشجویان و طلاب این دانشگاه با بیان مطلب گفت: منظور از طب اسلامی مجموعه اطلاعات دارای برد درمانی و پیشگیری است که از جانب ائمه و شریعت بیان شده است و بر این اساس طب سنتی هم اسمانی است که شامل تعالیم انبیا ست و هم زمینی است که شامل تجربیات حکماست

وی با بیان اینکه نمی شود خدا انسان را خلق کند اما سلامتی اش را مهمل بگذارد ادامه داد: تمام مکاتب طبیعی طب در شرق پدید آمده که محل ترویج دین بوده است و همه اینها ویژگیهای مشترکی دارند و ریشه آنها یکی است؛ اما تفاوت هایی که در آنها دیده می شود ناشی از تفاوت های جغرافیایی است.

رییس موسسه تحقیقات حجامت کشور خاطر نشان کرد: در طب سنتی اخلاقی که برای طبیب مطرح می شود شبیه اوصاف انبیاست و ظرف شخصیت طبیب یک ظرف معنوی است چون انبیا و ائمه اطلاعات طبی را که فای الهی داشت در اختیار اهلش قرار می دادند.

این محقق و پژوهشگر اسلامی در بیان ویژگی های طب انبیا گفت: طب انبیا طب ساده ای‌ است که به آسانی در اختیار مردم قرار می گیرد و دور از دسترس آن‌ها نیست.

وی با بیان اینکه برخی از آمریکای‌ها در ابتدای مقالات علمی خود یک حدیث طبی از پیامبر قرار می دهند گفت: گناه ما این است که حرف ائمه را رها کردیم و به سراغ برخی دیوانگان و جاهلان رفتیم و به ظاهر عالم اعتماد کردیم.

رییس موسسه تحقیقات حجامت کشور با اشاره به بخش هایی از توانایی های طب اسلامی و سنتی و خواص دارویی عسل نمک و سرکه گفت : پشتوانه تئوری طب سنتی 1400 جلد کتاب و پشتوانه تجربی اش 7000 سال است؛ ولی ما این ها را رها کردیم و به زعمای بی خرد و طب نوپای صدساله چنگ زدیم که برای طبیب شدن در آن باید 200 سال درس خواند و 44 رشته دارد که هر کدام 34 سال نیاز دارد و با این حال وقتی از کسی این همه درس خوانده می پرسیم چه کنیم می گوید راه درمانی نیست و فقط بیماری ها را شناخته است.

وی ادامه داد: این واقعیت تلخی است که نظام حقوقی در دفاع از این سیستم نوشته شده که هیچ کس جرات نزدیک شدن به آن را ندارد.

خیر اندیش با بیان اینکه از نظر سیاسی اگر کشوری در طب مستقل نباشد ادعای استقلالش یک شوخی سیاسی بیش نیست ادامه داد: از جهت فرهنگی طب مدرن 30 هزار واژه غریبه وارد فرهنگ ما کرده است و حدود 30 هزار واژه را از فرهنگ درمان ما حذف کرده که ساده ترینش گرمی و سردی است که البته مهمترینش هم است.

وی سپس با مقایسه فرهنگی بین طب سنتی و مدرن گفت: از جهت فرهنگ معنوی طب مدرن به طور کلی بی خداست و معنویت را دخالت نمی دهد داروهایش حلال و حرام ندارد در رفتار معرفت ندارد و برای زندگی و مرگ هم عدد تعیین میکند کانه نماینده خداست در حالیکه طب سنتی در کنار هر درمانی یک درمان معنوی هم دارد که شخص را به نعت سلامت متوجه می سازد و از کفران آن باز می دارد.

رییس موسسه تحقیقات حجامت کشور در پایان خاطر نشان کرد: اگر طب سنتی احیا شود سفره ای حمایتی از بشر گشوده خواهد شد و عدم تلاش برای احیای ان کفران نعمت است و ما باید اطلاعات طب سنتی را اضافه کنیم و سیستم جدیدی برای آن بیاوریم که اگر این کار انجام شود در طول 10 تا 20 سال اینده مکتبی بوجود می آید که سلامت بشر را به طور معجزه آسایی تامین خواهد کرد./931/پ202/ص
ارسال نظرات