۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۹۹۵۵۵
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

تاکنون روش‌های تولید علوم انسانی از سوی موسسات پژوهشی طرح نشده است

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: در جریان شناسی علم دینی می توان چهار جریان غرب‌ستیزی، غرب گرایی، غرب گزینی و غرب‌گریزی را شناسایی کرد.
حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش روحانیت و انقلاب اسلامی در موضوع روحانیت و علم دینی به ارائه بحث پرداخت و گفت: در حوزه طبیعیات تا به حال در حوزه های علمیه کار ارزشمندی نشده است اما در خارج از حوزه های علمیه دکتر نصر و گلشنی، تحقیقاتی نظیر فیزیک دینی و شیمی اسلامی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در جریان شناسی علم دینی می توان چهار جریان غرب‌ستیزی، غرب‌گرایی، غرب‌گزینی، غرب‌گریزی را شناسایی کرد.

وی بیان داشت: غرب‌ستیزی در مکتب اخباری معاصر قائل به اکتفا به قرآن و سنت است و با تجدد سر ستیز دارد و فرهنگستان علوم اسلامی را می توان در ادامه این مسیر سلبی حداکثری به غرب دانست.

وی جریان غرب‌گرایی را دارای بروز کمرنگی دانست و در ادامه جریان غرب گزینی را این گونه تشریح کرد: این تفکر قائل است تفکر غربی را به صورت کامل نمی توان رد کرد بلکه باید با توجه به مبانی متافیزیک خود، آن را بازسازی کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تفکر غرب‌گزینی قائل به دو تخصص دانشگاهی و قرآنی و روایی است که این تفکر در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه امام خمینی(ره) مشهود است.

جریان چهارم در تفکر علم دینی، غرب‌گریزی است که کاری به غرب ندارد و می خواهد با روش اجتهادی یک علم انسانی دراندازد که نظریه برخی اعضای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر این است.

وی ادامه داد: هم اکنون دو آسیب کلان در زمینه علوم اسلامی وجود دارد که نخستین آن، جدی نگرفته شدن علوم انسانی در حوزه های علمیه است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: موسسات حوزوی دیگر مشکل این فرایند هستند زیرا هنوز به تعریفی دقیق از علم دینی نرسیده‌اند و بر فرض تعریف در ارائه مدل ناتوانند.

وی گفت: تا به حال هیچ کوششی در راستای تبدیل مدل‌ها به روش‌های تولید علوم انسانی نشده است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: باید راهکارهای فرایند اجرایی و فرایند معرفتی تولید علوم اسلامی انسانی منقح شود. /909/پ202/ع

ارسال نظرات