۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۹۸۷۲۵
آیت‌الله حسینی بوشهری:

ویژگی‌های صحیفه سجادیه بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم گفت: صحیفه سجادیه مورد توجه و افتخار همه مسلمانان جهان است.
آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري
به گزارش، خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی مرکز جامع علوم اسلامی با موضوع صحیفه سجادیه، امروز یک شنبه، اول اسفند با حضور طلاب و روحانیان این مرکز برگزار شد.

در این جلسه آیت الله حسینی بوشهری، امام جمعه قم با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) گفت: صحیفه سجادیه معدود کتابی است که در قرن اول نوشته شده است که امام باقر (ع) و برادرشان زید به املای امام سجاد در دو نسخه نوشته اند.

وی این کتاب را از معجزه قولی امام زین العابدین (ع) توصیف کرد و افزود: بنابر قول برخی از علما این کتاب مورد افتخار تمام مسلمانان است و این توجه و تحسین و مراجعه اهل سنت به صحیفه را ما در ایام حج مشاهده می کنیم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری دایره المعارف بودن این کتاب و راهنمای سعادت بشری بودن را از دیگر ویژگی صحیفه سجاد برشمرد و گفت:کتاب راهنمای موضوعات صحیفه موجود است که با مطالعه این کتاب دید انسان را به این صحیفه عظیم تغییر می دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:این صحیفه فصاحت بالا و جاذبه بالایی دارد که به راستی چگونگی رازو نیاز و نحوه درخواست کردن از پروردگار را به بشر آموزش می دهد.

این استاد حوزه علمیه پیوند و هماهنگی صحیفه سجادیه با قرآن را از خصوصیت ویژه معرفی کرد و گفت: صحیفه را اخت القرآن نامیده اند و برخی از محقیقین کنار هر متنی از صحیفه آیاتی را ذکر کرده اند.

وی با بیان این که مطالب صحیفه سجادیه با یک سیر منطقی و خاص ارایه شده است، ابراز داشت: مانند دعای دوازده که در مقام طلب توبه است با توجه به کلامات پیوند عقل و احساس را در میابیم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این صحیفه را زبور آل محمد و انجیل اهل بیت نامیده اند، اظهار داشت: زبور داوود(ع) هم در مقام دعا و مناجات بود و انجیل هم در مقام تربیت و مسایل اخلاقی و موعظه است که این دو مقام در صحیفه موجود است.

وی با بیان این که صدو هشتاد صلوات در صحیفه سجادیه با وجود خفقان عصر ذکر شده است، ابراز داشت: امام سجاد (ع) با صلوات بر آل محمد به احیای نام رسول و اهل بیت پرداخته اند و یک حرکت سیاسی محسوب می شود که افکار عمومی مردم که با دشنامی اهل بیت روبه رو بودند، اصلاح شود.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صحیفه سجادیه را منبع معارف دینی توصیف کردو خاطرنشان کرد: معارف ناب و توحیدی عجیبی در این کتاب است که متاستفانه متولیان امر نتوانسته اند به خوبی معارف اهل بیت را به مردم و جامعه انتقال دهند. وی با اشاره به این که محکم ترین و دوام ترین و سریع ترین نوع تربیتی در دعا موجوداست زیرا که دل شکسته اثر پذیری عجیبی دارد؛ در پایان به بیان چند فرازی از دعای مکارم اخلاق پرداخت./921/پ202/ص
ارسال نظرات