۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۹۷۶۳۹
دهه دوم اسفندماه؛

نشست علمی بررسی و نقد نظریه ابتنا در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی بررسی و نقد نظریه ابتنا از کتاب منطق فهم دین از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
نظريه ابتناء


به گزارش خبرگزاری رسا، با توجه به نقش بی‌بدیل روش‌شناسی فهم دین در توسعه و تعمیق معرفت دینی و تاسیس علوم انسانی اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای برگزاری سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی منطق فهم دین، نخستین نشست علمی را با موضوع «بررسی و نقد نظریه ابتنا از کتاب منطق فهم دین»، برگزار می‌کند.

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه و دبیر علمی این نشست، صبح امروز با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کتاب منطق فهم دین حاصل نخستین طرح از زمره تحقیقات کلیدی پژوهشگاه با نام "منطق اکتشاف گزاره ها و آموزه های دینی" است. این پژوهش از سال 1379 توسط استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر رشاد آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

وی با تشریح هدف از ارائه این نظریه و نگارش این کتاب افزود: این تحقیق در صدد است، دستگاه یا دانشواره ی روشگانی کامل و کارآمد، جامع و روزآمدی را برای فهم دین ارائه نماید. اجمال فعالیت های علمی در زمینه ی تحقیق و نتایج حاصل از آن در مقدمه ایشان بر این اثر منعکس شده است. منطق اکتشاف گزاره ها و آموزه های دینی که هم اکنون به صورت دانشی نو با عنوان "منطق فهم دین" سامان یافته است، حاصل افزون بر پنج هزار ساعت تأمل، تحقیق و تدریس استاد است.

حجت‌الاسلام شاکرین، ابراز داشت: نتایج این طرح علمی، علاوه بر آن که در برخی نشست های داخلی مورد نقد و بررسی قرار گرفته، گاه در کنفرانس های علمی برون مرزی نیز ارائه شده، و بخش هایی از آن نیز در مراکز دانشگاهی و حوزوی، مورد تدریس قرار گرفته یا در قالب رساله های ارشد و دکترا و سطح چهار، تحت هدایت ایشان تفصیل یافته است. برگزاری نخستین نشست علمی گامی است در برگزاری سلسله همایش های بین المللی منطق فهم دین که قرار است در آن مدل های مختلف فهم دین بررسی شود.

این گزارش می‌افزاید: نشست علمی بررسی و نقد نظریه ابتنا از کتاب منطق فهم دین، دهه دوم اسفندماه امسال در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. /920/د102/ص

ارسال نظرات