۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۹۷۱۴۴
امام جمعه اهر:

نقش روحانیت آذربایجان در انقلاب اسلامی انکارناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به قیام 29 بهمن تبریز گفت: این حرکت انقلابی مردم تبریز که سرحلقه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 بود.
شهيد آيت الله قاضي طباطبايي
حجت الاسلام ناصر حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح نقش علما و حوزه های علمیه در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: با نخستین جرقه های نهضت اسلامی که از سال 42 با سخنرانی های امام راحل و در پی آن برخی تحرکات ضدشاهنشاهی صورت گرفت، روحانیت آذربایجان بار دیگر به ندای روحانیت مبارز و اصیل لبیک گفتند.

حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: بنا بر اسناد ساواک، آیت الله قاضی طباطبایی به عنوان خمینی آذربایجان محور فعالیت های انقلابی مردم تبریز و آذربایجان بود که تحرکات ضدستمشاهی را جهت دهی می کرد.

امام جمعه اهر با بیان اینکه شهادت آیت الله قاضی حقانیت روحانیت مجاهد در مبارزات ضداسلامی را اثبات کرد، گفت: در شرایطی که برخی گروه های مغرض، از قبیل خلق مسلمان در منطقه آذربایجان درصدد مدخوش کردن چهره روحانیت در مبارزات انقلابی داشت، آیت الله قاضی به عنوان نماینده امام توانست بسیاری از توطئه های شوم را دفع کند.

وی در ادامه با اشاره به قیام مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 برای گرامیداشت چهلم شهدای قم اظهار داشت: این حرکت انقلابی مردم تبریز که سرحلقه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 بود، با رهبری روحانیت آگاه و مبارز طرح ریزی شد.

حجت الاسلام حاجی زاده با اشاره به تعابیر امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب در خصوص نقش مردم تبریز و آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب نشان از عمق بینش ایشان نسبت به موقعیت آذربایجان به ویژه تبریز در منطقه دارد.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه تبریز نیز از دیرباز مهد پرورش علمایی بوده که در تاریخ تشیع جریان ساز و تاثیرگذار بوده اند، چنانکه مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی، علامه امینی، علامه جعفری، علامه طباطبایی، شهید آیت الله قاضی طباطبایی و بسیاری دیگر از علمای سالک و مجاهد روشن بخش محافل مذهبی و منشاء خیر و برکت معنوی برای مردم این دیار بوده اند./935/ت302/ص
ارسال نظرات