۰۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۹۶۴۵۱
پژوهشگر حوزه علمیه:

اهمیت اربعین جاودانه شدن نهضت حسینى با تدبیر خاندان اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به نقش حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در زنده نگه داشتن نهضت حسینی گفت: اهمیت اربعین جاودانه شدن عاشورا و پیام آن با تدبیر خاندان اهل بیت(ع) است.
مراسم اربعين حسيني


حجت الاسلام علی عبدالهی، پژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که بیستم ماه صفر که در تاریخ به عنوان اربعین حسینی مشهور شده یادآور دو رویداد است، گفت: روز مراجعت اسرای کربلا از شام به مدینه و روز مشرف شدن جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین(ع) دو رویدادی است که در منابع مختلف برای این روز ذکر شده است، اما در اینکه در این روز اسرای کربلا به کربلا رسیده باشند، تردید جدی وجود دارد.

وی افزود: در روز اربعین، جابر بن عبدالله انصاری صحابه گرانقدر پیامبر اکرم(ص) به کربلا آمد و به نقل مرحوم کفعمی اولین زائر قبر مطهر امام حسین(ع) است.

این پژوهشگر حوزه علمیه افزود: در حالات جابر بن عبدالله انصاری نقل است که وی پس از غسل در فرات به طرف قبر سیدالشهدا(ع) حرکت کرد و چون به قبر رسید روی آن افتاد و غش کرد. کمی آب روی صورتش پاشیدند وقتی به هوش آمد سه بار گفت یا حسین.

وی با بیان این که در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه‌های مؤمن شمرده شده است، گفت: در بخشی از این زیارت آمده است «أشهد أنک کنت نوراً فی الاصلاب الشامخه و الارحام المطهره ... .» این فراز عمق ایمان شیعه به خدا را ابراز می دارد و هم اوج پاکی و طهارت امامان شیعه را در حالی که مخالفان ائمه اطهار(ع) هیچکدام این ویژگی نورانی را ندارند و این افتخار بزرگی است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: زیارت اربعین با وجود کوتاه بودنش معانی بلندی را القاء می کند، از این رو می توان گفت زیارت اربعین، بسیار عمیق و مهم است و راهگشای شیعه در نشر قیام عاشورا و بازشناسی فلسفه قیام و معرفی حضرت سیدالشهدا(ع) است.

وی اهمیت اربعین را در جاودانه شدن نهضت حسینى با تدبیر خاندان اهل بیت(ع) دانست و گفت: اگر بازماندگان شهدا یاد و آثار شهادت را با بیان و قلم خود حفظ نکنند، دستاورد شهادت از بین خواهد رفت.

این پژوهشگر حوزه علمیه افزود: اگر حضرت زینب‏(س) و امام سجّاد(ع) در روزهاى اسارت در شام، کوفه، مدینه و در طول حیات خود مجاهدت‌های شهدای کربلا را تبیین و ظلم و ستم خاندان بنی امیه را افشاگرى نکرده بودند و حقیقت فلسفه‏ عاشورا و هدف قیام امام حسین(ع) را بیان نمى‏کردند از واقعه‏ عاشورا تاکنون چیزی باقی نمانده بود./916/ت302/ع

ارسال نظرات