۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۹۵۶۱۲
امام جمعه خویی خواستار شد؛

کنگره ملی بزرگداشت آیت الله خویی برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی شکوری، خواستار برگزاری کنگره ملی حضرت آیت الله خویی(ره) با حضور شخصیت های برجسته علمی و حوزوی برای پاسداشت این مرجع تقلید در زادگاهش شد.
آيت الله العظمي خويي (ره)
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درخوی با اشاره به نوزدهمین سالگرد ارتحال  حضرت آیت الله خویی اظهارداشت: مدیریت علمی حوزه های علمیه شیعه در کشورهای مختلف اسلامی نوعاً در اختیار شاگردان برجسته آیت الله خویی (ره) است.

وی با اشاره به شاگردان برجسته آن عالم ربانی خاطر نشان کرد: علمای برجسته و صاحب نام کشورهای عراق، ایران، پاکستان، افغانستان و لبنان نوعاً شاگردان ایشان هستند و اکثرا خدمات قابل ذکری برای اسلام و مسلمانان انجام داده اند.

حجت الاسلام شکوری با اشاره به گستردگی تقریرات و مباحث علمی این مرجع تقلید گفت: در طول تاریخ حوزه های علمیه شیعه کمتر فقیهی را سراغ داریم که این مقدار تقریرات داشته باشد چراکه خود ایشان در کتاب ارزشمند معجم رجال الحدیث از 36 مجلد نام می برند و در سایر منابع تعداد آنها را به 52 مجلد رسانده اند و قطعاً تعداد آن به مراتب از این مقدار بیشتر است که هنوز چاپ نشده اند.

وی در ادامه با اشاره به گستردگی نوآوری های آیت الله خویی در مبانی فقهی، اصولی و تفسیری خاطر نشان کرد: آن بزرگوار در زمینه علوم فقه، اصول و تفسیر، نوآوری هایی دارند که اگر از سوی محافل علمی و حوزوی تحلیل و بررسی شود شاهد تحولات مهمی در فقه، اصول و تفسیر خواهیم بود.

رییس حوزه علمیه خوی در ادامه اعتقاد بر نبود حجیت شهرت اعم از فتوایی، علمی و روایی، تأکید بر سیره و بنای عقلاء در فهم شریعت، عمل به روایت شاذ در صورت صحت سند آن، دیدگاه های بدیع در مورد قاعده لاضرر و کاربردهای آن و چندین نمونه دیگر را از جمله دیدگاه های فقهی ایشان عنوان کرد که در مباحث علمی اعم از تألیفات، تقریرات و فتاوای آن حضرت قابل مشاهده است.

وی همچنین نقد مبانی علمی مرحوم آیت الله خویی در حال حیات ایشان را از دیگر ویژگی های آن مرجع عالی قدرعنوان کرد و گفت: آن حضرت در علمیه ای که در آن مباحث فقه و اصول استدلالی دایر بود به نقد مبانی فقهی و دیدگاه های خود می پرداخت که این کار در سیره حوزویان از پختگی علمی و عمق و گستردگی دیدگاه های فقهی و اصولی ایشان حکایت دارد.

امام جمعه خوی خاطر نشان کرد: در تاریخ فقه و فقاهت کمتر اتفاق افتاده که همه جوامع حوزوی و شخصیت های برجسته علمی در مقابل عظمت علمی فقیهی تسلیم بشوند که این موضوع در ارتباط با جایگاه علمی مرحوم آیت الله العظمی خویی اتفاق افتاد و همه شخصیت ها در برابر ابهت علمی او سر تعظیم فرود می آوردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع و اعلامیه های آیت الله خویی علیه اسرائیل غاصب، حاکمان ستمگر عراق و محمد رضا پهلوی خاطر نشان کرد: آن حضرت به مناسبت حادثه خونین مدرسه فیضیه در سال 42.ش اعلامیه ای صادر می کند که در بخشی از آن می نویسند: « ما ملّت ایران را ... دعوت می کنیم با دشمنان دین و وطن به طرق مقتضی ... بجنگند و بر عهده علمای عالی قدر است که مسلمانان را در وظیفه مقدسی که در پیش دارند رهبری کنند که إِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِى أُمَّتِى فَلْیُظْهِرُ الْعالِمُ عِلْمَهُ، فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللّهِ‏ »

رییس حوزه علمیه خوی با اشاره به آثار ماندگار و جاویدان آن مرجع عالی قدر جهان اسلام بیان داست: مؤسسة الامام الخویی در لندن، مرکز الامام الخویی الاسلامی در نیویورک آمریکا، المجمع الثقافی در بمبئی، مبرة الامام الخویی در بیروت، مدرسة دارالعلم در نجف، مکتبة الثقافة و النشر در پاکستان، مدرسة الامام الصادق(ع) در لندن، مدرسة الزهراء در لندن، مراکز اسلامی در فرانسه و همچنین مدرسه و کتابخانه آیت الله خویی در مشهد، مدینة العلم در قم و مجتمع امام زمان (عج) در اصفهان را می توان از جمله مجموعه های متعدد علمی، فرهنگی، خیریه و درمانی در شهرها و کشورهای مختلف جهان برشمرد که به نام مرحوم آیت الله العظمی خویی دایر شده است.

وی در پایان راه اندازی یک مجتمع فرهنگی و کتابخانه به نام حضرت آیت الله خویی (ره) در زادگاه خود و در کنار حوزه علمیه جدیدالتأسیس و همچنین برگزاری کنگره ملی با حضور اندیشمندان، شاگردان و نوادگان آن حضرت را خواستار شد. /938/ت301/ص
ارسال نظرات