۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۹۴۵۹۲
پژوهشگرعلوم انسانی:

نخستین گام در تدوین الگوی اسلامی پیشرفت، تعامل حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: گفت‌و‌گوی حوزه و دانشگاه نیازمند روش شناسی و ادبیات مشترک است که این به فهم متقابل و ترسیم افق‌های هر نهاد کمک می کند.
ابطحي


سید محمد تقی ابطحی، عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره الگوی اسلامی پیشرفت بیان داشت: پیشرفت و توسعه محل بحث های فراوانی واقع شده است و تحولات زیادی در غرب پیرامون این امر رقم خورده است.

وی با بیان اینکه تصورات فراوانی از پیشرفت وجود دارد، اذعان داشت: شاخص‌های زیادی برای سنجش توسعه در غرب مطرح شده از این رو ضروری است به تعریف توسعه بپردازیم و بعد صحت و سقم تعریف و مدل توسعه غرب را مورد ارزیابی قرار دهیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه توجه به الگو های بومی را در تدوین سند توسعه کشور ضروری دانست و گفت: اولین گام در تدوین سند توسعه، گفت‌وگوی دو نهاد تاثیر گذار حوزه و دانشگاه است.

این محقق علوم انسانی بیان داشت: حوزه و دانشگاه باید در مفهوم توسعه به یک نظر مشترک برسند تا در ادامه مسیر تدوین سند، دو راه جداگانه را نپیمایند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: لازم است تا الگو و ابزارهای رسیدن به توسعه در گام بعدی تدوین شود و حوزه و دانشگاه باید به تناسب ابزارها و اهداف، برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی و اجتماعی نیازمند علوم انسانی کاربردی است، ادامه داد: اگر بخواهیم از الگوهای غربی استفاده کنیم، به الگوهای استاندارد بومی دست نخواهیم یافت.

این محقق علوم انسانی ادامه داد: اگر علوم انسانی کاربردی با مشکل مواجه است، دو نهاد حوزه و دانشگاه باید با همکاری معتقدانه با گفت‌و‌گو به نظریات مشترک برسند.

وی بیان داشت: غرب بعد از سال ها تعارض دین و علم به ایده گفت‌و‌گوی دین و علم روی آورده است و این ثمره مبارکی است تا ما از داده های این دو استفاده کنیم.

قائم مقام سردبیر فصلنامه روش شناسی علوم انسانی اظهار داشت: گفت‌و‌گوی حوزه و دانشگاه نیازمند روش شناسی و ادبیات مشترک است که این به فهم متقابل و ترسیم افق‌های هر نهاد کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: مهمترین مشکل در پژوهش، بحث موضوع محور بودن است از این رو ضروری است تا محققان به بررسی مشکلات جامعه روی آورده و آن را تبدیل به مساله کرده و پژوهش را ابزاری برای حل آن قرار دهند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: باید هرچه می توانیم فاصله پژوهش و اجرا را کم کنیم و دامنه همکاری مجریان و پژوهشگران را بالا ببریم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات