۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۵
کد خبر: ۹۴۲۶۰
آیت ‌الله مکارم شیرازی:

ساختن ایرانی الگو و پیشرفته موجب صدور انقلاب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که پیشرفت‌های علمی خوبی در کشور ایجاد شده است، این پیشرفت‌ها را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم انقلاب را به جهان صادر کنیم باید ایرانی الگو و پیشرفته بسازیم تا همگان از این روش اسلامی الگو بگیرند.
حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي آيت الله مكارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید،‌ شب گذشته د‌ر دیدار شماری از دانشجویان واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پردیس کیش با اشاره به جایگاه علم گفت: علم در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه اسلام از محیط فاقد علم و دانش برخواست، اظهار داشت: عربستان در عصر جاهلیت بسیار عقب افتاده بود؛ اما اسلام از آنجا برخواست و ندای علم و دانش داد که این خود یک معجزه الهی است.

این مرجع تقلید با بیان این که اسلام حمایت عجیبی از علم و دانش دارد و ارزش مرکب قلم دانشمندان را از خون شهیدان بالاتر شمرده است، افزود: دین سبب نهضت علمی در کشور شد و محیط اسلام کانون علوم و دانش‌های مختلفی همچون علوم پزشکی، هیات، فیزیک، فقه و اصول شد و جنبش علمی را ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل مهمی که دانشجویان ایران باید بدانند این است که نهضت علمی در صدر اسلام از مشرق آغاز شد و مشرق زمین خود تولید کننده همه علوم بود؛ اما متاسفانه بعدها دیدیم که این روش عکس شد و علم از مغرب زمین به مشرق زمین رفت.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: کتاب قانون ابن سینا بیش از 300 سال در مراکز علمی و دانشگاهی اروپا تدریس می‌شد که این خود دلیل محکمی بر نهضت علمی در اسلام و مشرق زمین دارد.

وحدت حوزه و دانشگاه باید بیش از گذشته باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: وحدت حوزه و دانشگاه در گذشته بهتر از حال بود؛ زیرا ما خود تولید کننده علوم بودیم و همه علوم را تولید می‌کردیم به همین دلیل وحدت میان این دو نهاد علمی از امروز بسیار عمیق‌تر و بهتر بود؛ اما پس از آنکه غربی‌ها، علوم خود را وارد متون دانشگاهی ما کردند، سبب شد که میان حوزه و دانشگاه فاصله ایجاد شود.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: دشمنان اسلام می‌دانستند که وحدت حوزه و دانشگاه برای آن‌ها خطر جدی خواهد بود، به همین دلیل اختلاف میان این دو نهاد علمی را کلید زدند و القا کردند که اگر کسی به دانشگاه می‌رود بی دین و آن کسی که به حوزه می‌رود از سیاست به دور است.

وی اظهار داشت: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نیز باید همچون سابق وحدت میان حوزه و دانشگاه را بیشتر کند تا این دو نهاد علمی با هم متحدتر شوند و نهضت علمی را در کشور به راه بیاندازند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مدیریت کشور در تمام مراحل و امور به دست دانشگاهیان و حوزویان است، اگر این دو نهاد علمی دست به دست هم دهند می‌توانند در اداره کشور اقدامات ارزشمند انجام دهند و در برابر دشمنان بایستند.

وحدت حوزه و دانشگاه سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد

وی یادآور شد: آنچه سبب شد که پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق بیفتد همین وحدت میان حوزه و دانشگاه بود و امروز غرب سعی دارد این دو نهاد را از هم دور کند؛ اما خوشبختانه با وجود همه تلاش‌های غربی برای اختلاف میان این دو نهاد علمی، هم‌اینک ارتباط خوب و مناسبی میان این دو برقرار است و امیدواریم این روند در آینده بیشتر و بهتر باشد.

این مرجع تقلید افزود: امروز باید طلبه و دانشجوی ما بیش از گذشته با هم ارتباط داشته باشند و حتی با هم مبادلات علمی انجام دهند و پیشنهاد می‌شود یک مجله علمی را حوزه و دانشگاه به صورت مشترک، تولید و منتشر کنند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز کسانی که از علوم عقب بمانند ناچارند دست به سوی دیگران دراز کنند، ‌بنابراین باید در همه علوم پیشگام بوده و تنها مصرف کنند آن نباشیم؛ زیرا غربی‌های در تلاشند از این طریق فرهنگ و سیاست خود را وارد فرهنگ ما کنند.

نهضت علمی بسیار خوبی در حوزه اختراعات و اکتشافات در کشور ایجاد شده است

این مفسر قرآن کریم گفت: خوشبختانه هم‌اینک نهضت علمی بسیار خوبی در حوزه اختراعات و اکتشافات در کشور ایجاد شده و ایران اسلامی در منطقه می‌درخشد و این سبب تبلیغ و نشر اسلام می‌شود؛ زیرا دشمنان در تلاشند تا اسلام را مانع تولید علم جلوه دهند؛ اما با پیشرفت‌های بدست آمده، تبلیغ ناشایست آن‌ها بی‌تاثیر شده است.

وی تاکید کرد: دشمنان تلاش می‌کردند این گونه جلوه دهند که دین افیون توده‌هاست و همه چیز را از بین می‌برد؛ ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های علمی این ادعا را بی‌اساس نشان داد و موفقیت‌های علمی سبب گسترش بیشتر دین شد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به دانشجویان حاضر در این جلسه گفت: شما دانشجویان که به دنبال تولید علم و اندیشه در کشور اسلامی هستید، کار شما حکم جهاد را دارد و هر گامی برای پیشرفت علمی بردارید این تلاش شما همان جهاد است.

وی ادامه داد: اگر کشور ما پیشرفت علمی و امنیتی داشته باشد سبب صدور انقلاب به سراسر جهان می‌شود؛ زیرا برای صدور انقلاب نیازی به لشکر کشی نیست.

ساختن ایرانی الگو و پیشرفته سبب صدور انقلاب می‌شود


این مرجع تقلید اظهار داشت: ساختن ایرانی الگو و پیشرفت، سبب صدور انقلاب می‌شود؛ زیرا ما استعدادهای درخشانی در حوزه و دانشگاه داریم و این‌ها می‌توانند ایرانی پیشرفته و الگو همه جهانیان را بسازند.

وی تاکید کرد: باید این استعدادهای درخشان در ایران اسلامی شناسایی و پرورش داده شوند؛ زیرا این‌ها سرمایه‌های اصلی هر نظام و حکومت هستند و لوازم پیشرفت کشور را این افراد رقم می‌زنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: امروز کشور ما از سرمایه عظیم استعدادهای درخشان برخوردار است؛ زیرا سرمایه تنها به معادن نفتی نیست، استعدادهای انسانی بهترین سرمایه هر کشور هستند. /917/پ202/ج
ارسال نظرات