۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۹۳۵۱۴
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تکریم و تعظیم الگوهای علمی کشور تکلیف است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که تکریم و تعظیم سرآمدان و الگوهای علمی کشور تکلیف است، شخصیت والای علمی حضرت آیت‌الله سبحانی را فراتر از تکریم دانست.
تجليل از مقام علمي آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از شخصیت علمی حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که تکریم و تعظیم سرآمدان و الگوهای علمی کشور تکلیف است، شخصیت علمی حضرت آیت‌الله سبحانی را فراتر از تکریم دانست.

وی با بیان این‌که برخی فراتر از آن هستند که کسی بتواند از آنان تکریم کند؛ از این رو باید گفت که هیچ‌گاه نمی‌توان از شخصیت چنین بزرگوارانی تکریم کرد، افزود: شخصیت والای حضرت آیت‌الله سبحانی دلیل عینی و عملی این مطلب است.

حجت‌الاسلام رشاد در ادامه به دغدغه مشترک دانشگاهیان و حوزویان متعهد اشاره کرد و با بیان این‌که درباره امکان و فایده‌مندی علوم انسانی اسلامی با ده شبهه و تشکیک مواجه هستیم، گفت: امروز تکلیفی حساس‌تر و عظیم‌تر از تولید علوم انسانی اسلامی در دانشگاه و حوزه وجود ندارد.

وی با بیان این‌که بقای انقلاب اسلامی در گرو معرفت و تولید علم دینی است و تولید علم دینی تکلیف حوزه و نیازمند همراهی دانشگاه است، گفت: برخی تشکیک‌ می‌کنند و می‌گویند علم، علم است دینی و غیردینی ندارد و در نتیجه اصرار بر تولید علم دینی، نابه‌جا است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این شبهه، با بیان این‌که کدام علم بی‌طرف است، به تفاوت مبادی علوم انسانی اسلامی با مبادی علوم انسانی سکولار اشاره کرد و اظهار داشت: علوم اسلامی انسانی و علوم انسانی سکولار از مبادی معرفتی و جهان شناختی گرفته تا قواعد معرفت‌شناختی، تعریف از انسان و دیگر عناصر دخیل، دو گونه علم متفاوت است.

وی با اشاره به فردی که از موضع عوام‌فریبی در مقاله‌ای گفته بود که هدف از تحول در علوم انسانی تعطیلی علوم انسانی عقلی و علوم انسانی تجربی و ترویج علوم انسانی نقلی است، تصریح کرد: به نظر من کسی در تاریخ شیعه عقل‌گراتر از آیت‌الله جوادی آملی نیست؛ زیرا ایشان هرگز علوم انسانی عقلی را برای ترویج علوم انسانی نقلی کنار نگذاشته است.

حجت‌الاسلام رشاد، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند علوم انسانی را از قرآن استنباط کنیم به این معنا است که اگر روش معتبر پذیرفته دین به کار بسته شد و گزاره‌های علمی تولید شد آن علم، علم دینی است که البته علم دینی شبه معقول به تشکیک است.

وی با بیان این‌که قرآن مروج عقل است و عقل اگر به صحنه نیاید تجربه هیچ‌ کارایی نخواهد داشت، یکی دیگر از شبهه‌های مخالفان دینی کردن علوم انسانی را این‌گونه توصیف کرد: برخی گفته‌اند علم دینی را باید تولید کرد، اما اگر این علم از سوی حوزویان تولید شود، آنان که با علم آشنا نبوده و روش‌شناسی آن را بلد نیستند و اگر از سوی دانشگاهیان بخواهد تولید شود، محتوا در اختیارشان نیست.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: اسلامی شدن دانشگاه بحث مسلمان شدن دانشگاهیان نیست و البته باید اذعان داشت که در هیچ مقطعی از تاریخ ایران و هیچ نقطه‌ای از نقاط جهان، دانشگاهی متدین‌تر و مسلمان‌تر به اندازه ایران، کماً و کیفاً وجود ندارد.

وی با بیان این‌که اسلامی شدن دانشگاه به اسلامی شدن دروس، متون و محتوای آن است، در پاسخ به شبهه‌ای که می‌گفت حوزویان روش‌شناسی علم را بلد نیستند، کتاب بحارالانوار را مثال زد و ابراز داشت: حوزه بیشترین اهتمام را به روش‌شناسی دارد؛ چراکه از دوره مقدمات روش‌شناسی شروع می‌شود و تا یک حوزوی زنده است، درس می‌دهد و درس می‌خواند، این روش ادامه دارد. /920/ پ202/ص

ارسال نظرات