۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۹۲۶۰۴
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت(16)؛

امام جمعه موقت فردوس: افراد با بصیرت هرگز گرفتار فتنه نمی‌شوند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت فردوس، بصیرت و داشتن تولی و تبری را از مهم ترین درس های حادثه عاشورا دانست و گفت: اگر انسان اهل بصیرت نباشد در گرداب فتنه ها گرفتار خواهد شد.
حجت الاسلام عباس رضواني نسب


حجت‌الاسلام عباس رضوانی نسب، مدیرکل امور طلاب حوزه های علمیه و امام جمعه موقت فردوس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: در مساله عاشورا چندین نکته است که باید به آن توجه کرد و به درستی این واقعه عظیم را برای جامعه به ویژه نسل جوان تبیین کرد.

وی مساله ولایت و رهبری را از مهم ترین امور و درس های عاشورا دانست و بیان داشت: ولایت از مهم ترین اصول اسلام هم به شمار می رود و نظام سیاسی اسلام و تشیع هم بر پایه ولایت استوار شده است.

مدیرکل امور طلاب حوزه های علمیه، با بیان اینکه معرفی رهبر صالح برای جامعه اسلامی از سرمایه های مهم در حرکت عاشورا بوده است، ابراز داشت: تولی با دوستداران و تبری از دشمنان اهل بیت(ع) درس دیگری است که می توان از واقعه عاشورا گرفت.

حجت الاسلام رضوانی نسب گفت: خط تولی و تبری در حادثه عاشورا نیز وجود داشته است و باید توجه داشت که این درس و پیام اختصاص و انحصاری به یک مقطع زمانی و مکانی خاص نداشته و ندارد و در هر مقطعی از زمان باید نسبت به دوستداران اهل بیت(ع) تولی داشت و به یاری حق و اهل آن شتافت و از دشمنان اهل بیت(ع) و قرآن برائت و بیزاری جست.

وی با بیان اینکه حادثه عاشورا حاوی درس ها و پیام های بسیاری است که باید به آن توجه کرد، عدم سکوت در برابر فتنه را درس دیگر حادثه عاشورا عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در فتنه سال گذشته در کشور عده ای سکوت کردند و برخی دیگر هم مواضع دوپهلویی اتخاذ کردند.

حجت‌الاسلام رضوانی نسب خاطرنشان کرد: در برابر جریاناتی که رخ می دهد هم باید تولی داشت و هم تبری، نمی توان موضعی دوپهلو اتخاذ کرد و هر دو طرف را گرفت، انسان یا باید در مسیر حق حرکت کند و یا در مسیر باطل، در طرفداری از این دو جریان نیز چنین وضعیتی حاکم است.

مدیرکل امور طلاب حوزه های علمیه، امر به معروف و نهی از منکر را پیام دیگر حادثه عاشورا عنوان و اضافه کرد: کسانی که دنباله روی حادثه عاشورا هستند، باید نسبت به جریانات و امور جامعه حساس و در میدان حضور داشته باشند.

وی عدالت خواهی، باطل ستیزی، حق گرایی، جهاد، تدبیر و برنامه ریزی، بصیرت و عبرت آموزی را از دیگر پیام های حادثه عاشورا برشمرد و بیان داشت: آنهایی که در حادثه عاشورا بصیرت داشتند، وظیفه خود را به خوبی تشخیص دادند و امام زمان خود را یاری کردند.

حجت‌الاسلام رضوانی نسب ادامه داد: افراد فاقد بصیرت و بینش نیز در حادثه عاشورا دچار سقوط و گمراهی شدند و اگر به تاریخ اسلام توجه شود، نمونه هایی از این دست بسیار یافت می شود و انسان باید از این وقایع و اتفاقات درس بگیرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، جهل، دنیا پرستی، شخصیت گرایی، خودمحوری، سطحی نگری، وابستگی فامیلی و خویشاوندی و گروه گرایی را از مهم ترین موانع بصیرت عنوان کرد.

امام جمعه موقت فردوس با تاکید بر ضرورت ارتقا بصیرت در جامعه، ابراز داشت: اگر انسان بصیرت داشته باشد، وظیفه خود را در برهه های مختلف بشناسد و به آن درست عمل کند، هیچ گاه گرفتار فتنه و فتنه گران نخواهد شد.

حجت الاسلام رضوانی نسب افزود: عکس این مساله نیز صادق است و اگر انسان اهل بصیرت و بینش نباشد و شرایط زمان و مکان و واقعیات جامعه را درک نکند، در گرداب فتنه ها گرفتار خواهد شد و به پرتگاه های بی انتها سقوط می کند. /924/ت302/ص

ارسال نظرات