۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۹۲۴۹۴
حجت الاسلام قرائتی:

مبلغان از ورود به مسائل حزبی و جناحی در محرم پرهیز کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قرائتی به نقش مبلغان در تبیین واقعه عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: مبلغان باید تلاش کنند که خطابه های آنها کوتاه، گیرا،‌ مفید و تاثیرگذار باشد.
حجت الاسلام قرائتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور امروز در همایش مبلغان عاشورایی که در مسجد جامع گلشن گرگان برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، این ماه را فرصت مناسبی برای تبیین پیام های نهضت حسینی برشمرد.

وی همچنین به نقش مبلغان در تبیین مناسب واقعه عاشورا اشاره کرد و افزود: مبلغان باید تلاش کنند که خطابه های آنها کوتاه، گیرا،‌ مفید و تاثیرگذار باشد و تنها در این صورت است که می تواند انتقال دهنده پیام واقعی باشد.

حجت الاسلام قرائتی با تأکید براین که مبلغان باید از پیچیده سخن گفتن بر روی منابر پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: سخنرانی، وعظ و خطابه باید کاملاً عامیانه و بدون به کار بردن لغت های سخت باشد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور، بیان فضائل اهل بیت(ع) به شیوه ای گویا و عامه پسند در ماه محرم را یکی دیگر از وظایف مهم مبلغان دانست و گفت: مبلغان همچنین سعی کنند خطبه های آنها طولانی نشود و اصل سخن را در یک خطبه کوتاه به مردم تفهیم کنند.

حجت الاسلام قرائتی، استفاده از عبارت های نامفهوم و دشوار در منابر را سبب بی رغبتی مردم به ویژه جوانان در ماه محرم دانست و بیان داشت: بهره گیری از واژه های مناسب سبب موفقیت مبلغ در جذب مخاطب خواهد شد.

وی با تأکید بر این که قرآن باید محور سخنان مبلغان باشد، ادامه داد: تنوع در موضوع و نحوه سخنرانی نیز می تواند یک مبلغ را در جذب مخاطب یاری دهد.

حجت الاسلام قرائتی با بیان این که مبلغان قبل از هر خطابه و منبری باید مطالعه کنند، ادامه داد: یک مبلغ نباید بدون مطالعه بالای منبر رود و به سخنرانی بپردازد چون سخنرانی بدون مطالعه خیانت به عمر مردم است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور، با تأکید بر توجه بیشتر طلاب جوان به مسأله مطالعه افزود: اگر یک طلبه جوان روزی هشت سال مطالعه نکند در مقابل دانشجویان دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

وی، توجه و تبیین به جایگاه ولایت فقیه را یکی دیگری از محوری ترین وظایف مبلغان دانست و با تاکید بر ضرورت پرهیز مبلغان از بیان مسائل سیاسی در ایام ماه محرم تصریح کرد: مبلغان باید از ورود به مسائل سیاسی، حزبی و جناحی به طور جدی پرهیز کرده و تنها موضع ولایت فقیه را در خطبه‌های خود پیگیری کنند، چون تنها ولایت فقیه است که ماندگار است و حزب و گروه همه رفتنی هستند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور، ادامه داد: مبلغان باید در نوع پوشش، گذاشتن انگشتر و ساعت باید بسیار دقت کنند و طوری عمل کنند تا مردم نسبت با توجه به مسائل ظاهری که مردم محو این مسائل شوند و به سخنرانی توجهی نداشته باشند.

وی با اشاره به این که مبلغان باید در سخنرانی های خود در ماه محرم به مسأله مهم ائمه، قرآن و نماز نیز بپردازند، خاطرنشان کرد: ائمه و قرآن دو امانت گران بها پیامبر(ص)‌ هستند که از هم جدا نمی شوند و نماز نیز فریضه ای است که امام حسین ع) در میان جنگ آن را اقامه داشت.

حجت الاسلام قرائتی با تأکید براین که خطبا باید همه تلاش خود را برای جذب ذهن مخاطب به سوی سخنرانی به کار گیرند، ادامه داد: حتی یک مبلغ باید درهنگام سخنرانی به لحن و صدای خود توجه کند و سخنرانی با صدای بلند خودداری کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که امام حسین(ع) برای ما عزت و آزادی به ارمغان آورد، افزود: عالم باید با مردم، در کنار مردم و از مردم باشد.

حجت الاسلام قرائتی با تأکید بر این که مبلغان باید قرآن کریم را محور کار های خود قرار دهند، ادامه داد: ریشه همه کارهای ما باید قرآن باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود، محرم را ماه عزاداری دانست و با بیان این که تبیین واقعیت های نهضت عاشورا برای مردم ضروری است، گفت: مبلغان در ایام ماه محرم به بیان اسرار نماز نیز بیشتر بپردازند./950/پ201/الف

ارسال نظرات