۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۹۲۰۴۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

هدف علوم انسانی غرب اصلاح دنیا منهای آخرت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مهم‌ترین مشکل علوم انسانی غرب را سعادت‌آور نبودن آن دانست و اظهار داشت: علوم انسانی غرب مخاطب را به کمال مطلق نمی‌رساند و تناسبی با آرمان‌ها، ارزش‌ها و جوامع دینی ندارد.
حجت‌الاسلام محمدعلي اسدي‌نسب


حجت‌الاسلام محمدعلی اسدی‌نسب، مدیر گروه قرآن‌پژوهی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضرورت آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در علوم انسانی را مدنظر قرار داد و گفت: از روی غفلت، محکوم علوم انسانی غرب هستیم.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به علوم انسانی در دانشگاه‌ها، افزود: این علوم وارداتی بر ذهن، جسم و جامعه ما سایه افکنده است و بدون آن‌که توجه کنیم در واقع بسیاری از دانشگاهیان ما غربی فکر کرده و در راهی که دیگران ایجاد کرده‌اند، حرکت می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مهم‌ترین مشکل علوم انسانی غرب را سعادت‌آور نبودن آن دانست و اظهار داشت: علوم انسانی غرب، مخاطب را به کمال مطلق نمی‌رساند و تناسبی با آرمان‌ها، ارزش‌ها و جوامع دینی ندارد.

وی، خاطرنشان کرد: در هر عرصه‌ای که وارد می‌شویم نیازمند آنیم تا علوم را با اسلام بسنجیم و راه‌حلی ارائه دهیم که دارای دو خصوصیت ارزشی و بُعد دینی و دیگری بومی بوده و برای رفع نیازمندی جامعه خودمان فراهم آمده باشد.

حجت‌الاسلام اسدی‌نسب با بیان این‌که متأسفانه علوم انسانی غرب در جامعه علمی کشور جا افتاده و برای برهم زدن این علوم و ایجاد علمی نو با نگاهی نو و موضوعاتی نو، این جامعه دچار مشکل می‌شود، از عالمان دینی خواست تا با همراهی مسؤولان مملکتی و اساتید دانشگاهی در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان این‌که نظریه‌پردازی خاص، نیازمندی‌ها، راهکارها و مقدمات خاصی را لازم دارد، ابراز داشت: در عرصه فکری نیازمند امکاناتی هستیم که بتوانیم با این امکانات در مقابل انبوهی از امکانات جهانیان به مقابله برخیزیم، از این‌رو اندیشمندان حوزوی باید مسلح به سلاح‌های مدرن شوند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: دینی شدن علوم انسانی در عرصه مبانی، ساختار، موضوعات و گزاره‌ها برعهده حوزویان است و حوزویان باید خواسته رهبر معظم انقلاب را در این خصوص برآورده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های نظریه‌پرداز اشاره کرد و گفت: هدف نظریه‌پرداز باید الهی باشد که این هدف الهی قطعاً برای او این امکان را فراهم می‌سازد تا با روحیه‌‌ای خستگی‌ناپذیر، راه خود را ادامه دهد.

حجت‌الاسلام اسدی‌نسب دومین خصوصیت نظریه‌پرداز را تعقل خاص دانست و گفت: همه انسان‌ها اهل تعقل و تفکر هستند اما انسانی که می‌خواهد در این زمینه وارد شود نیازمند به تعقل و تفکری خاص است.

مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اضافه کرد: نظریه‌پرداز باید جهان‌اندیش و فرا اندیش باشد و به یک شخصیت بین‌المللی از نظر فکر تبدیل شود و تنها به میراث خود نگاه نکند و دچار خودشیفتگی نشود.

وی، عنوان کرد: کسی که می‌خواهد در هر زمینه‌ای نظریه‌پردازی کند باید آخرین حرف‌ها و آخرین دقت‌ها که از ناحیه همه اندیشمندان در آن زمینه مطرح شده را ببیند و پس از آن به قضاوت بنشیند، چرا که ورود به علم بدون توجه به رشد و پیشرفت آن علم، مورد ریشخند واقع می‌شود.

حجت‌الاسلام اسدی‌نسب، فهم دقیق اسلام از منابع اصلی آن را سومین ویژگی‌ نظریه‌پرداز علوم انسانی اسلامی برشمرد و ابراز داشت: اسلام‌شناس واقعی کسی است که بتواند با اجتهاد پویا، گزاره‌ها را از منابع اصلی کشف کرده و با توجه به نیازمندی‌های جوامع پاسخ دقیق، صحیح و مورد اعتماد عالمان دینی ارائه دهد.

وی با بیان این‌که ویژگی چهارم نظریه‌پرداز آن است که شخصی آزاداندیش باشد، افزود: علت این‌که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «علوم انسانی فعلی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود نه تنها مفید نیستند، بلکه مضر به حال جامعه هستند»، آن است که این علوم، انسان را مادی پرورش می‌دهد و هدفش اصلاح دنیا منهای آخرت و بلکه تخریب آخرت انسان است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات