۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۹۱۳۹۰

همایش بین‌المللی فلسفه هنر اسلامی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بین‌المللی فلسفه هنر اسلامی به همت گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.
فلسفه هنر اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش بین‌المللی فلسفه هنر اسلامی را به مناسبت روز جهانی فلسفه، چهارشنبه شب، 3 آذرماه در تالار اندیشه دفتر قم این پژوهشگاه، برگزار کرد.

براساس این گزارش، در این همایش یک روزه، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد با مقاله « چیستی فلسفه هنر اسلامی»، رضا اکبری با مقاله «ماهیت هنر اسلامی از منظر ملاصدرا»،‌ ایرج داداشی با مقاله «ماهیت هنر اسلامی از منظر سنت گرایان»، سید رضی موسوی با مقاله «روش شناسی هنر اسلامی» و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با مقاله «فلسفه هنر از منظر علامه جعفری» به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیرگروه فلسفه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که دبیر علمی این همایش را نیز به عهده داشت، پیرامون فلسفه هنر اسلامی به ارایه سخن پرداخت.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هر سال به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست علمی و تخصصی با موضوع هنر اسلامی برگزار می‌کند، گفت: نشستی با عنوان فلسفه هنر اسلامی مدتی پیش در پژوهشگاه برگزار شد که مورد استقبال طلاب و دانش‌پژوهان قرار گرفت، اما مطالب آن ناتمام ماند.

حجت‌الاسلام خسروپناه، خاطرنشان کرد:‌ بنای گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نخستین گروهی که در کشور ادعا ورود به فلسفه‌های مضاف را دارد، آن است که مصادیق مختلفی از فلسفه‌های مضاف را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال 85 دو جلد کتاب با عنوان فلسفه مضاف منتشر کرد، به طرح مسأله هنر اسلامی پرداخت و ابراز داشت: اگر هنر را به معنای زیبایی در نظر بگیریم، فلسفه هنر فلسفه مضاف به یک پدیده است و اگر آن را به عنوان دانش در نظر بگیریم، فلسفه هنر فلسفه مضاف به یک دانش است.

گفتنی است، پیش از این در بیستم خردادماه 1389 نخستین نشست تخصصی فلسفه هنر اسلامی به همت گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد و چهره‌های شاخص هنر کشور از جمله آیدین آغداشلو، دکتر بلخاری و دکتر بنی اردلان به بحث و تبادل نظر و همچنین ارائه مقاله در زمینه فلسفه هنر اسلامی پرداختند. /920/پ202/ص

ارسال نظرات