در هفدهمین نمایشگاه مطبوعات؛
نشست عدالت رسانهای چالشها و راهکارها برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ نشست خبری عدالت رسانه ای، چالش ها و راهکارها در هفدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید جلیلی، سر دبیر مجله راه، روز گذشته در هفدهمین نمایشگاه مطبوعات درباره عدالت رسانه ای چالش ها و راهکارها گفت: مسأله عدالت در حوزه رسانه در کشور در محافل آکادمیک و نظریه پردازی با بی اعتنایی جدی روبهرو شده است، وقتی نگاه دقیق به مفهومی مانند آزادی میکنیم باید آن را در مفهومی که عدالت دارد تعریف کنیم آنچه من را علاقهمند کرد که این موضوع را دنبال کنم حوادث پس از انتخابات 88 بود و بخشی از آن ناشی از بی عدالتی و نارسایی رسانه های ما است.
جلیلی ادامه داد: ورود رسانهها به پای صندوق رأی در نظام نامتعادل کشور چالش عظیمی ایجاد کرد و تصویری که در رسانه ها نشان داده می شد، فقط خیابان ولیعصر بود چه در رسانه های داخلی یا خارجی، و آنچه نشان داده می شد بیشتر بخش های زیادی از تهران یا مناطق خاص تهران بود.
وی افزود: حتی برنامه های سرگرم کننده به غیر از اخبار که بیرون از طبقه مرفه است و مجبور است آرمان خود را با انقلاب حفظ کند، بقیه برنامه ها بیشتر محدود به بخشی از تهران است.
جلیلی گفت: ایران کشور بزرگی است که یک سوم آن را روستا ها تشکیل می دهند که اکثر روستاییان سهمی در رسانه ها ندارند نه روزنامه، نه اینترنت اگر یک ساعت برق در تهران برود اکثر رسانه ها آن را به مسئله ملی تبدیل می کنند اما اگر میلیونها ایرانی برق نداشته باشند این تیتر هیچ روزنامه ای نمی شود و صدا و سیما آنقدر که برای فوتبالیست پایتحت نشین وقت می گذارد، برای آن یک سوم وقت نمی گذارد.
سر دبیر مجله راه خاطر نشان کرد: اگر جلو انتشار یک نشریه در پایتخت گرفته شود کلی سر وصدا می کند، اما اگر دهها ایرانی در شهرستانها رسانه نداشته باشند اتفاقی نمی افتد و بسیاری از مردم در استیفای حقوق خود در رسانه ملی و دیگررسانه ها واکنش نشان نمی دهند.
وی ادامه داد: در انتخابات به وسیله رسانه ها، تصمیم گیری در مورد تخصیص قدرت می شود و رسانه ها می گویند مخالفتی وجود ندارد، اما اگر هم هست آنان درجه دو هستند و با قدرت رسانه ای اهداف خود را پیش می برند.
جلیلی در مورد اصلاح وضعیت رسانه ها گفت: یکی از مهمترین اتفاقات تخصیص رسانه ها در سراسر کشور است زیرا ایران محدود به چهار محله تهران نیست و تصویری که از ایران نشان داده می شود، باید به سمت ایران بزرگ برود زیرا بیش از سی استان در ایران وجود دارد در صورتی که بیشتر روزنامه ها در تهران تولید می شود.
سر دبیر مجله راه بیان کرد: بسیاری از شهرها قابلیت تولید روزنامه را دارند اما تمام شبکه های ما در تهران اداره می شود و از لحاظ اقلیمی باید منابع درست تخصیص پیدا کند و سرمایه هایی برای تولید رسانه های محلی و رسانه هایی در غیر تهران باید باشد.
این فعال عرصه رسانه ادامه داد: بحث محتوایی و مضمونی در بسیاری از حوزه ها ضعیف کار شده است که با نگاه کوتاه می توان دید چه ظرفیت های عظیمی در این راستا وجود دارد، اما هیچ بازتابی در بازار کشور ندارند.
وی در مورد کارکرد تجمل گرایی رسانه ها خاطر نشان کرد: در مورد بعضی می گویند موضوعاتی مانند فوتبال جذابیت دارد، اما آنان رسانه را نمی شناسند ابتدا موضوع را به ملت می خورانند بعد روی آن پافشاری می کنند و این کار تجمل گرایی است زیرا تجمل گرایی یعنی نیاز غیر واقعی را به نیاز واقعی تبدیل کنیم و در این راستا بیننده باید حتما نتیجه فلان بازی فوتبال را بداند.
وی افزود: در صورتی که اینها ارزش خبری را نمی شناسند؛ زیرا اگر بشناسند موضوعات مختلفی را که ارزش علمی دارند را مطرح می کنند اما همانطور که ارزش خبری نشریات زرد شهرت است، صدا و سیما هم با آن درگیر شده است.
جلیلی ادامه داد: به عنوان مثال قبل از سفرهای استانی رییس جمهور که 23 روستا سیستم برق رسانی وجود داشته اما امروز 230 روستا شامل برق رسانی شده اند و نیز رییس جمهور75 سفر استانی داشته که یک دهم لیگ برتر در رسانه ها مطرح نمی شود.
وی در مورد کارکرد رسانه ها گفت: یکی از مهمترین کارکرد رسانهها حفظ ارزشهای انسانی است در صورتی که شانزده هزار و دویست شهید ترور شده در کشور وجود دارد، اما ما در این زمینه ضعیف کار کرده ایم و در صورت وجود نقص در رسانه ها، نمی توان به عرصه های جهانی ورود پیدا کرد زیرا اگر از خود حرفی برای گفتن نداشته باشید، نظام جهانی شما را وادار خواهد کرد که حرفهایی را که آنان می زنند تکرار کنید.
این فعال عرصه رسانه در مورد هدف از مطرح کردن مشکلات روستاییان گفت: در مطرح کردن مشکلات روستاها هدف اصلی حل مشکلات روستاها نیست، بلکه هدف حل مشکلات شهرنشینان است؛ زیرا کسانی که در شهرهایی مانند تهران با این همه امکانات زندگی میکنند باز هم خواستار امکانات بیشتری هستند و از وضعیت موجود رضایت ندارند و به خاطر این است که شهرنشینان فقر مادی ندارند؛ اما فقر اطلاعاتی دارند.
جلیلی در پایان به بیان راهکار پرداخت و بیان کرد: باید رسانه های جدید ایجاد شود هم در حوزه اقلیمی، هم در حوزه تخصصی و نیز استعدادهایی که در شهرستانها هست باید شناسایی شود همچنین برای شناسایی فرهنگ خود می توانیم از مساجد شروع کنیم و مساجد را از حالت تشریفاتی بیرون بیاوریم و شکل جدیدی به آن بدهیم./956/ز503/س
ارسال نظرات