۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۸۹۱۷۸
واکاوی حضور روحانیان در رسانه ملی (2)؛

مدیر رادیو معارف: همه فیلم ها باید مشاور مذهبی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر رادیو معارف، حضور روحانیان در بخش های«تأثیر گذار بر پیام» را از جلوه های حضور تأثیر گذار و عمیق دانست.
محمد لطفي نياسر


حجت الاسلام محمد لطفی نیاسر، مدیر رادیو معارف، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: لازم است همه فیلم ها، خواه اجتماعی یا پلیسی، مشاور مذهبی داشته باشد زیرا به نوعی همه این مسائل به دین بر می گردد.

وی در ادامه افزود: به تعبیر کارشناسان صدا و سیما، حضور روحانیان در صدا و سیما، یک نوع حضور جلوی دوربین است و روحانیانی که در صدا و سیما حاضر می شوند با توجه به تحصیلات حوزوی، تخصص در علوم انسانی و خصوصیت های فردی که دارند انتخاب می شوند.

حجت الاسلام لطفی نیاسر اظهار داشت: اگر بخواهیم این حضور تأثیر گذار و جدی باشد لازم است روحانیان در بخش های «تأثیر گذار بر پیام» وارد شوند، بر خلاف بسیاری از دستگاه‌ها که ممکن است مدیران و رؤسای آن تأثیر گذار باشند لکن در صدا و سیما و دستگاه های رسانه ای، کسانی که نزدیک تر به حوزه پیام هستند تأثیر گذاری بیشتری دارند.

وی خاطر نشان کرد: «پیام آفرینان» ما یا خودشان باید متخصص علوم دینی باشند یا دارای مشاوران روحانی امینی باشند که هنر را بشناسند.

این فعال عرصه رسانه یادآور شد: نکته مهم در خصوص تأثیر گذاری حوزه این است که ما باید هنر، ابزار هنر و کارآیی هنر را بشناسیم؛ هم اکنون این مهم در حوزه مغفول مانده است؛ در بسیاری از مباحث، درس خارج و نهادهای تخصصی داریم ولی به صورت جدی به حوزه رسانه و هنر پرداخته نمی شود، اگر هم به این مسأله پرداخته شود عمیق و تأثیر گذار نیست یا به گونه ای نیست که هنرمندان ما بتوانند از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام لطفی نیاسر تأکید کرد: در تجارت و اقتصاد، تجار و بازاریان مسائل خود را نزد عالمان دینی برده و نظر اسلام را درباره آن مسأله دریافت کرده اند، اما این اتفاق در جامعه هنری و در حوزه ما نیافتاده و تعامل بین حوزه و هنرمندان شکل نگرفته است.

وی تصریح کرد: از این رو لازم است هنرمندان ما مسائل و شبهات خود را مطرح کنند و حوزه هم کار عمیق و علمی بر روی این مسائل و شبهات انجام دهد؛ در این صورت هنرمندان ما به حوزه دین نزدیک می شوند.

مدیر رادیو معارف ابراز داشت: ما تا ندانیم نظر اسلام در مورد مسائل مختلف هنر چیست نمی توانیم به یک وضعیت با ثبات برسیم، یک محصول تولید می شود، یک نفر نظر موافق و دیگری نظر مخالف دارد.

وی یادآور شد: بعضی می گویند روحانیان بروند و فیلم سازی، تهیه کنندگی یا کارگردانی یاد بگیرند، آیا همه طلبه ها به بازار رفته و تاجر شده اند یا مباحث دینی تجارت را به تجار و بازاریان آموخته اند، در مباحث هنری هم هر چه ارتباط و تعامل بین روحانیان و هنرمندان بیشتر باشد، اشکالات کمتر است و حضور آنان حضوری عمیق و تأثیر گذار خواهد بود.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: یکی دیگر از لازمه های حضور عمیق، حضور پشت دوربین است، به نظر می رسد قبل از این که پیام متولد شود، باید اتاق فکر هایی باشند که در آن نه تنها محتوای علمی مانند فیلم نامه بررسی شود، در قدم به قدم آن یک کارشناس دینی آگاه، مطالب تولید شده را با مبانی دینی تطبیق دهد.

وی تصریح کرد: بسیاری از فیلم هایی که تم مذهبی دارد، مشاور مذهبی دارند؛ اما لازم است همه فیلم ها، خواه اجتماعی یا پلیسی، مشاور مذهبی داشته باشد زیرا به نوعی همه این مسائل به دین بر می‌گردد.

حجت الاسلام لطفی نیاسر اضافه کرد: از سوی دیگر، لازم است این مشاوران مذهبی مورد تأیید بوده و متخصص در مباحث دینی و هنری باشند و صرف این که یک نفر روحانی باشد مسأله را حل نمی کند./919/ت302/ع

ارسال نظرات