۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۵۰۶۹

گزارشی از فعالیت فرهنگی نمایندگی ولی فقیه ‌در سپاه امام علی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز، به تشریح فعالیت‌های فرهنگی این نهاد پرداخت.
آرم سپاه
حجت الاسلام علی کاظم بهرام مسؤول، نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های سپاه ناحیه امام علی(ع) در شش ماهه اول سال 89 در راستای جذب، سازماندهی، آموزش و عمق بخشی فکری به جوانان از طریق ناحیه مقاومت بسیج اظهار داشت: از محوری ترین برنامه های بسیج در اهواز که مورد توجه مردم قرار گرفته است طرح نشاط و تعالی، طرح صالحین و طرح ابرار است.

حجت الاسلام بهرام ادامه داد: طرح نشاط و تعالی که همان طرح میثاق در سال های گذشته است امسال با نگرش نشاط، رشد و تربیت در 145 پایگاه بسیج در رده مقاومت بر گزار شد و شانزده پایگاه مقاومت عهده دار مدیریت و نظارت بر کیفیت اجرای این طرح می باشند و جمعیتی بالغ بر 145 هزار زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز با اشاره مباحث مطرح شده در طرح نشاط و تعالی ابراز داشت: 130 مربی در طرح نشاط و تعالی در راستای افزایش بینش عقیدتی، سیاسی، فرهنگی و جریان شناسی و همچنین آموزش رشته های فنی و مفاهیم قرآنی فعالیت می کنند.

حجت الاسلام بهرام طرح صالحین را از دیگر برنامه سپاه ناحیه امام علی(ع) خواند و بیان داشت: این طرح متشکل از 380 حلقه معرفتی در 108 پایگاه بسیج است و از380 مربی روحانی و دانشجو در راستای ارتقای بینش عقیدتی، سیاسی و تقویت بعد تربیتی در جوانان با محوریت کتاب‌های استاد مطهری انجام می شود.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز ادامه داد: در حال حاضر 6700 در این طرح و حلقه های معرفتی آن حضور دارند که از این میزان 4050 نفر در پایگاه های بسیج برادران، 1150 در پایگاه های بسیج خواهران و 1659 نفر در حوزه های مشترک و مناطق روستایی حلقه های تربیتی طرح صالحین را تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام بهرام افزود: این طرح تأثیر شگرفی در عمق بخشی به مفاهیم دینی و بصیرت سیاسی جوانان دارد و از این رو مورد توجه پایگاه های بسیج و جوانان قرار گرفته است.

حجت الاسلام بهرام طرح ابرار را از دیگر برنامه ها سپاه ناحیه امام علی(ع) خواند و اظهار داشت: این طرح ویژه مدیران، فرماندهان و اعضای شورای حوزه های مقاومت بسیج و گردان های عاشورا و الزهرا است که در سی حوزه مقاومت بسیج در حال اجرا است.

وی با اشاره به رویکرد دشمن جنگ نرم خاطر نشان کرد: طرح ابرار به بررسی ابعاد مختلف فتنه از جمله فتنه سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی و آثار و نتایجی که اقدامات دشمن و وابستگان آنها در داخل کشور در سطح کشور به وجود می آورد، می‌پردازد.

حجت الاسلام بهرام این طرح جهت آگاهی بخشیدن به بدنه فعال بسیج، نسبت به تهدیدات و تغییر تاکتیک های دشمن در جنگ نرم و همچنین ابزار ها و اهداف دشمن در نبرد سایبری بسیار مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: در این طرح به بررسی ابعاد نبرد نامتقارن در برابر هجمه همه جانبه دشمن و نقش معنویت به عنوان عاملی که خنثی کننده تهدیدات دشمن و تقویت کننده اراده جبهه خودی در برابر تهدیدات است، پرداخته می شود.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز، خاطر نشان کرد: حلقه های تربیتی طرح ابرار به ارتقای بصیرت دینی و عمق بخشی معنوی با محوریت مهدویت بدنه بسیج کمک می کند و نقش بسیج را در رویارویی با جنگ نرم دشمن تبیین می کند.

وی مهندسی فرهنگی سپاه ناحیه امام علی(ع) در طرح های ابرار، صالحین و نشاط و تعالی را توجه به نقش روحانیت در رویارویی با جنگ نرم دشمن خواند و ابراز داشت: تشکیل بسیج طلاب در این راستا و با هدف عمق بخشی به تعاملات دینی، اعتقادی و تشکیلاتی میان حوزه علمیه و رده های مقاومت بسیج است.

وی طرح یاد یاران را از دیگر برنامه های سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز خواند و بیان داشت: این طرح ویژه بسیجیان پایگاه های مقاومت است و برنامه هایی همچون آموزش رزمی، عقیدتی، سیاسی، فرهنگی با رویکرد جذب حداکثری در سپاه، عملیاتی می شود.

حجت الاسلام بهرام مسجد، روحانیت و بسیج را سه ضلع از دژ مستحکم مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دانست و اظهار داشت: طرح تعامل بسیج و روحانیت در مساجد، الهام گرفته از رهنمودهای آیت الله موسوی جزایری است که در راستای آشنا کردن روحانیت با مأموریت های بسیج و ایجاد انس و ارتباط بیشتر میان بسیج و روحانیت جهت فراهم کردن بستر مناسب جهت مقابله با جنگ نرم و استفاده بهینه از مساجد به عنوان دژی مستحکم در برابر تهاجم فرهنگی دشمن است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز، طرح های یاد شده را بخش نرم افزاری فعالیت های سپاه عنوان کرد و ابراز داشت: نقش روحانیت به عنوان فرماندهان فرماندهان اصلی جبهه نرم، در مواجهه با تهدیدات دشمن نقش بی بدیلی دارند و عمده اثرگزاران، مربیان و مدیران جبهه نرم را روحانیت تشکیل می دهد و دشمنان نیز به این قضیه معترفند.

حجت الاسلام بهرام ادامه داد: طرح های نشاط و تعالی، صالحین و ابرار بدون حضور روحانیت به سر منزل مقصود نخواهد رسید و روحانیان با ایثار و از خود گذشتگی خود در عمق بخشی دینی، سیاسی و اعتقادی نقش اساسی در عملیاتی کردن این طرح ها ایفا می کنند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز، اشاره به برخی نگرانی ها در مورد اقناعی بودن این طرح ها خاطر نشان کرد: با درایت و مدیریتی که در اتاق‌های تولید فکر خواهیم داشت تلاش می کنیم بحث بروکراسی این طرح ها را به حداقل برسانیم و بیشترین استفاده را از آن ببریم.

وی به بیان انتظارات ناحیه مقاومت سپاه امام علی(ع) از روحانیت پرداخت و خاطر نشان کرد: از ائمه جماعات و روحانیان انتظار داریم که بسیج را بهترین و اساسی ترین بستر جهت ترویج دین اسلام و آموزه های دینی بدانند و با الگو قرار دادن امام خمینی(ره) و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری و نماینده ایشان، آیت الله موسوی جزایری، که بسیج را شجره طیبه معرفی کرده‌اند و آن را راز ماندگاری انقلاب معرفی کرده اند، با همت مضاعف جوانان بسیجی را یاری کنند و گستره آموزش های دینی را در این راستا بیشتر کنند.

حجت الاسلام بهرام توجه به عملیاتی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهی را از مأموریت‌های حوزه های مقاومت بسیج و فرماندهان آن دانست و ابراز داشت: پیروی از فرامین مقام معظم رهبری، توجه و حراست از انقلاب و دستآوردهای آن مهم‌ترین وظیفه نیروی مقاومت بسیج است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز، ادامه داد: سپاه جهت ادغام وظایف نیروی مقاومت بسیج و تعمیق معنویت و ارتقای بنیه فکری، رفتاری، و اخلاقی جامعه که از رسالت های حوزه علمیه محسوب می شود اقدام به تشکیل بسیج طلاب کرد.

وی افزود: بسیج طلاب بهترین مکانیسم جهت انتقال روحیه مضاعف انقلابی به حوزه علمیه است و تا کنون پنج پایگاه مقاومت بسیج در حوزه های علمیه تشکیل شده که در پی صحبت های انجام شده با سردار شاهوار و موافقت حوزه علمیه به چهارده پایگاه افزایش خواهد یافت تا از این طریق پل ارتباطی میان طلاب و پایگاه های بسیج محلات ایجاد شود و بستر مناسبی جهت فراگیری آموزه های اعتقادی و اخلاقی و همچنین توجه به مسأله مهدویت در پایگاه های بسیج ایجاد شود.

حجت الاسلام بهرام مهم ترین و اساسی ترین رسالت بسیج طلاب را انجام آموزش های عرضی توجیهی در راستای تحکیم خانواده در مقابل هجمه فرهنگی دشمن خواند و گفت: یکی از مأموریت هایی که بسیج طلاب به عهده دارد توجه به مسأله حجاب و عفاف است که اگر بتوانیم در این زمینه جامعه هدف را که بخش اعظمی از آن را خواهران بسیجی تشکیل می دهند جهت مقابله با بدحجابی و تغییر فرهنگ غنی حجاب و عفاف از سوی دشمن، آماده کنیم موفقیت های چشمگیری به دست خواهیم آورد.

حجت الاسلام بهرام با اشاره به برنامه های سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از جمله برنامه های ابلاغی به پایگاه های مقاومت بسیج برگزاری محفل انس با قرآن می باشد که به صورت گسترده در حوزه های مقاومت بسیج انجام می شود.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز ادامه داد: برگزاری جلسات تفسیر قرآن با استفاده از اساتید و نخبگان روحانی انجام مسابقات قرآنی در سطح پایگاه های مقاومت بسیج و دعوت اساتید و سخنرانان جهت تبلیغ موضوعاتی که به انها ارائه می شود از دیگر برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان است.

وی برگزاری اردوهای تفریحی و فعالیت بسیج سازندگی جهت محرومیت زدایی در مناطق حاشیه اهواز را از دیگر برنامه های این طرح برشمرد و خاطر نشان کرد: این طرح در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن و عملیاتی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری و با مشارکت نهادهای فرهنگی به ویژه حوزه علمیه و روحانیان متعهد و آگاه به مسائل و جریان های روز، در راستای جذب حداکثری و تشکیل ارتش بیست میلیونی برگزار شد.

وی از افتتاح چند مدرسه از سوی بسیج سازندگی خبرداد و اظهار داشت: همزمان با هفته دولت چندین مدرسه در مناطق محروم و حاشیه شهر اهواز از سوی بسیج سازندگی افتتاح شد که تأثیر بسزایی در سطح منطقه داشت.

حجت الاسلام بهرام رسیدگی به محرومان را از مهم ترین برنامه های انقلاب اسلامی ایران دانست و بیان داشت: بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری جهت رسیدگی به وضعیت معیشتی، بهداشت و درمان، ساخت مسکن و مدرسه در مناطق محروم راه اندازی شده است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز ادامه داد: فعالیت های بسیج سازندگی تداعی کننده خدمات ارزنده بسیجیان در اول انقلاب است که با استقبال و قدردانی مردم خصوصاً محرومان و مستضعفان مواجه شد.

وی افزود: ساخت مدرسه و خانه برای محرومان و مستضعفان با همکاری آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی(ره) از سوی گروه های جهادی که در رأس آنها یک روحانی جهت ترویج احکام دین، اقامه نماز و بیان مسائل مذهبی برای بسیجیان و مردم مناطقی که در آن حضور می یابند از جمله اقدامات بسیج سازندگی است.

حجت الاسلام بهرام از به صدا در آمدن زنگ مقاومت در آغاز سال تحصیلی جدید در همه مدارس خبر داد و ابراز داشت: از آنجا که آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس همراه است با اعزام ایثار گران، جانبازان و آزادگان به مدارس جهت بیان خاطرات هشت سال دفاع مقدس، دانش آموزان را با ایثارگری ها و از خود گذشتگی های بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس آشنا می کنیم.

وی برگزاری شب خاطره و جلسات پرسش و پاسخ پیرامون ابعاد مختلف جنگ را از دیگر برنامه های سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز برشمرد و خاطر نشان کرد: پاسخ گویی به شبهاتی که در طول 24 سال در جامعه نسبت به دوران دفاع مقدس ایجاد شده است از اهداف این جلسات است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز آشنا کردن نسل سوم و چهارم انقلاب را با اهداف دشمن در حمله به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از مهم ترین راهبرد های سپاه در جنگ نرم خواند و ابراز داشت: استفاده از واحد های بسیج دانش آموزی در مدارس و دعوت از روحانیان انقلابی و رزمنده جهت حضور در مدارس از جمله برنامه های سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام علی(ع) اهواز، ارتباط خاص و سرکشی از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس را از دیگر برنامه های سپاه ناحیه امام علی(ع) برشمرد و خاطر نشان کرد: تجلیل از روحانیان ایثارگر و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در همایش ها و یادمان ها و معرفی آنها و تبیین نقش روحانیت در تاریخ انقلاب برای نسل سوم و چهارم از جمله محوری ترین و راهبردی ترین برنامه های سپاه در مواجهه با دشمن در جنگ نرم است.

حجت الاسلام بهرام جذب و حضور جوانان در مساجد و پایگاه های بسیج را در دو بعد فردی و اجتماعی مؤثر خواند و بیان داشت: حضور جوانان در مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج آنها را از ناهنجاری های اجتماعی و تهدیدات فرهنگی مصون نگه می دارد و علاوه برآن موجب ارتقاء امنیت اجتماعی و روانی جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم حضور جوانان درمساجد را پر رنگ تر کنیم قطعاً ناهنجاری های اجتماعی کاهش می یابد و این مهم با تلاش مضاعف نهاد های فرهنگی و در رأس آنها روحانیت به دست است.

حجت الاسلام بهرام با اشاره به اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است، بیان داشت: خوزستان معراج شهدای ایران است؛ از این رو انتظار می رود این استان از لحاظ آموزه های شیعی پر‌بارتر باشد همچنان که این بستر فرهنگی در خوزستان سبب شده تا این استان در رویارویی با جنگ نرم دشمن و فریب خوردگان داخلی امتیاز بالایی بگیرد و طبق اطلاعات موجود استان خوزستان در برخورد با جنگ نرم امتیاز برتر را کسب کرده و این مهم حاصل زحمات بسیجیان، ائمه جماعات و روحانیت در مدارس، دانشگاه ها و مساجد است./945/ز502/س
ارسال نظرات