۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۸۴۸۸۸
معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد:

مسجد اساسی ترین نهاد در تمدن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد گفت: باید به کارکردهای خاص مسجد همچون کارکزدهای تربیتی، آموزشی، شخصیت پذیری، انتقال پذیری، اقناع و پر کردن فاصله نسل ها توجه ویژه شود.
مسجد


مجتبی فرهنگیان، معاون پژوهش مرکز تخصصی مسجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: امروز شاهد غفلت از کارکردهای مسجد در برنامه ریزی های فرهنگی هستیم.

وی بیان داشت: البته نمی توان از تفاوت های دوره فعلی با عصر پیامبر(ص) غافل شویم، زیرا جامعه عصر نبوی(ص) بسیط بوده و نهاد مدیریتی واحد بر آن حکمفرما بوده است، از این رو محل رتق و فتق امور مسجد بوده است.

معاون پژوهش مرکز مطالعات و پژوهشهای مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: یک سری کارکردها، خاص مسجد است که می نوان به کارکزدهای تربیتی، آموزشی، شخصیت پذیری، انتقال پذیری، اقناع و پر کردن فاصله نسل ها اشاره داشت.

وی با اشاره به اینکه مسجد باید مرکز پویایی جامعه اسلامی باشد، بیان داشت: متاسفانه باز تولید فرهنگ دینی در مساجد ما بسیار ناچیز است.

این محقق حوزوی، نبود سیاست های منسجم را مانع تصمیم گیری ها با رهیافت منسجم عنوان کرد و اظهار داشت: مسؤولان نگاه یک سویه ای به مسجد دارند و آن را محلی برای عبادت می دانند.

وی ادامه داد: باید بدانیم که مسجد بهترین پایگاه برای مشارکت سازی در امور اجتماعی و سیاسی مانند انتخابات است.

وی مدیریت مسجد را از عوامل مهم و تاثیر گذار در فرایند باز تولید فرهنگ دینی عنوان کرد و بیان داشت: شناخت جدی از آاسیب های فرهنگی و فهم دقیق از فرهنگ و شناخت معارضان فرهنگ دینی از شرایط لازم مدیران مسجد است.

محقق علوم اسلامی بیان داشت: پالودگی فرهنگ نامانوس غربی در مسجد تحقق پذیر است و مدیران و تصمیم سازان جامعه باید به این ذهنیت برسند که مسجد اساسی‌ترین نهاد در تمدن اسلامی است. /909/پ202/ع


ارسال نظرات