۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۸۴۰۸۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

خرافه پرستی و بت پرستی سبب بدبختی، انحراف و نزاع جامعه خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که بت‌پرستی سرچشمه همه مفاسد می‌شود اظهار داشت: خرافه پرستی و بت پرستی سبب بدبختی، انحراف و نزاع جامعه خواهد شد و همه باید هوشیار باشند تا خدای نکرده گرفتار این مفسده نشوند.
آيت الله ناصر مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در ششمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران و نمازگزاران حرم کریمه اهل بیت(ع) به ادامه تفسیر قرآنی خود پرداخت و در خصوص اصحاب مدین گفت: مدین سرزمینی بسیار سرسبز و آباد در شامات بود که مردمی بسیار ثروتمند داشت و تجارت پیشه می‌کردند.

وی عیب بزرگ اصحاب مدین را بت پرستی دانست و افزود: آن‌ها بت پرست بودند و به مفاسد اقتصادی می‌پرداختند و کم‌فروشی و تقلب را همیشه در کارهای خود داشتند که خدا برای هدایت آن‌ها حضرت شعیب را فرستاد.

فساد اقتصادی تمام جامعه را فاسد خواهد کرد

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: حضرت شعیب که فردی بسیار سخن‌ور و معروف به خطیب الانبیا بود و همچنین در سخنوری منطقی بسیار قوی و حساب شده داشت، ایشان با این خصوصیات از اصحاب مدین خواست که دست از این کم‌فروشی و بت‌پرستی بردارند؛ ولی این اصحاب گوش نکردند.

وی با بیان این که بت پرستی سبب فساد کل جامعه می‌شود، اظهار داشت: باید بدانیم ریشه تمام مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی مفاسد اقتصادی است؛ زیرا زمانی که فساد اقتصادی وارد جامعه شود همه جامعه را فاسد خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: کم فروشی تنها در ارزاق و پیمان نیست، شما هر مسؤولیتی که دارید اگر کم بگذارید کم‌فروشی کرده اید، مثلا این که معلم برای تدریس در کلاس درس مطالعه کافی نداشته باشد و یا کارمندی در وقت اداری به جای حل مشکلات مردم به حل جدول بپردازد و ارباب رجوع را سر بدواند همچنین قضاتی که در پرونده متهم خود مطالعه کافی ندارند و یا روحانیان و سخنرانانی که برای حضور در منبر مطالعه کافی نداشته باشند همه این‌ها کم فروش خواهند بود. کم فروشی حتی سیاستمداران و ارباب رسانه‌ها را نیز شامل می‌شود.

خرافه پرستی و بت پرستی سبب بدبختی، انحراف و نزاع جامعه خواهد شد

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: بت‌پرستی سرچشمه همه مفاسد می‌شود و خرافه پرستی و بت پرستی سبب بدبختی، انحراف و نزاع جامعه خواهد شد و همه باید هوشیار باشند تا خدای نکرده گرفتار این مفسده نشوند.

وی تاکید کرد: اگر امروز دنیا گرفتار فساد اقتصادی شده است؛ برای این است که دلار آخرین هدف آنهاست و برای بدست آوردن دلار مراکز فسار را گسترش می‌دهند و به گسترش مفاسد اقتصادی می‌پردازند؛ زیرا از این طریق به درآمدهای کلانی می‌رسند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حضرت شعیب در این وضعیت نابسامانی که در میان اصحاب مدین وجود داشت بر آن‌ها وارد شد و از آن‌ها خواست مفاسد اقتصادی را کنار بزنند. زیرا در آمد نامشروع فایده و سودی برای آن‌ها ندارد؛ اما آن ها هرگز به سخنان این پیغمبر عمل نکردند و گرفتار همان مفاسد شدند.

وی یادآور شد: امروز برخی از کشورها که از طریق نامشروع درآمد کسب کرده و از درآمد بالا برخوردار هستند جنگ‌های منطقه‌ای را به راه انداخته اند و نمونه آن را می توان در عراق، افغانستان و کشورهای همسایه به وضوح دید که این درآمدها حرام سبب شده آن ها نیز به کارهای حرام دست بزنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود اسلام را دین منطق و استدلال دانست و افزود: دین اسلام هرگز دین اجبار و زورگویی نبوده است و همیشه براساس منطق و استدلال سخن گفته است و این که برخی اسلام را به زورگویی و منطق شمشیر محکوم می‌کنند استدلال بی اساسی است.

وی ادامه داد: براساس آیه 90 سوره نساء، اسلام هرگز دین زورگویی و اجبار نبوده است و در این آیه می‌فرماید، اگر دشمنان و بت‌پرستان کنار رفتند و با شما جنگی نداشتند شما نیز با آن‌ها نجنگید و متعرض آن‌ها نشوید.

این مفسر برجسته قرآن کریم گفت: اگر اسلام می‌خواست با شمشیر پیش رود آیه 90 سوره نساء ضد آن است؛ بنابر این ادعای برخی نسبت به اسلام بی‌پایه و اساس است.

وی یادآور شد: متاسفانه برخی به اسلام تهمت می‌زنند و جنگ‌های صدر اسلام را نمونه‌ای از زورگویی دین اسلام می‌خوانند؛ در حالی که چنین نیست همه این‌ جنگ‌ها حالت دفاعی داشته و کسانی که با تبلیغ دین مخالفت می‌کردند و مقابل آن می‌ایستادند اسلام نیز با آن‌ها مبارزه می‌کرد؛ زیرا هیچ عاقلی به انسان اجازه نمی دهد اگر کسی شمشیر و سر نیزه به سوی تو کشید، سکوت کنی و عکس عملی نشان ندهی.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: گاهی دیده شده برخی اسلام را متهم می‌کنند که با زور اسلام را به ایران آورده است؛ در حالی که چنین نیست، زمانی که برای تبلیغ دین به ایران آمدند برخی مانع آن شدند و نمی‌گذاشتند اسلام تبلیغ شود به همین دلیل با آن‌ها مبارزه کردند و نگذاشتند که مانع تبلیغ دین شوند و این هرگز به معنای این نیست که دین را با زور به ایران آوردند؛ زیرا سال‌ها پس از آوردن اسلام به ایران، ‌آتش‌پرستی در این کشور وجود داشت و مردم پس از آشنایی با دین اسلام، این اعمال نادرست را کنار گذاشتند و به اسلام روی آوردند.

الان زمان گلایه از دولتمردان پاکستان نیست دولت باید به کمک مردم پاکستان بشتابد

وی در بخش پایانی سخنان خود به سیل اخیر در پاکستان اشاره کرد و اظهار داشت: می‌دانید در پاکستان سیل عجیبی آمده است که در هشتاد سال گذشته بی‌سابقه بوده است و بیست میلیون نفر در این کشور بی‌خانمان شده اند، حتی مزارع و خانه های خود را از دست داده و بی‌ سرپناه شده‌اند، امروز بر همه لازم است که به این ملت آسیب‌دیده و سیل زده کمک و یاری برسانند.

این مفسر برجسته قرآن کریم گفت: مسلمانان باید برای کمک به سیل زدگان پاکستان پیشگام باشند و امیدوارم هم‏وطنان و هم‌میهنان عزیز در سراسر کشور کمک‌های خود را برای این مردم داغدیده و آسیب‌دیده ارسال نمایند تا آن‌ها نیز از این گرفتاری نجات یابند.

وی تاکید کرد: درست است ما از برخی مسؤولان پاکستان گلایه داریم؛ ولی این گلایه هرگز مانع کمک رسانی به مردم این کشور نمی‌شود و باید دولت نیز در این خصوص فعال شود زیرا ما جنبش و جوشی اساسی در این خصوص نمی‌بینیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: الان زمان گلایه از دولت پاکستان نیست، در حال حاضر باید از آن‌ها حمایت و برادری خود را ثابت کنیم و گلایه‌ها را کنار بگذاریم./917/پ202/ج

ارسال نظرات