رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
جریانی مرموزی دنبال قداست زدایی از نصوص اسلامی است
خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: متاسفانه امروز در سطح جهان جریان مرموز و خطرناکی دنبال قداست زدایی از نص میباشد، بنابراین باید مراقب این نقشهها باشیم.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره همکاریهای علمی وبینالملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در جمع گروهی از اساتید علوم دینی شیعه وسنی اظهار داشت: متاسفانه یک جریان به شدت منزوی ولی با ابعاد تخریبی بالا به نام جریان تکفیری نیز از نص استفادههای ناروا میکند.
وی ادامه داد: آنها دوست دارند که نص را در جهت تولید کشتار انسانها، تفرقه بین جهان اسلام و تکفیر اتباع مذاهب دیگر به کار گیرند و متاسفانه این دو جریان مرموز و خطرناک کیان نص را تهدید میکنند.
استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: جریان دیگری به صورت بدتری کیان نص را هدف گرفته و بهانههایی را در اختیار غربیها قرار داده تا ناجوانمردانه بگویند خاصیت نص اسلامی، تولید تروریسیم است و نص اسلامی و مسلمانان را در موضع لعن قرار دهند.
رییس کمیسیون تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآورشد: شیعه و سنی باید در برابر این جریانات خطرناک، اجماع و مقابله کنند.
وی ادامه داد: مباحث و برداشتهای مختلف باید بدون مجادله بلکه به صورت گفت وگوی منصفانه علمی در جاهای اختصاص یافته برای کارهای علمی دنبال شود.
عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری یادآورشد: شیعه و سنی بر نص یعنی قرآن و حدیث و همچنین ضرورت تقویت نص اجماع و اتفاق نظر دارند و باید از توانمندی و امکانات نص اسلامی در جهت رفع مشکلات به خوبی استفاده کنیم.
وی همچنین گفت: اختلافات شیعه و سنی در سه مقوله اساسی جای میگیرد که پارهای از اعتقادات کلامی، تاریخی و نصوصی است و بیشترین و عمدهترین اعتقادات مشترک، کلامی می باشد.
حجتالاسلام مبلغی ادامه داد: مساله بعدی برداشت از پارهای نصوص است گرچه برداشتهای مشترک از نصوص زیاد است ولی پارهای از نصوص برداشتهای خاصی وجود دارد.
وی گفت: در مورد مباحث تاریخی اگر باهم بحث کنیم که تاریخ را دوباره فعال و از نوع بازگردانیم و یا اینکه بخشهایی از تاریخ فعال شود محال است ولی تاریخ میتواند پشتوانهای برای حال و آینده باشد.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: سومین مقوله بحث تاریخ است، ما به شرطی میتوانیم در ارتباط با وضع کنونی توجیهات و مبناهای تاریخی را عرضه کنیم که به وضع فعلی جهان اسلام لطمهای وارد نسازد، طرح مباحث تاریخی به گونهای که اصل اسلام را به مخاطره بیندازد، نادرست است.
وی تصریح کرد: مباحث تاریخی در یک فضای علمی و در یک سطح مساوی و صرفا از باب گفت و گوی عالمانه مجاز است به شرط اینکه این اقدام ضرری به وضعیت جامعه ما نرساند، چون نقش تاریخ در ساختن وضع فعلی است ولی اگر این وضعیت را خراب کرد دیگر توجیه ندارد و هم شیعه و سنی وقتی مباحث تاریخ خود را ذکر میکنند باید این چارچوب را رعایت نمایند.
حجتالاسلام مبلغی در خصوص مباحث کلامی نیز گفت: اعتقادات ما اشتراکات زیادی دارد، مذاهب از اعتقادات اختلافی به وجود آمدند و معنا ندارد که بحثهای کلامی را مبنایی برای تخریب دیگری قرار دهیم، اگر مباحثی وجود دارد باید در فضاهای علمی و تحقیقی دنبال شود./917/د102/ص
ارسال نظرات