۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۸۳۲۴۰
اخلاق در تبلیغ (10)؛

مبلغان از بیان سخنان شبهه انگیز خودداری کنند

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم گفت: مبلغان باید مبلغ دین مبین اسلام و مکتب حقه تشیع باشند و از تبلیغ برای اشخاص، سخنان تفرقه انگیز و شبهه ناک خودداری کنند.
اعزام مبلغ


حجت الاسلام اکبر اسدعلیزاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: از شیوه های تبلیغ دین برهان و استدلال، موعظه حسنه و جدال احسن است.

وی در ادامه افزود: در تبلیغ دین هدف تحقیر یا ابراز برتری نسبت به فرد مقابل نیست بلکه هدف نفوذ در افکار و اعماق روح انسان است؛ از این رو باید جدا از رعایت انصاف از لجاجت، کینه دوزی، دروغ و تهمت خودداری کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام صادق(ع) آیات آخر سوره یاسین را نمونه ای از جدال احسن توصیف می کند که قرآن کریم از آن بهره برده است و مستدل و مناسب با مخالفان بحث می کند.

وی خاطر نشان کرد: در برخورد با مخاطبان تنها اقناع عقل و فکر نیز کفایت نمی کند، بلکه باید عواطف را نیز اقناع کرد زیرا عواطف بخشی از وجود انسان ها را در بردارد.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: مبلغان با حفظ آرامش، صبر و بردباری و پرهیز از خشونت و ناسزا به پرسش های مخاطبان پاسخ مستدل، متقن، معقول و محکم دهند.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که قرآن کریم در مسأله تبلیغ به آن اشاره می کند«قول لین» با مخاطبان است و در جای دیگر خطاب به پیامبر می فرماید«به برکت رحمت الهی بر آنان نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند».

حجت الاسلام اسدعلیزاده با اشاره به حدیث«کونو دعاة الناس بغیر السنتکم» بیان داشت: عمل به آموزه های دینی و اخلاقی از دیگر نکاتی است که مبلغان باید به آن توجه کنند و خداوند در قرآن افراد را از بیان چیزهایی که به آن عمل نمی کنند نهی کرده است.

وی با اشاره به این نکته که هدف در تبلیغ بسیار مهم است، ابراز داشت: دعوت مردم به سمت خدا، انجام عمل صالح، ایمان، نیکی و خدمت به حق و پرهیز از گناه، بیان کرامت های عجیب، توجیه کارهای ناپسند دیگران و بیان مسائل سست و ضعیف از نکاتی است که مبلغان لازم است در تبلیغ به آن توجه کنند.

این مبلغ حوزه علمیه قم در پایان گفت: مبلغان باید مبلغ دین مبین اسلام و مکتب حقه تشیع باشند و از تبلیغ برای اشخاص، سخنان تفرقه انگیز و شبهه ناک خودداری کنند./919/ت302/ع



ارسال نظرات