۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۸۱۸۴۸

17 هزار موقوفه و رقبه در آذربایجان شرقی وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: 17 هزار موقوقه و رقبه در آذربایجان شرقی وجود دارد.
حجت الاسلام محمدي سيرت، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت ‌الاسلام علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، امروز در در همایش سراسری مدیران کل ادارات اوقاف و امور خیریه کشور در تبریز اظهار داشت: بایستی با پرسشگری و طرح اهمیت مسئله وقف در جامعه حساسیت آفرینی کرد و مردم را در برابر این مسئله مسئولیت‌پذیر کرد.

نماینده ولی فقیه درسازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر ترویج فرهنگ وفف گفت: جوانان و نوجوانان با این فرهنگ آشنایی کافی را ندارند که باید برای آشناسازی آنها فرهنگ ‌سازی و آموزش و اطلاع‌ رسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: ‌وقف بنا به فتوای مراجع شیعه و سنی تا ابد موقوفه است و نمی ‌توان در آن دخل و تصرفی کرد، متاسفانه قبل از انقلاب اسلامی وقف مورد هجمه فراوان قرار گرفت و در سه مقطع مورد غصب شدید قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حکومت نادر شاه، رضاخان پهلوی و محمدرضا شاه وقف با تاراج و تخریب روبه‌رو شد، اما ‌پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر ضرورت استرداد املاک وقفی تاکید شد.

حجت الاسلام محمدی نابودی فرهنگ وقف در جوامع اسلامی را هدف استکبار جهانی دانست و گفت: دشمنان نظام اسلامی نابودی فرهنگ وقف را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود جهت تخریب زیربنای اقتصادی ممالک اسلامی قرار داده اند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان این‌که غصب ‌خواری در کشور رایج شده است، اظهار داشت: برخی شهرک‌ ها ملک وقفی هستند و بنا به نظر رهبری نمی‌توان در ملک وقفی تصرف کرد، از این رو مسؤولان سازمان اوقاف در این زمینه مسؤولیت شرعی دارند.

وی با تاکید بر احیای موقوفات سراسر کشور تاکید کرد‌: عده‌ای با عنوان اجاره املاک وقفی اجاره‌ هایی را پرداخت می‌کنند که حتی یک صدم مبلغ کارشناسی آن ملک نیست، در این راستا همکاری علما، دستگاه قضایی و مردم بیش از پیش احساس می شود.

حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به اشاره به وضعیت وقف در استان آذربایجان شرقی گفت: 17 هزار موقوقه و رقبه در آذربایجان شرقی وجود دارد که 13 هزار رقبه و 4 هزار هم ملک وقفی اصلی است./935/پ202/س

ارسال نظرات