۰۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۸۱۵۸۱
ظهور آغازی دوباره (16)؛

استاد حوزه علمیه اهواز: با خرافه‌گرایی در عرصه مهدویت، مبارزه شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اهواز اعتقاد منجی را یکی از موضوعات بسیار مهم در دوران معاصر دانست و این مسأله را سبب پیدایش تحریف‌هایی در زمینه مهدویت و انتظار خواند.
مهدويت
حجت الاسلام محسن بومی، استاد حوزه علمیه اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به تحریفاتی که در بحث مهدویت وجود دارد، اظهار داشت: هر چه اهمیت یک موضوع در جامعه بیشتر باشد به همان میزان دستخوش تحریف و دستکاری افراد غیر متخصص و غیر متعهد می‌شود و یکی از موضوعات بسیار مهم در این دوران بحث منجی است که از این قاعده مستثنی نیست.

حجت الاسلام بومی یکی از آسیب‌های مطرح در بحث مهدویت را انتظار منفی عنوان و خاطر‌نشان کرد: عده‌ای با استدلال به روایت«یملا الارض عدلاً و قسطا کما ملأت ظلماً و جورا» برای ظهور به ظلم و حمایت از ظالمان رو می آورند که بزرگانی از جمله شهید مطهری در کتاب قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ به نقد این نظریه پرداخته اند.

وی ملاقات‌گرایی را از دیگر آسیب های مسأله مهدویت دانست و بیان داشت: در طول تاریخ کسانی همچون علامه بحرالعلوم و سید ابن طاووس به ملاقات امام زمان(عج) رسیدند و این امکان اکنون نیز وجود دارد اما چله نشینی‌ها و انجام اعمالی برای ملاقات حضرت مهدی(عج) نه تنها در روایات وارد نشده؛ بلکه اقدام به چنین کارهای تنها جهت ملاقات در صورتی که به دیدار منجر نشود، می تواند موجب یأس و نا امیدی و همچنین شک در مسأله مهدویت شود.

استاد حوزه علمیه اهواز جلب رضایت امام زمان‌(عج) را از وظایف منتظران برشمرد و تصریح کرد: برخی دعاها از جمله دعای عهد که جملاتی در زمینه تشرف دارند از جهت تأثیر اخلاقی و تربیتی آن و این که انسان همیشه به دنبال جلب رضایت امام زمان(عج) و آماده کردن خود برای خدمت به آن حضرت باشد.

حجت الاسلام بومی معرفی چهره ای خشن از امام زمان(عج) را از دیگر مسائل مطرح در بحث آسیب شناسی مهدویت دانست و تصریح کرد: برخی ادعا می کنند حضرت مهدی(عج) پس از ظهور گردن تمام گناهکاران را می زند و پرده از گناه آنها بر می دارد در حالی که امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می نویسد«من امان اهل زمین هستم و به واسطه من مشکلات و مصیبت‌ها برطرف می‌شود».

وی با اشاره به روایاتی تعیین کنندگان وقت برای ظهور را دروغگو معرفی می‌کند، خاطر‌نشان کرد: در روایات آمده است که اگر کسی وقتی برای ظهور مشخص کند حتی اگر آن وقت درست باشد خداوند وقت ظهور را به تأخیر می‌اندازد تا آن فرد دروغگو معرفی شود و ائمه معصومین(ع‌) نیز سفارش کرده اند که شیعیان تعیین کنندگان وقت ظهور را دروغگو بخوانند./945/ت302/س
ارسال نظرات