اظهارنظر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مورد طرح تقویت نظام آموزش و پرورش
گروه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گزارشی تقنینی، در مورد طرح تقویت نظام آموزش و پرورش اظهار نظر کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گروه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گزارشی تقنینی، در مورد طرح تقویت نظام آموزش و پرورش اظهار نظر کرد.
این گزارش در قالب هفت محور اصلی به نقد کارشناسی طرح تقویت نظام آموزش وپرورش پرداخته و در هر بخش، اشکالات و پیشنهادهای اصلاحی مشخصی ارائه شده است.
در این گزارش، در محور نیروی انسانی، بر ناکارآمدی نظام مشوقها، ابهام در مفاهیم قانونی و همپوشانی با برنامه هفتم توسعه تأکید و در محور تحول ساختار سازمانی وزارتخانه، چالش تمرکززدایی بی ضابطه، تداخل وظایف و پیچیدگی ساختاری مورد نقد قرار گرفته است.
این گزارش، در محور مالی به آسیبهای پیشنهادهای بدون منابع پایدار، خلاء در ضوابط درآمدزایی و اثرات منفی تمرکز درآمد مدارس می پردازد و در محور ساختار آموزشی، اشکالات مرتبط با تغییر سن آموزش رسمی، ضعف تربیت غیررسمی و آماده نبودن نیروی انسانی برای آموزش مهارتی را مورد توجه قرار داد.
هدف اصلی این گزارش، کمک به اصلاح طرح در راستای انطباق بیشتر با اسنادتحولی، پاسخگویی به نیازهای واقعی آموزش وپرورش، و ارتقای کیفیت حکمرانی در این حوزه است، بر این اساس، موضع این گزارش موافقت مشروط با طرح است؛ بدین معنا که در صورت اعمال اصلاحات اساسی و رفع کاستیهای شناسایی شده، میتوان آن را گامی مثبت در جهت تقویت نظام آموزش وپرورش دانست.
ارسال نظرات