علامه شهید سید مصطفی خمینی یک دایرهالمعارف عمیق و جامع علمی بود

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، آیتالله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مراسم گرامیداشت چهل و هشتمین سالگرد شهادت علامه شهید سید مصطفی خمینی که عصر روز چهارشنبه 30 مهرماه در بیت امام خمینی (ره) برگزار شد، در سخنانی با تجلیل از مقام علمی و معنوی شهید علامه سید مصطفی خمینی، وی را دایرةالمعارفی علمی، عمیق و جامع توصیف کرد و گفت: بنده افتخار استفاده از درس تفسیر ایشان در ایام حضور در نجف اشرف را داشتم.
وی با اشاره به ویژگیهای اخلاقی و معنوی حاج آقا مصطفی خمینی، افزود: حاج آقا مصطفی و حاج احمد آقا هر دو یار امام و شریک امام در نهضت بزرگی بودند که به برکت امام خمینی(ره) اتفاق افتاد. این نهضت، تحول بزرگی در تاریخ بشر، امت اسلام و همچنین در جهان اهلبیت(ع) بود.
نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری نقش شهید سید مصطفی خمینی را بسیار مؤثر خواند و گفت: البته حاج آقا مصطفی خود شخصیت علمی سنگینی در حوزه علمیه بودند و اگر مقدر میشد پس از امام، زعامت را ادامه دهد، کسی شایسته تر از ایشان نبود .
وی در ادامه به تبیین ابعاد علمی علامه شهید سید مصطفی خمینی پرداخت و اظهار داشت: به لحاظ جامعیت علمی در همه فروع علوم اسلامی ایشان کم نظیر بود. وقتی وارد فقه میشد، فقیهی عمیق بود و وقتی وارد تفسیر، تاریخ یا ادبیات میشد و یا در هر رشته از رشتههای علوم انسانی ورود میکرد، به عنوان فردی مسلط بر آن رشته ظهور پیدا میکرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مدیریت میدانی حاج آقا مصطفی خمینی در دوران پیش از پیروزی انقلاب را بیبدیل خواند و گفت: امام راهبر، رهبر و زعیم بود، اما مدیریت میدانی بر عهده حاج آقا مصطفی بود که بسیار هم اثرگذار بود.
وی با بیان اینکه کاری که امام انجام دادند کار بسیار بزرگی بود، گفت: بعد از گذشت قریب به ۴۸ سال از پیروزی انقلاب، کار کافی در تبیین ابعاد انقلاب صورت نگرفته است.
آیتالله اراکی افزود: آنچه امام آورد چیز تازهای نبود؛ مانند مباحث ولایت فقیه که ابداع ایشان نبود، اما پردهبرداری ایشان بود. هنر امام در این بود که اسلامِ زیر پرده تحریف را خوب تبیین کند و به اجرای آن بپردازد. امام نقش اول را در زدودن این تحریفهای بزرگ داشت.
وی ادامه داد: خود مفهوم خدا در جامعه اسلامی به تدریج منزوی شده بود و نقشی در حیات جامعه اسلامی نداشت. خدا تنها خالق و علت الوجود آفرینش نیست؛ خدا مدیر است و امر و فرمانروا است و فرمان در اختیار او است؛ «أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ». فرمان دادن یعنی نظم جامع بشری، همان قانون. امام از این معارف ناب الهی پرده برداشتند.
عضو شورای عالی حوزه گفت: اگر بخواهد نظام بشر عدالت را ببیند و عدالت بر نظام بشری حاکم شود، راهی به جز این نیست که قوانین الهی بر بشر حاکم شود. اگر عدالت بحث فقهی نیست پس چیست؟ و اصلاً مگر فقه چیزی جز عدالت و اوامر خداوند است؟ فقه ما همهاش حتی نماز و روزهاش عدل است؛ هم عبادات و هم معاملات و تمامی ابعادش عدل است.
آیتالله اراکی با بیان اینکه برخی در حوزه هنوز مطرح میکنند که فقه از سیاست جدا است، گفت: مگر فقه چیزی جز سیاست است؟ سیاست یعنی امر و نهی و حکمی که جامعه با آن اداره میشود. مگر در فقه چیزی جز حکم است؟ اینها را امام برای ما تبیین کردند و فضای قبل از ایشان آنقدر غبارآلود بود که حتی فقها دچار شک و تردید میشدند.
وی با اشاره به فضای پیش از انقلاب گفت: زمانی در قم من دیدم که شخص عربزبانی آمد و دست امام را بوسید. شخصی که آنجا بود گفت این سید سیاسی است، چرا او دست او را بوسید؟ یعنی یک چنین فضایی بود و انگار سیاسی بودن خروج از دین بود! اساساً انبیا و ائمه برای حاکمیت سیاسی آمده بودند و این در پردهای از حجاب قرار داشت. در تمامی این مراحل امام خمینی و حاج آقا مصطفی خمینی نقشی مهم و اساسی داشتند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مهمترین مسائلی که امام تبیین کردند را بحث حاکم و نصب حاکم خواند و گفت: این از دقیقترین مباحث اندیشه امام است که ایشان پای آن هزینه دادند و بسیار تحت تحریف و ابهام قرار داشت. دو نوع قضایای نصب خداوند متعال دارد؛ یکی نصب عام که حاکمیت عالم عادل شایسته است و یک نصب خاص و شخصیه که نبی و امام معصوم به عنوان مصداق تام و بارز عالم عادل است.
آیتالله اراکی افزود: اندیشه سیاسی امام یک اندیشه عقلایی عام قابل طرح در تمام دنیا است. ما باید اندیشه سیاسی امام را به دنیا معرفی کنیم و هنوز نتوانستهایم در جامعه خودمان به خوبی این مسائل را تبیین کنیم. امام و حاج آقا مصطفی اولیای نعمت ما هستند و ما هر چه داریم سر سفره ایشان نشستهایم و باید قدر ایشان شناخته شود.
وی در پایان گفت: امام و علامه حاج آقا مصطفی و حاج احمد آقا و کسانی که در رکاب امام خود را هزینه کردند، همه از شعائر الهی هستند و خود امام که اعظم شعائر است، باید تعظیم شوند.