گزارشی از آیین افتتاحیه مؤسسه اخلاق و تربیت و مرکز تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه مؤسسه اخلاق و تربیت و مرکز تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی عصر روز دوشنبه در ساختمان این مؤسسه برگزار شد. این مراسم با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران، مدیران حوزه و دانشگاه و علاقهمندان به حوزه اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد و محور اصلی آن تبیین اهداف، برنامهها و ظرفیتهای مؤسسه در زمینه توسعه اخلاق کاربردی، آموزش و پژوهش علمی بود.
اخلاق و آداب زندگی محور فعالیتها
حجتالاسلام محمدجواد زارعان، رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق در این مراسم با تأکید بر اهمیت جایگاه شهر قم و نقش تمدنی آن در فرهنگ اهلبیت(ع)، اظهار داشت: توجه به اخلاق و ارزشهای انسانی، انگیزه اصلی تأسیس مؤسسه اخلاق و تربیت بوده است. این مؤسسه با تأیید علامه مصباح(ره) راهاندازی شده و هدف آن ارتقای سطح ارزشهای اخلاقی و تربیتی جامعه است.
وی افزود: شرع و تعالیم دینی ما ایجاب میکند که توان و وظیفه خود را برای پیگیری مسائلی که در جامعه مغفول ماندهاند از جمله اخلاق به کار گیریم. اخلاق، آداب زندگی و کار تربیتی برای انتقال ارزشها به متربیان است و یکی از بخشهای اصلی شکلدهی رفتارهای اجتماعی و فردی محسوب میشود.
حجتالاسلام زارعان با بیان نقش اخلاق در فرآیند مشاوره، گفت: در مشاوره اخلاق بهعنوان راهنمای مسیر عمل میکند و افراد را در مسیر درست زندگی و تصمیمگیری هدایت میکند. ترویج ارزشهای اخلاقی یکی از اهداف اصلی مؤسسه است و میتواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق در پایان خاطرنشان کرد: تأسیس این مؤسسه حاصل سالها تلاش و برنامهریزی علمی و تربیتی است و هدف آن فراهم کردن زمینهای برای آموزش، پژوهش و ارتقای سطح اخلاقی جامعه و متربیان است تا بتوانیم بهطور عملی ارزشها و آموزههای اخلاقی را در زندگی روزمره مردم جاری کنیم.
پژوهش و توانمندی علمی؛ ضرورت موفقیت
حجتالاسلام محمدرضا احمدی، رئیس دانشکده روانشناسی نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت آموزش و پژوهش علمی در حوزه روانشناسی و اخلاق، نکات مهمی درباره توانمندیهای پژوهشی لازم برای دانشجویان و پژوهشگران بیان کرد.
وی با اشاره به ضرورت تسلط بر روش تحقیق و آمار گفت: دانشجویان و پژوهشگران باید مهارت کافی در استفاده از روشهای کمی و کیفی داشته باشند تا پایاننامهها و پروژههای علمی آنها از کیفیت و اعتبار لازم برخوردار شود.
حجتالاسلام احمدی بر اهمیت درک زبان انگلیسی نیز تأکید کرد و افزود: توانایی مطالعه و بهرهگیری از منابع خارجی برای پژوهشگران یک ضرورت اساسی است تا تحقیقات خود را با استانداردهای جهانی هماهنگ کنند و از آخرین یافتههای علمی بهرهمند شوند.
رئیس دانشکده روانشناسی با بیان اینکه مؤسسه اخلاق و تربیت زمینه مناسبی برای توسعه پژوهشهای علمی فراهم کرده است، اظهار داشت: این مؤسسه با ایجاد زیرساختهای پژوهشی، حمایت از پایاننامهها و انتشار مقالات علمی، فضایی پویا و اثرگذار برای رشد دانشجویان و پژوهشگران ایجاد کرده است.
وی در پایان تأکید کرد: ارتقای مهارتهای پژوهشی، آشنایی با روشهای علمی و استفاده صحیح از منابع رمز موفقیت دانشجویان و پژوهشگران در حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی است و مؤسسه اخلاق و تربیت میتواند الگویی برای مراکز علمی مشابه در کشور باشد.
سرعت و چابکی در فعالیتهای علمی
حجتالاسلام مهدی هادی، مسئول مؤسسه آلا نیز با بیان ضرورتهای نوین در حوزه پژوهش و تعلیم و تربیت بر اهمیت سرعت و چابکی در فعالیتهای علمی تأکید کرد.
وی با اشاره به تجربههای جهانی در حوزه صنعت و علم اظهار داشت: در گذشته نگاهها بیشتر معطوف به پروژههای بزرگ و پهنپیکر بود اما با گذشت زمان روشن شد که موفقیت در گرو بهینهسازی و کارآمدسازی ابزارها و محتواهاست. امروز مؤسسه اخلاق و تربیت نیز از جمله مراکز سریع و پویا در عرصه علمی است که توانسته این رویکرد را به خوبی دنبال کند.
حجتالاسلام هادی با تأکید بر نقش پژوهش در پیشبرد اهداف علمی افزود: هیچ کار علمی بدون پشتوانه پژوهشی ثمره مطلوب نخواهد داشت و پژوهش بهعنوان محور اصلی فعالیتها در این مؤسسه تعریف شده است. ظرفیتهای علمی مؤسسه در مسیر گسترش معارف اسلامی به کار گرفته میشود.
وی همچنین به اهمیت ارتباط دوسویه میان مسئولان و جامعه علمی اشاره کرد و گفت: بازخورد و واکنشهای مخاطبان نسبت به مدیران تأثیر مستقیم بر شیوه عملکرد آنان دارد و این تعامل میتواند مسیر پیشرفت علمی را هموارتر کند.
حجتالاسلام هادی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده مؤسسه گفت: با تلاش محققان و اساتید این مرکز میتواند به یکی از قطبهای اصلی تعلیم و تربیت اسلامی در کشور تبدیل شود و الگویی برای دیگر مجموعههای علمی و پژوهشی باشد.
مؤسسه اخلاق و تربیت، کانون پژوهشهای علمی و اخلاقی
حجتالاسلام عبدالاحد اسلامی، معاون پژوهش مؤسسه نیز با تشریح دستاوردها و ظرفیتهای علمی بر ضرورت ارتقای فعالیتهای تحقیقی و توسعه برنامههای آموزشی تأکید کرد.
وی گفت: کتابخانه مؤسسه با بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب در حوزههای مختلف بهویژه اخلاق و روانشناسی یکی از غنیترین مراکز علمی است و تاکنون حدود ۷۰۰ نفر عضو فعال دارد. انتشار مستمر مجله «اسلام و پژوهشهای روانشناسی» با ۱۵۲ شماره منتشر شده نیز جایگاه ویژهای در میان پژوهشگران به وجود آورده است.
حجتالاسلام اسلامی افزود: بیش از ۲۵۰ پایاننامه در این مؤسسه دفاع شده و ۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است که نشاندهنده ظرفیت علمی و تلاشهای ارزشمند محققان است. با راهاندازی کارگاههای روش تحقیق، زمینه پرورش پژوهشگران جوان فراهم خواهد شد.
وی در پایان گفت: این مؤسسه آمادگی دارد از ایدهها، پژوهشها و تولیدات علمی در حوزههای مرتبط حمایت کند و در مسیر گسترش معارف اخلاقی و تربیتی نقشآفرین باشد.
اخلاق کاربردی و تعامل با نخبگان
صدقی، معاون ارتباطات مؤسسه اخلاق و تربیت، نیز در این مراسم با تشریح اهداف معاونت تازهتأسیس ارتباطات، گفت: تمرکز ما بر اخلاق کاربردی و بهرهگیری از ظرفیت نخبگان علمی است. این معاونت دارای دو بخش داخلی و بیرونی است که به ترتیب مسئول اطلاعرسانی منسجم و ایجاد تعامل مؤثر با جامعه علمی هستند.
وی افزود: با برنامهریزی دقیق و استفاده از ظرفیتهای موجود حرکت به سمت تبدیل مؤسسه به دانشگاه دنبال میشود. این مجموعه در اغلب دانشگاههای قم دارای مجوز کمیته دستگاهی است و میتواند زمینه برگزاری کرسیهای نقد و نظریهپردازی را فراهم کند.
صدقی در پایان تأکید کرد: تعامل دوسویه میان معاونت، نخبگان و جامعه علمی مسیر پیشرفت و گسترش فعالیتهای مؤسسه اخلاق و تربیت را هموار میکند و این مرکز را به الگویی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی تبدیل خواهد کرد.