۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۸۶۱۶۴

انتشار هجدهمین شماره فصلنامه «مطالعات راهبردی فرهنگ»

انتشار هجدهمین شماره فصلنامه «مطالعات راهبردی فرهنگ»
هجدهمین شماره فصلنامه علمی «مطالعات راهبردی فرهنگ» ویژه تابستان ۱۴۰۴ از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد، این شماره با مجموعه‌ای از مقالات تحلیلی درباره سیاست‌گذاری فرهنگی، چالش‌های حجاب و رسانه در برابر جنگ نرم ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هجدهمین شماره فصلنامه علمی «مطالعات راهبردی فرهنگ» ویژه تابستان ۱۴۰۴ از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. این فصلنامه با هدف تبیین و تحلیل راهبردی مسائل فرهنگی ایران، در این شماره نیز به موضوعات مهمی همچون سیاست‌گذاری فرهنگی، هویت دینی، رسانه، حجاب، سینما و مطالعات اجتماعی در بستر فرهنگ پرداخته است.

ارزیابی سیاست‌های فرهنگی در برنامه‌های توسعه، تحلیل روندهای فرهنگی در حوزه حجاب، سیاست‌گذاری رسانه‌ای در برابر جنگ نرم آمریکا، بازاریابی در امر خیر و نقش زنان در حیات مسجدی از جمله محورهای مقالات این شماره هستند.

عناوین مقالات منتشر شده در این شماره عبارت‌اند از:

ارزیابی سیاست‌های کلی فرهنگی برنامه‌های توسعه در دوره چشم‌انداز ۱۴۰۴ نوشته رضا معصومی‌راد و حمید مهجور که به بررسی میزان انطباق عملکردها با اهداف فرهنگی سند چشم‌انداز پرداخته است؛

واکاوی ریشه‌های شکست سیاست‌های حجاب با استفاده از نظریه داده‌بنیاد از ناهید سلیمی که با رویکردی میدانی و تحلیلی به آسیب‌شناسی سیاست‌های پوشش در جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد؛

تأملی بر سیاست‌گذاری رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جنگ نرم آمریکا در عراق؛ اهداف و راهبردها نوشته سیدعلی الفتی، علی ربیعی، عبدالرحیم رحیمی و ماشاالله ولی‌خانی دهاقانی که به تحلیل رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در میدان رقابت ژئوپلیتیکی عراق پرداخته‌اند؛

روندهای آینده نظام توزیع در صنعت سرگرمی سینما؛ کاربست رویکرد نگاشت شناختی نوشته علی الهی، مهدی حمزه‌پور و علی یعقوبعلی‌پور کندلجی که آینده‌پژوهی در حوزه سینمای ایران را با تمرکز بر شبکه توزیع بررسی کرده‌اند؛

بازاریابی جدید در امر خیر؛ مطالعه موردی پویش «خشت‌هایی برای بهشت» اثر صادق وفایی‌نیکو و مهری بهار که چگونگی پیوند ابزارهای نوین بازاریابی با سنت وقف و ساخت مسجد را تحلیل می‌کند؛

بررسی عناصر تأثیرگذار در جذب حداکثری زنان و دختران جوان در مساجد فعال شهر تهران نوشته محمدحسین شاه‌آبادی و زهرا شهبازی که به‌دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت بانوان در فعالیت‌های دینی و فرهنگی مساجد است؛

امتزاج هویت مقاومت با مسجدالاقصی؛ بازخوانی تجربه مرابطات در قدس شریف از زهرا شهرزاد و رقیه سادات موسوی که نقش زنان مرابط فلسطینی در پیوند هویت دینی با آرمان مقاومت را تبیین می‌کند؛

مطالعه نقش مناطق آزاد در تقویت هویت مصرفی شهرها؛ مطالعه موردی منطقه آزاد ارس شهر تبریز نوشته مهدی اکبری گلزار که پیامدهای فرهنگی و هویتی گسترش مناطق آزاد تجاری در ایران را بررسی کرده است.

فصلنامه علمی «مطالعات راهبردی فرهنگ» به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با مدیرمسئولی دکتر محسن جوادی و سردبیری دکتر ابراهیم حاجیانی منتشر می‌شود .خانم رقیه مهری نیز مدیریت داخلی این نشریه را بر عهده دارد.

ارسال نظرات