۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۷۸۲۵۲۲
حجت الاسلام اهتمام مطرح کرد؛

نقشه راه تبلیغ مؤثر؛ از اطلس فرهنگی تا شبکه‌سازی تخصصی

نقشه راه تبلیغ مؤثر؛ از اطلس فرهنگی تا شبکه‌سازی تخصصی
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: فرآیند تبلیغات دینی باید در پنج مرحله اساسی طراحی و اجرا شود تا مسیری نظام‌مند از شناخت تا بهینه‌سازی را در تبلیغ ترسیم کند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد اهتمام در «نشست صمیمی مبلغان تخصصی و سرگروه‌های تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان» که در سالن خیریه همدانیان اصفهان تخته فولاد برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) که می‌فرمایند: «هرکس موقعیّت شناس نباشد جریانات، او را مى رباید و هلاک خواهد شد.» اظهار داشت: اگر در تبلیغ هم به درستی موقعیت‌‌شناسی نشود، اثربخشی خود را نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که فرآیند تبلیغات دینی باید در پنج مرحله اساسی طراحی و اجرا شود تا مسیری نظام‌مند از شناخت تا بهینه‌سازی را در تبلیغ ترسیم کند، گفت: مرحله اوّل، رصد و پایش است که لازمه آن تدوین اطلس فرهنگی تبلیغ است. مرحله دوم اولویت‌بندی برای تعیین دقیق اهداف و سطوح تأثیرگذاری است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: مرحله سوم تربیت نیروی انسانی است که لازمه آن پرورش مبلّغان توانمند و متخصص خواهد بود و مرحله چهارم شبکه‌سازی به منظور ایجاد ساختارهای ارتباطی و تعاملی مؤثر است و مرحله آخر و پنجم پالایش و ارزیابی برای سنجش مستمر کیفیت و میزان اثرگذاری تبلیغ است.

وی با اشاره به رسالت این دفتر در تربیت مبلّغان کارآمد و ساماندهی گروه‌های تبلیغی، از اعزام بیش از ۱۴۰۰ مبلّغ در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: «امسال، با عنایت خداوند، شبکه تبلیغی گسترده‌ای در استان و فراتر از آن فعال شده است و ۵۰ گروه تبلیغی عمومی و تخصصی در حال خدمت‌رسانی هستند.

حجت الاسلام اهتمام افزود: اداره آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با برگزاری بیش از ۳۰ هزار ساعت دوره آموزشی در موضوعات مختلف، گام بلندی در توانمندسازی نیروهای تبلیغی برداشته است.

وی یادآور شد: برخی از افرادی که در حوزه تبلیغ تخصصی فعالیت دارند، شاید اگر در قالب گروه قرار نگیرند، اثربخشی و کیفیت کارشان دوچندان نشود. ما آرام‌آرام می‌بایست از تبلیغ عمومی به سوی تبلیغ تخصصی حرکت کنیم.

وی با بیان این که باید گام‌به‌گام از تبلیغات عمومی فاصله گرفته و به سمت تبلیغات تخصصی حرکت کنیم، تصریح کرد: تبلیغات تخصصی زمانی به اثربخشی و کیفیت بالایی دست می‌یابد که در قالب گروهی و جمعی انجام شود.

حجت‌الاسلام اهتمام در پایان گفت: دفتر تبلیغات اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری، «نماد روشنفکری حوزه است» و نماد روشنفکری در عملکرد مشاهده می‌شود و در جامعه امروز، عملکرد به معنای تخصصی شدن است. به تعبیری اگر طلبه‌ای در موضوعی تخصص نداشته باشد، به حاشیه رفته و تبلیغ آن اثربخش نیست.

ارسال نظرات