۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۷۸۰۲۱

مبلغان مذهبی باید به زبان‌های خارجی مسلط شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مبلغان ما برای تبلیغ در خارج از کشور، باید به زبان‌های خارجی مسلط شوند و عدم تسلط کافی به زبان برای ما مشکل ایجاد خواهد کرد.
نشست
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حبیب قهرمانی در جمع کارشناسان، متخصصان و مبلغان شبه قاره هند در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی در قم خاطرنشان کرد: آشنا نبودن یک مبلغ با زبان کشور مقصد، باعث خواهد شد که او نتواند مباحث مورد نظر خود را آنگونه که باید برای مخاطب اثبات و تبیین نماید.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغ در خارج از کشور اظهار داشت: دقت و سرعت همراه با بینش عمیق سیاسی و اعتقادی، باید شاخصه حرکت تبلیغی مبلغان ما در بیرون از مرزها باشد.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: وقتی با نخبگان و فرهیختگان در خارج از کشور برخورد می‌کنیم، باید در زمینه‌های مورد بحث به صورت تخصصی کار کرده باشیم.

قهرمانی یادآورشد: ما در خارج از کشور برای رفع شبهات، دفاع از آرمان‌ها و اندیشه‌های انقلاب اسلامی رسالت سنگینی بر دوش داریم و به دلیل اینکه انقلاب با شکل حکومت غیر دموکراتیک مخالف بوده و منافع استکبار را به خطر انداخته است از طرف دشمنان مورد هجمه قرار گرفته است.

مدیر اداره همکاری‌های علمی و بین الملل با اشاره به حجم تبلیغات و هجمه به شیعیان تاکید کرد: زهی خیال باطلی است اگر کینه توزان و دشمنان فکر کنند که با نسل کشی شیعیان در هر جای دنیا می‌توانند پیروان مکتب اهل بیت(ع) را ریشه کن نمایند.

قهرمانی اظهار داشت: متاسفانه برخی از کشورهای عربی به صورت مستقیم علیه شیعیان وارد جنگ شده‌اند و وهابیون افراطی نیز به صراحت اعلام کرده‌اند که قصد نسل کشی شیعیان را در منطقه دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید در برابر دشمنان متحد باشیم، گفت: در کشور ما مردم و مسوولان همیشه با هم متحد و همدل بوده‌اند، ولی به خاطر چیزهای جزئی و مسائلی که می‌توانست پیش نیاید وحدت را تا حدودی خدشه دار کردیم.

قهرمانی افزود: اختلاف نظر در کشور ما به صورت طبیعی چیزی است که در هر جامعه مردمسالار وجود دارد، ولی سوء استفاده غرب و متاسفانه برخی کشورهای عربی نسنجیده و غیرعاقلانه است.

وی تصریح کرد: اگر به ولایت فقیه به عنوان نایب امام معصوم(ع) معتقد هستیم، همه باید از منویات ایشان اطاعت و حول محور ولایت فقیه به وحدت برسیم، در غیر این صورت در این میان اختلاف ایجاد خواهد شد.

قهرمانی گفت: متاسفانه به خاطر برخی اختلافات، حتی برخی کشورهای عربی که در گذشته جزئی از کشور ما بوده‌اند در جریان حوادث اخیر چنان جسارت پیدا کرده اند که برخی را در کشور خود جمع نموده تا علیه جمهوری اسلامی تظاهرات کنند.

وی ادامه داد: بخش فارسی رادیو عربستان قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم از نظر محتوایی تفاوت فاحشی پیدا کرده است وحتی جسارت پیدا کرده در مورد مراجع تقلید و مجتهدین ما نیز شبهه پراکنی کنند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: برای تاثیر در هر ملت و قومی ابتدا باید آن قوم را از نظر فرهنگی، آداب و رسوم، مشترکات اجتماعی، فرهنگی، خرده فرهنگ‌های اجتماعی، مذهبی و نژادی آن ملت به دقت مورد مطالعه و تجریه و تحلیل قرار داد.

قهرمانی همچنین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یک مرکز علمی بسیار غنی است که دارای پژوهشکده‌ها و مراکز تخصصی مختلفی است و می‌تواند پشتوانه خوبی برای مبلغان دینی ما در حوزه های خارج از کشور باشد.

دکتر جعفری کارشناس شبه قاره هند نیز در این مراسم گفت: دشمنان شبهات زیادی را در مورد کشور ایران درست می‌کنند، مانند این ادعاها که ایرانی‌های شیعه، مصحف حضرت فاطمه زهرا(س) را می‌خوانند، ولی قرآن کریم را قبول ندارند، بنابراین ما باید با قوت به این شبهات پاسخ دهیم و در این زمینه از روش‌های قرآنی استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: در همین شبه قاره یک سری افراد مغرض که توسط وهابیون آموزش دیده‌اند، هستند که هیچ منطقی را برنمی‌تابند و سخن گفتن با آنها بی‌فایده خواهد بود. این افراد حتی پیشرفت و اقتدار جمهوری اسلامی را وارونه جلوه می دهند.

جعفری با اشاره به آداب و رسوم مردم هر کشور خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه برخی مسلمان هند چه شیعه و سنی وقتی ازدواج می‌کنند، یک نارگیل به کمر بسته و یک شمشیر نیز در دست خود دارند. در هیچ یک از ممالک اسلامی اینگونه نیست.

وی به نمونه دیگری از رسومات هندیان اشاره کرد و اظهار داشت: چرم در آیین هندویسم نجس است. کفش نیز چون از چرم ساخته شده است در فرهنگ آنها نجس می‌باشد.

جعفری یادآورشد: متاسفانه گاهی طرف یک نفر هندی را دعوت می‌کند ولی پا روی پا انداخته و کف پای خود را به او نشان می دهد، اگر بدترین فحش را به او بدهیم برای او آسان‌تر از این رفتارها، قابل هضم می‌باشد.

وی اظهار داشت: پا روی پا انداختن برای ما خیلی ساده است. در هند هیچ فردی در برابر بزرگ‌تر از خود، پا روی پا نمی‌گذارد.

در این نشست علمی برخی از کارشناسان شبه قاره هند مقالات خود را به زبان انگلیسی ارائه دادند./917/د102/ص



ارسال نظرات