۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۷۷۷۳
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (5)؛

مصرف گرایی مانع اساسی کشورهای در حال توسعه است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دین اسلام با جهت دادن الگوی مصرفی مسلمانان و تشریع مقرراتی در این جهت، زمینه های توسعه پایدار را فراهم می کند.
حجت الاسلام سعيد فراهاني فرد، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید فراهانی فرد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف که صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد به ارایه بحث «الگوی مصرف و توسعه پایدار» پرداخت و گفت: در سده های گذشته زمانی که اقتصاد غرب، در صدد ساختن زیرساخت های اقتصادی خود و افزایش سطح تولید بود و پله های نردبان توسعه را طی می کرد، اندیشه برگرفته از اخلاق پروتستان، افراد را به کوشش فراوان و مصرف کم تشویق می کرد.

وی افزود: اقتصاد غرب در سده بیستم به مرحله شکوفایی و تولید انبوه رسید و در همین دوران برای یافتن بازار محصولات، اخلاق اقتصادی به سمت مصرف گرایی تغییر جهت داد و هدف مستقیم تغییر پیش گفته جهت اقتصادهایی را نشانه گرفت که هنوز در پله های اولیه توسعه بودند.

حجت‌الاسلام فراهانی فرد با بیان این‌که مصرف گرایی، مانع اساسی کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به هدف های خود بوده و پایداری توسعه را در کشورهای توسعه یافته مختل می سازد، اظهار داشت: به دنبال اثبات این فرضیه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دین اسلام با جهت دادن الگوی مصرفی مسلمانان و تشریع مقرراتی در این جهت، زمینه های توسعه پایدار یعنی حفظ محیط زیست و عدالت بین نسلی را فراهم می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنصرهای اصلی توسعه پایدار در دین اسلام با استفاده از آیه ها و روایت ها اشاره و با بیان قاعده ها و اصولی که از جانب شرع برای تحقق این عنصرها در نظر گرفته شده است، اذعان داشت: این قاعده ها از راه ساماندادن مصرف مسلمانان، هدف های توسعه و پایداری آن را محقق می سازند. /920/پ202/ع

ارسال نظرات