۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۷۷۵۴۹۵
به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا؛

نشست علمی «فقه مقاومت؛ چیستی و مبانی» برگزار شد

نشست علمی «فقه مقاومت؛ چیستی و مبانی» برگزار شد
نشست علمی «فقه مقاومت؛ چیستی و مبانی» با حضور آیت‌الله رشاد و به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست علمی «فقه مقاومت؛ چیستی و مبانی» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه‌السلام) با ارائه آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حضور جمعی از فضلاء، طلاب و پژوهشگران در محل مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد. 
 
در این نشست، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد به ارائه مباحثی پیرامون فقه مقاومت، ابعاد و ضرورت‌های آن پرداخت و با تأکید بر خلأهای موجود در حوزه فقه مقاومت اظهار داشت: با وجود پیشینه عمیق فقهی در حوزه‌های علمیه، به‌ویژه در فقه شیعه، در بخش جهاد و مقاومت، کار گسترده‌ای انجام نشده است. فقه باید پیش از وقوع رویدادها، به تدوین مبانی لازم بپردازد.
 
آیت‌الله رشاد همچنین با اشاره به ضرورت بازتعریف مفاهیم مرتبط با جهاد، افزود: تقسیمات سنتی جهاد، مانند جهاد ابتدایی و دفاعی، جامع نیستند. جهاد، تمامی اقوال و افعالی را که به جهت نشر یا دفاع از اسلام و جلوگیری از تعدی به مسلمین انجام می‌شود، شامل می‌شود.
 
وی در ادامه به جایگاه فقه مقاومت در ابعاد مختلف اشاره و بیان کرد: فقه مقاومت شامل مجموعه‌ای از احکام حقوقی، تکلیفی و وضعی است که هندسه گزاره‌های فقهی این حوزه را شکل می‌دهد. این فقه نه‌تنها به بُعد نظامی، بلکه به حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز مربوط می‌شود.
 
آیت الله رشاد در پایان با اشاره به اینکه در مفهوم «وضع» ۱۲ نظریه مختلف وجود دارد، نظریه‌ای را که امام خمینی (ره) و بسیاری از عرفا به آن معتقدند، مطرح کرد و گفت: بر اساس این نظریه، الفاظ به روح معنا تعلق دارند، نه به مصادیق خاص. بنابراین، تغییرات در طول زمان باعث تغییر معنای واقعی الفاظ نمی‌شود. از این منظر، اصطلاحاتی مانند "تهاجم فرهنگی"، "مهندسی فرهنگی" و "جهاد تبیین" که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده‌اند، همگی در معنای حقیقی خود به‌کار رفته‌اند و صرفاً در زمینه‌های مختلف به اشکال متعددی ظهور یافته‌اند.
ارسال نظرات