بکارگیری نفوذیها خلاف مبانی اسلامی است

اشاره: اسلام ناب محمدی (ص) حقیقتی است که باید بدون تردید از آن پیروی کرد، در عینحال مقابله با هرگونه تفکر انحرافی که به وحدت جامعه آسیب وارد میکند ضروری است، باور به ظهور امام زمان (عج) و تحقق عدالت جهانی امری پذیرفتهشده و مورد تأکید است؛ اما انتظار منفعلانه و بیعمل در برابر گسترش ظلم و بیعدالتی هرگز قابل قبول نیست؛ امام خمینی (ره) همواره بر بازگشت به اصول اسلام ناب محمدی (ص) و پیروی از آموزههای آن تأکید داشتند و در منشور روحانیت نسبت به مقابله با تفکرات انحرافی از جمله جریان انجمن حجتیه، هشدار داده و بر لزوم حفظ وحدت جامعه و جلوگیری از نفوذ این جریانها تأکید کردهاند؛ وحدت که بر اساس تعالیم اسلام و محوریت آیه قرآنی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» شکل گرفته بود، یکی از عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی محسوب میشود و نگاه امام خمینی (ره) در منشور روحانیت نیز بهخوبی نشان میدهد که برخورد قاطع با اندیشههایی مانند انجمن حجتیه که به تضعیف وحدت و تخریب نظام اسلامی منجر میشوند، برای حفظ و بقای جامعه اسلامی ضرورتی اجتنابناپذیر است.
در این زمینه خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفتوگویی با حجت الاسلام و المسلمین مهدی سلیمانی اردهالی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام داده است که در ادامه به آن پرداخته می شود.
رسا ـ اساساً زمینههای صدور منشور روحانیت از سوی امام راحل، به خصوص در روزهای آخر عمرشان چه بوده است؟
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»؛ یعنی کسی که به زمان خود آگاه باشد، شبهات، اوهام و تخیلات نمیتوانند او را از پای درآورند یا بر او چیره شوند، این بیان گویای اهمیت آگاهی از شرایط زمانه و هوشیاری در برابر فتنهها و شبهات است.
زمینهی صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی (ره) در اواخر عمر شریفشان، به ویژه با توجه به شرایط حساس آن دوران، بسیار قابل تأمل است، امام خمینی (ره) به عنوان معمار بزرگ انقلاب اسلامی، نظامی را پایهگذاری کردند که به حق میتوان آن را معجزهی قرن نامید و با مهارت بینظیر و کارشناسی دقیق، توانستند نظامی مبتنی بر آموزههای ناب اسلامی و معارف اهل بیت علیهمالسلام ایجاد کنند، امام خمینی (ره) فقیهی بزرگ، فیلسوفی عارف و اسلامشناسی به تمام معنا بودند که با اخلاص و غیرتی مثالزدنی نسبت به اسلام همواره در جهت حفظ عزت، شأن و قدرت اسلام تلاش کردند.
ایشان معتقد بودند که اسلام عزیز به عنوان عصارهی زحمات پیامبر اکرم (ص) و ائمهی معصومین (ع) باید در زمین حاکم شود، حتی اگر این حاکمیت نسبی باشد که حاکمیت مطلق اسلام در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد؛ اما در دوران غیبت نیز مردم باید در سرنوشت خود تأثیرگذار باشند و در حکومت، سیاست و کلیهی احکام فردی و اجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت باید در چارچوب اطاعت از خدا، رسول خدا (ص) و اولیالامر (ع) و ولی فقیه باشد، امام خمینی (ره) با طراحی نظام اسلامی، فلسفهی عملی حاکمیت دین را به منصهی ظهور رساندند و توانستند در دوران پر فتنهی حاکمیت طاغوت و استکبار جهانی، معجزهی انقلاب اسلامی را محقق کنند.
امام خمینی (ره) به شدت با این دیدگاه مخالف بودند که قبل از ظهور امام زمان (عج) هر حکومتی محکوم به شکست است و این دیدگاه را باطل میدانستند و معتقد بودند که حتی اگر صدها روایت در این زمینه وجود داشته باشد، اما اگر با قرآن سازگار نباشد، باید کنار گذاشته شود، چراکه قرآن کتاب زندگی، حاکمیت و حکومت است و راهکارهایی برای زندگی بهتر و سعادتمندانه ارائه میدهد، امام خمینی (ره) دیدگاههای فرقههایی مانند انجمن حجتیه را که معتقد به عدم تشکیل حکومت در عصر غیبت بودند، باطل میدانستند و تأکید داشتند که در هر زمانی باید با خدا، کتاب خدا و قرآن زندگی کرد.
این تیزبینی، تیزهوشی و ذوبشدن در اسلام همراه با کارشناسی دقیق و دوری از خرافات و تأثیرپذیری از دشمنان اسلام زمینهساز ایجاد گنجینهی عظیم انقلاب اسلامی شد و انقلابی که تحت اشراف مجتهدی عارف و فقیهای آگاه به زمان، توانست در برابر انحرافات مقاومت کند و مسیر هدایت و سعادت را برای جامعهی اسلامی ترسیم نماید.
نگرانیهایی از انحرافات درون حوزههای علمیه و روحانیت، به ویژه در اواخر عمر امام خمینی (ره)، وجود داشت که ایشان را به شدت نگران کرده بود، امام(ره) از نفوذ روحانیون وابسته به قدرتهای خارجی، متحجرین مقدسنما و کسانی که تحت عنوان روحانیون درباری یا وابسته به جریانهای انحرافی فعالیت میکردند، ابراز نگرانی میکردند، این افراد میتوانستند به عنوان عوامل تخریبگر در جامعه و درون حوزههای علمیه عمل کنند و به انقلاب اسلامی که حاصل زحمات و آرزوی هزاران فقیه رنجدیده و دلسوخته بود، آسیب برسانند، امام(ره) نگران بودند که این انقلاب مقدس که به دست روحانیت شکل گرفته و مورد رضای خدا، رسول خدا (ص) و امام زمان (عج) است، به دست خود روحانیت دچار ضربه و انحراف شود.
امام خمینی (ره) به شدت با این دیدگاه مخالف بودند که حکومت اسلامی در عصر غیبت مورد رضایت امام زمان (عج) نیست و ایشان تأکید داشتند که این ادعا نادرست است و نمیتوان به امام زمان (عج) نسبت داد که او به حکومت طاغوت راضی است، اما به حکومتی که بر اساس آموزههای علوی، فاطمی و حسینی شکل گرفته، راضی نیست، امام(ره) معتقد بودند که هرچند این حکومت ممکن است تمامنمای عدالت اسلامی نباشد، اما به هر حال گامی در جهت تحقق آرمانهای اسلامی است و نمیتوان آن را با حکومت طاغوت مقایسه کرد.
امام خمینی (ره) از خطر نفوذ روحانیون بیسواد یا حتی روحانیون باسواد اما وابسته به جریانهای انحرافی، به شدت نگران بودند، همچنین از خطر لیبرالهایی که تحت عنوان "عقلای قوم" شناخته میشدند، اما در عمل پایبندی به اصول اسلام ناب محمدی (ص) نداشتند، هشدار میدادند و تأکید داشتند که اسلام ناب، اسلام قرآنی و اسلام حقیقی باید در جامعه پیاده شود و هرگونه انحراف از این مسیر میتواند به انقلاب و نظام اسلامی آسیب برساند.
امام خمینی (ره) با درک عمیق از شرایط زمانه و تجربیات خود از حضور روحانیون در حوزههای علمیه احساس میکردند که ممکن است انحرافاتی در میان روحانیت ایجاد شود و به همین دلیل در اواخر عمر شریفشان منشور روحانیت را به عنوان یک سند راهبردی و چراغ راه برای جامعهی روحانیت صادر کردند و این منشور راهنمایی برای علما، اعضای جامعهی مدرسین، اساتید حوزه، طلاب، ائمهی جماعات و ائمهی جمعه بود تا در مسیر اسلام ناب محمدی (ص) حرکت کنند و از انحرافات دوری نمایند.
امام خمینی (ره) تأکید داشتند که اگر روحانیت در مسیری که ایشان ترسیم کردهاند، گام بردارد و پای جای پای امامین انقلاب بگذارد، خواهد توانست این انقلاب را تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) حفظ کند و به سرمنزل مقصود برساند و به برکت تلاشهای خلف صالح امام(ره)، حضرت آیتالله العظمی خامنهای (حفظهالله) که سکاندار حکیم انقلاب هستند، مسیر انقلاب همچنان در جهت اسلام ناب محمدی (ص) ادامه دارد و از انحرافات مصون مانده است.
امام خمینی (ره) به عنوان آینهی تمامنمای اسلام در یک شخص غیر معصوم، تبلور اسلام ناب در وجود یک انسان کامل بودند و ایشان فقیهی بزرگ، سیدی مخلص، حکیم، متکلم، فیلسوف و عارفی بودند که توانستند اسلام را در جامعهی ایران تحقق بخشند. اما ایشان به خوبی میدانستند که این نظام مقدس ممکن است دستخوش انحرافات شود و به همین دلیل، با صدور منشور روحانیت، راهی برای حفظ اصالت انقلاب و روحانیت ترسیم کردند و اگر روحانیت در مسیر اسلام ناب محمدی (ص) گام بردارد و از آموزههای امامین انقلاب پیروی کند، خواهد توانست این انقلاب را تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) حفظ کند و به سرمنزل مقصود برساند.
رسا ـ به نظر حضرتعالی اگر بخواهیم امروزه یکی از بندهای این منشور را به عنوان اولویت اقدام روحانیت انتخاب کنیم، کدام بند و قسمت از منشور مهمتر است؟
امام خمینی (ره) در منشور روحانیت با اشاره به تجربیات تاریخی و شرایط زمانه، هشدارهای مهمی دربارهی خطرات نفوذ دشمنان اسلام و استکبار جهانی ارائه کردند و فرمودند که دشمنان اسلام در ابتدا سعی کردند به صورت مستقیم و رودررو با انقلاب اسلامی تقابل کنند، همانطور که در صدر اسلام نیز سالها با اسلام مبارزه کردند؛ در ابتدای انقلاب اسلامی، استکبار جهانی با تهاجم مستقیم و جنگ تحمیلی سعی در نابودی نظام نوپای اسلامی داشت و شخصیتهای بزرگی مانند شهید آیتالله مطهری، شهید بهشتی و دیگران در این راه به شهادت رسیدند؛ اما پس از آنکه دشمنان از راه تهدید و جنگ مستقیم نتیجهای نگرفتند، به روشهای دیگری مانند نفوذ در انقلاب روی آوردند.
امام خمینی (ره) با توجه به تجربهی تاریخی مبارزهی روحانیت با استعمار، هشدار دادند که دشمنان همواره به دنبال حذف روحانیت اصیل و متعهد هستند و تأکید کردند که روحانیت متعهد نباید تحت تأثیر سرمایهداران یا قدرتهای جهانی قرار بگیرد و باید همواره در خط مقدم مبارزه با ظلم و ظالم باشد، روحانیت متعهد باید مواظب باشد که مشی صحیح اسلامی را در پیش گیرد، مردم را با خود همراه کند و جلوی نفوذ اغیار و دشمنان را بگیرد که قرآن کریم نیز در این زمینه هشدار داده است: «لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَهً مِنْ دُونِکُمْ» (از غیر خودتان دوست صمیمی انتخاب نکنید) و این نشاندهندهی اهمیت حفظ اصالت و دوری از نفوذ بیگانگان است.
امام خمینی (ره) تأکید کردند که روحانیت باید همواره اصالت خود را برای حفظ اسلام و هزینهکردن در راه اسلام حفظ کند و باید خود را وقف اسلام کند و جامعهای منسجم، یکدست و غیرقابل نفوذ برای اسلام ایجاد نماید، اگر روحانیت بتواند جلوی نفوذ فرهنگ غرب و خطر نفوذیها را بگیرد و مدیریتها در دست انسانهای پاک، ارزشی، انقلابی و تربیتشده در مکتب اسلام ناب محمدی (ص) باقی بماند، آنگاه میتوان در داخل کشور یک دولت موفق و مدل مورد رضای اسلام ایجاد کرد.
امام خمینی (ره) همچنین به طراحیهای استکبار جهانی برای نابودی ملتها و دولتها اشاره کردند، دشمنان ابتدا از راه تهاجم مستقیم و اگر موفق نشدند از طریق کودتا یا نفوذ تدریجی و موریانهای سعی میکنند نظامها را ساقط کنند، ایشان هشدار دادند که روحانیت باید هوشیار باشد و با حفظ وحدت و انسجام، مانع از نفوذ دشمنان در جامعه شود. اگر روحانیت بتواند این مسیر را به درستی طی کند و مدیریتهای جهادی و انقلابی را در دست بگیرد، انقلاب اسلامی خواهد توانست در برابر تمام توطئهها مقاومت کند و به سرمنزل مقصود برسد.
در جهانی که از نامردمی، رذالت، جهالت، خونریزی و سفاکی به تنگ آمده است و استکبار و ایادی آن با همین رویه پیش میروند، در چنین شرایطی، ملتهای آزاده جهان به دنبال الگویی عادلانه و اسلامی هستند، امروزه، در عصری که جهان پر از جنگ، خونریزی و جنایت است و شعار حقوق بشر بیش از هر زمان دیگری سر داده میشود، اما در عمل، تحت همین عنوان، جنایتهایی علیه بشریت روا داشته میشود و صلح و آرامش از انسانها گرفته شده و بشر در بدترین و تنگترین وضعیت معیشتی و آزادی قرار گرفته است؛ این وضعیت، شبیه به دوران پیش از ظهور اسلام است؛ زمانی که کشورهایی مانند ایران از شرایط نابسامان، ناعادلانه و غیرقابل تحمل به ستوه آمده بودند و زندگی در آن دوران، همراه با تنگنا و خفقان بود و جامعه بشری در وضعیتی دشوار به سر میبرد، به همین دلیل، زمانی که اسلام با شعارهای عدالتخواهانه و انساندوستانه ظهور کرد، کشورها از آن استقبال کردند.
امروز نیز جهان بشریت به ستوه آمده است و ما با ایجاد الگویی از زندگی اسلامی و ایرانی تحت رهبری امام راحل و تداوم آن توسط امام خامنهای (حفظهالله)، میتوانیم مدلی نوین برای همه کشورها ارائه دهیم؛ اما استکبار جهانی به سادگی این موضوع را تحمل نخواهد کرد، آنها که هیمنه، ریاست و قدرت خود را در خطر میبینند، این نظام را برنمیتابند و به همین دلیل به نفوذ در صفوف ما متوسل میشوند؛ نمونهای از این نفوذ را میتوان در جریان حزبالله لبنان مشاهده کرد جایی که بسیاری از رهبران این جنبش قهرمان از طریق نفوذ دشمن به شهادت رسیدند و این نفوذ نهتنها در گذشته وجود داشته، بلکه امروز نیز ادامه دارد و بعضی از امور به دست افرادی اداره میشود که نفوذیهای دشمن هستند و به نفع آنها عمل میکنند.
اگر خدای ناکرده در جایجای کشور و در مدیریتهای کلان، این افراد جایگزین شوند -که دشمنان داخلی و خارجی به دنبال آن هستند - آنگاه ضربهای مهلک به نظام اسلامی وارد خواهد شد و تمام دستاوردهای ما از بین خواهد رفت؛ بنابراین، مهمترین مسئله امروز جلوگیری از نفوذ این افراد است همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند: "نگذارید انقلابتان به دست نااهلان بیفتد." و اگر ما در برابر این نفوذ سکوت کنیم و بیتفاوت باشیم خودمان به نابودی این انقلاب بزرگ و این معجزه قرن کمک کردهایم.
این معجزه قرن، برای حاکمیت اسلام و عدالت به وجود آمده است، نه برای سلطه استکبار و سبک زندگی وحشیانه غربی، لذا یکی از مهمترین چالشهای پیشرو مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی دشمن در حوزهها و جلوگیری از خطرات ناشی از نفوذ فرهنگی غرب است و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اولویت دیگر، حفظ وحدت در میان ماست و باید به یاد داشته باشیم که این نظام با خون شهدا به دست آمده است؛ ۲۵۰۰ شهید روحانی و ۳۰۰ هزار شهید دیگر برای حاکمیت اسلام و عدالت جان خود را فدا کردند. بنابراین، مسئولیت ما در قبال خون شهدا، حفظ این انقلاب و جلوگیری از نفوذ دشمن است.
رسا ـ تاکید امام خمینی (ره) بر مقابله با تفکر انجمن حجتیه در منشور روحانیت نشانه چیست؟
آنچه این نظام را به پیروزی رساند، وحدت کلمهای بود که امام خمینی (ره) حول محور اسلام ایجاد کرد و این وحدت، بر اساس شعار قرآن و قانون الهی شکل گرفت: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ یعنی همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، ما به یاد داریم که در اوایل انقلاب همه با هم و در کنار امام بودند و اگر کسی خارج از این تفکر حرکت میکرد به انزوا کشیده میشد، حتی تاکید امام خمینی بر مقابله با تفکر انجمن حجتیه و اشاره به آن در منشور روحانیت، نشاندهنده این است که چنین جریانهایی آسیب جدی به وحدت وارد میکنند، کلیه فرقهها و نحلههای انحرافی که از اسلام ناب محمدی (ص) فاصله بگیرند نهتنها به وحدت آسیب میزنند بلکه تخریبگر نظام اسلامی خواهند بود.
ما باید وحدت فکری داشته باشیم، تفاوت سلیقه اشکالی ندارد و ممکن است سلایق مختلفی وجود داشته باشد؛ اما در اصل تنها یک حق داریم، حق، نسبی و متکثر نیست و تکثرگرایی در حق، باطل است، این که حق به شاخههای مختلفی تقسیم شود و حقهای متعدد وجود داشته باشد، درست نیست، یک حق بیشتر وجود ندارد و همانطور که سلمان فارسی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است: «حق با علی است و علی با حق است.» بنابراین ما تنها یک اسلام، یک قرآن و یک پیامبر خاتم داریم و امیرالمومنین علی (ع) نیز خاتم اوصیا و آغازگر ولایت هستند که انتهای آن به حضرت مهدی (عج، منجی عالم بشریت، ختم میشود، آنچه حضرت مهدی (عج) میآورند همان است که جدشان رسول خدا (ص) آوردند و همان است که خداوند خواسته است، این، تنها یک حق است و هر چه خارج از این باشد، انحرافی است.
ما معتقدیم امام خمینی (ره) نمونه و سمبل عملی یک اسلام سالم و صددرصد صحیح است و امام(ره) تئوری اسلام را به درستی ارائه دادند و در زمان غیر معصوم علیه السلام به بهترین شکل ممکن به آن عمل کرد و هر کس خارج از این مسیر حرکت کند، در انحراف است، نگاه امام(ره) به انجمن حجتیه نیز نگاهی منفی بود، چرا که این جریان تحت تأثیر القائات دشمنان قرار داشت و به سمتوسوهایی کشیده شده بود که در تضاد و تعارض پنهان با اسلام بود و دشمنان از این جریان به عنوان ابزاری علیه اسلام استفاده میکردند؛ البته برخی از دیدگاههای انجمن حجتیه، مانند اعتقاد به وجود امام زمان (عج) و ظهور ایشان برای پر کردن جهان از عدل و داد، درست است؛ اما این که ما بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا ظلم و ستم همهجا را فراگیرد، قابل قبول نیست؛ آیا کسی از ملاهای انجمن حجتیه حاضر است بپذیرد که به خانهاش حمله شود، اموالش غارت شود و به ناموس و مالش تجاوز شود، فقط به این بهانه که این اتفاقات باید بیفتد تا امام زمان (عج) ظهور کنند؟ قطعاً هیچکس چنین تفکری را قبول ندارد.
ما اگر از ظلمی که به وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) شد ناراحتیم و برای ایشان عزاداری میکنیم به این دلیل است که حریم و حرمت ایشان شکسته شد و این حرمتها برای همه مومنان است و مومنان باید در امنیت و آرامش زندگی کنند، چه در زمان حضور ائمه (ع) و چه در زمان غیبت امام عصر (عج)، این یک خواسته معقول و منطقی است که همه ما به آن پایبندیم و ما باید از تعرض به یکدیگر پرهیز کنیم و به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم.
ما نباید گول این انحرافات را بخوریم، طلاب عزیز نیز باید از افتادن در دام این جریانهای انحرافی پرهیز کنند، ما باید به آموزههای امام خمینی (ره) بازگردیم؛ آموزههایی که همان اسلام ناب است، امام(ره) چیزی جدید نیاورد، بلکه اسلام را احیا کرد؛ اسلامی که به فراموشی سپرده شده بود، همه اینها از اسلام است و اگر به اسلام بازگردیم و به آن عمل کنیم، در امنیت، آرامش و آسایش خواهیم بود و این، دیدگاهی است که ما را برای حضور حضرت ولی عصر (عج) آماده میکند و اگر در زمان ما حضرت تشریف بیاورند باید مومنانی سالم، صالح و کامل باشیم تا در رکاب ایشان قرار بگیریم و اگر هم در زمان ما ظهور نکنند باید انسانی باشیم که شرایط زندگی در حضور ایشان را داشته باشد و به فراهمآوردن مقدمات ظهور کمک کنیم.
رسا ـ در پایان اگر نکتهای جهت تکمیل بحث دارید بفرمایید.
در پایان نکتهای که لازم است ذکر شود، این است که ما باید به آموزههای اسلامی بازگردیم و اسلام ناب محمدی (ص) را جدی بگیریم و ارزشهای اسلام عزیز، قرآن و انقلاب را باید با تمام وجود پاس بداریم و اگر ما میگوییم اسلام امام راحل (ره) آیینهی تمامنمای اسلام است به این دلیل است که انقلاب ایشان جداییناپذیر از اسلام بود، این انقلاب، احیاگر اسلام است و امام خمینی (ره) محیالدین و محیالاسلام بود و اسلام را از زیر غبارها و خاکهای فراموشی بیرون کشید و به جهان معرفی کرد و ما باید این اسلام را که توسط امام(ره) به جهانیان عرضه شد، دنبال کنیم.
طلاب و روحانیت معظم باید به ارزشها و آموزههای انقلاب بازگردند و درس امامشناسی در حوزهها جدی گرفته شود، ما ضرر بزرگی از عدم توجه به شخصیت امام(ره) متحمل شدیم، شخصیت امام خمینی (ره) یک شخصیت بینظیر و نزدیک به معصوم بود و هست و هرچه انسان در شخصیت این مرد بزرگ دقیقتر میشود جز بزرگیهای برگرفته از اسلام چیزی نمیبیند و واقعاً حیف است که در حوزههای علمیه درسهای مختلف تدریس میشود، اما وصایای امام(ره) و شناخت شخصیت او مورد غفلت قرار میگیرد و زوایای شخصیت امام(ره)، خلقیات، روحیات، روح لطیف، اخلاق زیبا، فقاهت، فیلسوف بودن، عارف بودن، تهجدهای نیمهشب، گریههای شبانه، ارتباط ایشان با خدا، ارتباط با امام زمان (عج)، ارتباط سالم با علما، طلاب و مردم، کفرستیزی و استکبارستیزی ایشان، همهی اینها ابعادی از اسلام هستند و این ابعاد در سطح بینالمللی، داخلی، فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل بررسی است.
استکبار جهانی دست دراز کرده و طراحیهایی برای خاموش کردن فکر امام(ره) و نابودی اندیشههای ایشان انجام داده است، آنها میدانند که اگر فکر امام(ره) در این کشور نابود شود اسلام کنار گذاشته خواهد شد، دشمنان به دنبال نابودی اسلام هستند و امام(ره) را بهانه قرار دادهاند و امروز، مقام معظم رهبری (حفظهالله) که آیینهی تمامنمای امام(ره) و اسلام است، هدف حملات دشمنان قرار گرفته استو آنها در پی تخریب، اهانت و ضربه زدن به ایشان هستند، حتی برخی از مقدسنماها، متحجرین، منحرفین، لیبرالها و سکولارها که دنبال منافع خود هستند این مرد بزرگ را هدف قرار دادهاند و همسو با استکبار عمل میکنند، اینها باید بدانند که زدن این پرچم، که امروز پرچم امام زمان (عج) است و به دست باکفایت رهبری معظم انقلاب قرار داردبه معنای زدن اسلام است.
طلاب عزیز باید هوشیار باشند، دشمنان با واسطه به امامان انقلاب ضربه میزنند تا اسلام را نابود کنند و ایران را به شرایطی بدتر از زمان پهلوی و طاغوت بازگردانند؛ زمانی که از اسلام چیزی باقی نمانده بود، توصیهی اکید اسلام و قرآن این است که ما این نظام را که با زحمات بسیار به دست آوردهایم با هم حفظ کنیم و از تنگنظری بپرهیزیم، این انقلاب برای همهی ماست و از اسلام سرچشمه گرفته است و همهی ما اسلام را قبول داریم، باید مراقب نفوذیها و منحرفین باشیم و هرکدام از ما مسئولیتی در قبال حفظ این نظام بر عهده بگیریم و اگر امتیازی وجود دارد، باید برای همه باشد، ما نباید خودمان، جناحمان یا تفکرمان را حاکم و صاحب همهی امتیازات بدانیم، این تنگنظریها به اندازهی انحرافات مضر است.
لذا به معنای واقعی کلمه، باید به آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» یعنی همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، عمل کنیم، ما باید در مقابل جهان کفر و استکبار یک دست و متحد باشیم و این وفاق ملی، همان وحدت است که قرآن بر آن تأکید کرده است، همه کسانی که به نظام انقلاب و ولایت فقیه پایبند هستند و تحقق حاکمیت اسلام را میخواهند باید در این مسیر مؤثر و مفید باشند و ما باید مراقب باشیم که کسانی که از دشمنند یا برای دشمن کار میکنند در صفوف ما نفوذ نکنند و این نفوذیها را باید شناسایی، اخراج و از نظام دور کنیم، دست به دست هم دهیم و از اختلافها بپرهیزیم، از دوگانگی و تفرقه دوری کنیم و برای اسلام و قرآن بایستیم.
نفوذیها و ایادی اجانب مانند انگلیس و آمریکا از اختلافات ما سوء استفاده میکنند و آنها میخواهند حوزههای علمیه را به جان هم بیندازند، دستهجات مختلف ایجاد کنند و تفرقه را دامن بزنند؛ اما عقل و شرع حکم میکند که حوزهی علمیه باید یک حوزهی با نشاط، پویا و همراه با اجتهاد جواهری و سنتی باشد، همهی ما از علما، مدرسین و طلاب باید در یک صف واحد و پشت سر رهبری نظام و مراجع تقلید قرار بگیریم و حتی اگر سلیقههای مختلفی داریم باید مواظب تحرکات دشمن و استکبار باشیم و نظام خمینی(ره) را پاس بداریم.
فرزندان خمینی باید هوشیار باشند، امام خمینی (ره) فرمودند: «ای علمای اسلام، به داد اسلام برسید.» امام(ره) نگران این روزها بود و به همین دلیل منشور روحانیت را نوشت، ما باید بر اساس این منشور عمل کنیم، جلوی نفوسهای شیطانی را بگیریم، با هم برادرانه رفتار کنیم، وحدت داشته باشیم و فرهنگ غرب را کنار بگذاریم، فرهنگ اسلام را تبلیغ و ترویج کنیم و اختلافات ناشی از هوای نفس را کنار بگذاریم، امام فرمودند: «اگر همه پیامبران در کنار هم جمع شوند، با هم اختلافی ندارند، چون هوای نفس ندارند.» ما نیز باید برای مقابله با دشمن، هواهای نفسانی را کنار بگذاریم، از خود بگذریم و خود را فدای اسلام کنیم، نه اینکه اسلام را فدای خودمان کنیم. اگر غیر از این باشد، اسلام ضربه خواهد خورد و شاید هزاران سال نتواند قد راست کند.
مدیریت موفق، جهادی و زحمتکش حوزههای علمیه و شورای عالی حوزهها باید امامشناسی را جدی بگیرند و بنیانها و اندیشههای نو و مطلوب امامین انقلاب، به ویژه اندیشههای مقاومتی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری باید در حوزههای علمیه بازخوانی شود و مدیران، طلاب و اساتید حوزه باید با نگاهی واحد برای اعتلای اسلام، قرآن، دین و نظام انقلاب اسلامی تلاش کنند و اگر غیر از این باشد نهتنها ضربه خواهیم خورد، بلکه به نظام نیز ضربه خواهیم زد.
اگر کسانی که دستهای سفارتخانههای انگلیس، فرانسه، آمریکا و اسرائیل در پشت سر آنهاست در میان ما حاکم شوند، روزگار سیاهی را برای ما رقم خواهند زد، انشاالله با دقت، رشادت، صبر، متانت و بصیرت نیروهای انقلابی و همچنین با سعهی صدر و سخاوت همه با هم در کنار هم خواهیم ایستاد و این نظام مقدس و پرچم آن را حفظ خواهیم کرد و امیدواریم این پرچم از دست باکفایت رهبری معظم انقلاب، به دست حضرت مهدی (عج) برسد، انشاالله.
نویسنده: مهدی الهی