۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۷۶۵۳۳۰
مدیر حوزه خواهران فارس در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

از ضرورت پرورش زنان اسلام شناس تا پذیرش ۶۰۰ طلبه جدید در حوزه خواهران فارس

از ضرورت پرورش زنان اسلام شناس تا پذیرش ۶۰۰ طلبه جدید در حوزه خواهران فارس
مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس گفت:رسالت اصلی حوزه علمیه خواهران تربیت زن اسلام شناسی است که ابعاد مختلف دین را شناخته و در مواجهه با مخاطبین زن بتواند نیازهای حوزه زنان را برطرف کند

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه علمیه خواهران فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه دارای سابقه بیش از هزار ساله است که در زمان شیخ طوسی حوزه نجف تاسیس شد و بعد از آن مابقی حوزه ها شکل گرفتند و البته حوزه علمیه قم با حضور شیعیان کوفه در دو مرحله تشکیل شد.

وی ادامه داد: در دوران مختلف ما عالمان و راویان مطرح زن هم داشته ایم و قبل از انقلاب چند مدرسه علمیه خواهران داشتیم اما بعد از انقلاب اسلامی جامعه الزهرا(س) قم شکل گرفت که علاوه بر زنان ایرانی از کشورهای دیگر هم علاقه مندان وارد این نهاد حوزوی می شدند.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی حوزه های علمیه خواهران رشد چشم گیری داشت و در دهه ۸۰ اوج شکل گیری مدارس علمیه خواهران در کشور بود و در دهه ۹۰ مدیریت ها استانی شدند.

وی افزود: در کشور نزدیک به ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سطح دو، سه و چهار داریم که از نظر کمی ظریف های کشور مورد پوشش قرار گرفت ولی از این به بعد مدارس علمیه خواهران به سمت کیفی سازی سوق پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری گسترش حوزه خواهران را محصول انقلاب دانست و گفت: از آنجا که رسالت حوزه خواهران متفاوت از حوزه برادران است یک چشمه انداز کلی ترسیم شد که حوزه علمیه خواهران مرجعیت امور مربوط به بانوان جامعه را در بر بگیرد.

وی ادامه داد: در مسائل دینی و فقهی مباحث حوزه زنان اقتضائات خاصی دارد که فهم برخی موضوعات را فقط خود بانوان درک می کنند در نتیجه وجود طلاب خواهر برای تشریح احکام و مشاوره های مذهبی و خانواده یک ضرورت است.

مدیر حوزه خواهران فارس اظهار داشت: اسلام دینی است که برای زنان یک نظام کلی در نظر گرفته و قوانینی را متناسب با اقتضات جسمانی و روحانی آنان در نظر گرفته است و در طرف مقابل تمام وظایف مالی خانواده را بر عهده مرد قرار داده است.

وی ادامه داد: اگر حقوق و وظایف زنان در اسلام را به صورت مجزا بررسی کنیم شاید شبهه ایجاد شود که تبعیض قائل شده است اما اگر حقوق و وظایف خانواده از منظر اسلام را در کنار یکدیگر و به صورت یک نظام در نظر بگیریم خواهیم دید که اسلام بهترین برنامه را برای نظام خانواده تنظیم نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری ابراز کرد: حوزه علمیه خواهران مرجعیت امور بانوان را عهده دار است و برای همین است که ما در علوم دینی، روانشناسی و مشاوره نیازمند زنان با سواد هستیم تا نیازهای قشر خود را پوشش دهند.

وی تاکید کرد: رسالت اصلی حوزه علمیه خواهران تربیت زن اسلام شناسی است که ابعاد مختلف دین را شناخته و در مواجهه با مخاطبین زن بتواند نیازهای حوزه زنان را برطرف کند و احکام شریعت، تربیت فرزند و همسر داری را بیان کند و بتوانند نیازهای فردی و اجتماعی زنان را در حوزه دین و تربیت و تعالی برطرف کند.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: دروس آموزشی حوزه خواهران متناسب با اهداف متعالی حوزه تعیین شده است که با توجه به نیازهای روز برخی متون درحال تحول و رو به رشد و تعالی هستند که البته هدف و چشم انداز ما با دروس تدریس شده در حوزه خواهران همخوانی دارد.

وی افزود: با رصد اهداف بلند حوزه خواهران می‌بینیم که نسبت به نقطه ای که هستیم و آن اهداف هنوز خیلی راه داریم تا به هدف برسیم و هرچند به گذشته هم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بسیار پیشرفت داشته ایم.

مدیر حوزه خواهران فارس خاطرنشان کرد: از دستاوردهای حوزه خواهران می‌توان به تألیفات و پژوهش های تخصصی در حیطه زن وخانواده اشاره کرد تا جایی که ما شاهد تاسیس پژوهشکده زن و خانواده در زیر مجموعه حوزه علمیه خواهران هستیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه های غربی حقوق زنان را وارونه جلوه می دهند گفت: در حوزه زنان برخی مسائل جزء حقوق زنان مطرح می‌شود که درواقع حقوق اصلی زنان نیست و در مقابل، مسائلی که از حقوق زنان نیست را در داخل در حقوق زن عنوان می کنند و این حوزه علمیه است که باید فرهنگ اسلامی را اشاعه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به رشد پذیرش حوزه علمیه خواهران فارس گفت: در حوزه خواهران استان فارس بیش از ۳۰ مدرسه علمیه و در سطوح ۲و ۳ و ۴ مشغول به فعالیت هستند که تاکنون بیش از 4 هزار فارغ التحصیل داشته اند.

وی افزود: اکنون نیز 2500 طلبه به صورت فعال در حال تحصیل هستند و حدود ۶ هزار نفر به صورت کادر، استاد، طلبه و مبلغ در حوزه علمیه استان فارس مشغول هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس اضافه کرد: به لطف خداوند و عنایات امام عصر استقبال از حوزه علمیه بسیار چشمگیر است و برای سال تحصیلی جدید حدود ۶۰۰ نفر به طلبه های ما اضافه خواهند شد.

ارسال نظرات