۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۶۴۷۷۳
آیت الله اعرافی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه:

امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان گسترش یافته است/هویت بخشی به طلاب از وظایف مهم اساتید

امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان گسترش یافته است/هویت بخشی به طلاب از وظایف مهم اساتید
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان گسترش یافته است، هویت بخشی به طلاب را از اهم وظایف اساتید حوزه برشمرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1403 - 1404 حوزه های علمیه که با حضور حضرت آیت الله سبحانی، اعضای شورای عالی حوزه، مدیر و معاونان حوزه های علمیه، اساتید، طلاب و فضلا صبح امروز در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به خطبه 93 امیرالمومنین علیه السلام در نهج‌البلاغه و کلام امام علی علیه السلام در وصف رسول اسلام(ص) اظهار داشت: جهان با نور پیامبر گرامی اسلام روشن شد و هجرت پیامبر اسلام، برای زدودن جهل و پایه ریزی نخستین حکومت اسلامی و آغاز تمدن اسلامی شکل گرفت.

وی در ادامه با قرائت بیاناتی از امام راحل در منشور روحانیت افزود: همیشه مستضعفان از وجود فقهای بزرگوار سیراب شده اند و فقها در هر عصری از اعصار برای دفاع از میهن خود، ملامت ها را متحمل شده و اذیت و آزارهای مختلف، شهدای بسیاری را در این راه تقدیم کرده اند. 

مدیر حوزه های علمیه خطاب به طلاب و فضلای حوزه های علمیه بیان داشت: باید در حوزه هویت عمیق تاریخی صیانت از آن مورد اهتمام حوزه های علمیه و طلاب و فضلا باشد؛ چراکه حوزه های ما جلوه‌گاه علم و حکمت بوده است و ما باید آن را پاس بداریم.

وی افزود: تاریخ حوزه های علمیه لبریز از خورشید های حکمت و معرفت و علوم الهی بوده است و علمای بسیار بزرگ و متعددی در گذشته، ارکان علم و از پایه ریزان و گسترش دهندگان علوم الهی بوده اند.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: علوم حوزه، علومی جامع و بنیان علوم دیگر است و فقه امروز ما حاوی مهمترین مکاتب حقوقی است که حاضر است با همه مکاتب حقوقی رقابت کند و تمام نظریه پردازی هایی که در فلسفه الهی جلوه گر شده، علم است.

وی افزود: آمدن طلاب به حوزه های علمیه یعنی استقبال از علم و معرفت و نباید علم حوزه های علمیه را با تبلیغات دیگر ادیان مقایسه کرد؛ چراکه هویت حوزه های علمیه، هویت علمی است و هیچ بهانه ای نباید طلاب را در حفظ از این هویت، باز دارد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که اهمیت معنویت و عبادت در حوزه های علمیه عنوان داشت: در حوزه های علمیه، علم همراه با عبودیت و معنویت گره خورده است که امتیازی مهم برای حوزه های علمیه است که باید این مسئله مورد توجه مسئولان حوزه های علمیه و طلاب و فضلای حوزه باشد.

وی افزود: اخلاق اجتماعی را یکی دیگر از ارکان مهم حوزه های علمیه عنوان و اظهار داشت: روحانیت و طلاب حوزه های علمیه، جلوه ای از روح اجتماعی حوزه های علمیه را به نمایش می گذارد و ذات و هویت طلاب و فضلای حوزه، تواضع و خدمت به مردم است.

آیت الله اعرافی با اشاره به نقش سیاسی روحانیت و سیاست ورزی حوزه های علمیه را یکی از ارکان مهم حوزه های علمیه عنوان و بیان داشت: سیاست ورزی الهی در ذات حوزه های علمیه است و علمای دین و مراجع عالیقدر ما، راهبران سیاسی بودند و هستند و این سیاست ورزی در راستای خدمت به امت اسلامی و راه و رسم الهی است.

وی با اشاره به ابعاد بین المللی حوزه های علمیه ابراز داشت: حوزه‌های علمیه از گذشته تا کنون در دامنه محدودی نبوده است و دایره حوزه های علمیه امروز، بیش از پیش در جهان گسترش و امتداد یافته است و امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان، ترویج و امتداد پیدا کرده است.

کار استاد هویت بخشی به طلاب و فضلای حوزه های علمیه است

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: منزلت حوزه های علمیه ریشه الهی و مردمی دارد و امروز برخی غرض ورزان حوزه های علمیه را مورد هجمه قرار می دهند که راه خنثی سازی آن توجه به هویت حوزه های علمیه و ارکان هویتی است.

وی افزود: کار استاد هویت بخشی به طلاب و فضلای حوزه های علمیه است و مهم ترین وظیفه اساتید، ساخت روح و روان دانش پژوهان حوزه های علمیه است و این همان عمل به رسالت حوزه های علمیه و تقویت منزلت و جایگاه آن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم حرکت حوزه های علمیه منطبق با زمان و شناخت دنیای خود تاکید کرد: در مأموریت حوزه های علمیه علاوه بر توجه به سنت های اصیل حوزه، باید به تحولات جدید توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چراکه اگر کسانی در لاک گذشته باقی مانده و به تحولات جدید بی توجه باشند، این امر پسندیده نیست و باید حوزه های علمیه باید از این نوع افراط و تفریط دوری کند.

وی افزود: باید مناهج جدید حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد و به نظریات فلسفی جدید، علوم انسانی و اسلامی جدید و همه نیازهایی که در تحولات علمی جدید که رخ داده است، توجه شود.

آیت الله اعرافی در پایان تاکید کرد: طلاب و فضلای حوزه های علمیه باید به هویت تاریخی و ذخایر و تراث عظیم خود توجه داشته باشند؛ چراکه گفتمان انقلاب اسلامی و همچنین علوم حوزوی در جهان طالب داشته و جواب گوی نیازهای بشری است.

سعید چراغی
ارسال نظرات