۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۷۶۴۵۹۷
یاداشت؛

پیامبر اکرم؛ الگوی کامل حکمرانی عادلانه و مردم‌سالارانه

پیامبر اکرم؛ الگوی کامل حکمرانی عادلانه و مردم‌سالارانه
رسول گرامی اسلام(ص) در طول دوران بعثت و تشکیل حکومت اسلامی، الگوی کامل و نمونه‌ای از حکمرانی عادلانه و مردم‌سالارانه بودند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد میرزاخان در یاداشتی به بررسی سیره سیاسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرداخت و نوشت: سیره سیاسی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) یکی از مهمترین مباحث در تاریخ اسلام و مطالعات سیاسی است. ایشان در طول دوران بعثت و تشکیل حکومت اسلامی، الگوی کمال و نمونه‌ای از حکمرانی عادلانه و مردم‌سالارانه بودند.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای کنگره امام رضا علیه السلام فرمودند: راجع به زندگی ائمّه(علیهم السّلام) از سه بُعد ‌باید کار بشود: یکی از آن بُعد معنوی و الهی، دومین بُعد جنبه‌ی کلمات و درسهای زندگی ائمه است و بُعد سوم مسئله‌ی سیاست است؛‌ این همان چیزی است که بنده در آن [بررسی] سالهای زندگی ائمّه، عمدتاً این را دنبال میکردم که ائمّه چه کار میکردند و چه کار میخواستند بکنند. بخش سیاست، بخش خیلی مهمّی است. (١۴٠٣/٠٢/١٩).
 
از ویژگی‌های بارز سیره سیاسی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1. عدالت: یکی از مهمترین اصول در حکومت اسلامی عدالت است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در تمام تصمیم‌گیری‌ها و اعمال خود، عدالت را سرلوحه کار قرار می‌دادند. ایشان همواره بر اجرای عدالت تاکید می‌کردند و حتی اگر به ضرر نزدیکانشان بود، از اجرای عدالت کوتاه نمی‌آمدند.
 
در حدیثی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که ایشان فرمودند: الناس سواسية كأسنان المشط لا فضل لعربي على عجمي إلا بالتقوى": مردم همگی برابرند مانند دندانه‌های شانه، برتری عربی بر عجمی جز به تقوا نیست. (نهج الفصاحه، حدیث 303)؛ همچنین در قرآن کریم آمده: "إنما المؤمنون إخوة": مؤمنان همه برادرند.(سوره حجرات، آیه ۱۰). 
 
٢. مشورت: حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و با اصحاب و بزرگان قوم مشورت می‌کردند و به نظرات آنها اهمیت می‌دادند. در امور سیاسی و حکومتی مشورت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این امر نشان از اهمیت مشارکت مردم در اداره جامعه در دیدگاه ایشان دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: ما یَستَغنى رَجُلٌ عَن مَشوَرَهٍ؛ هیچ کس از مشورت بى نیاز نیست. (نهج الفصاحه ص۴۹۷ ، ح ۱۶۳۷) 
 
٣. مساوات: همه انسان‌ها در نظر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برابر بودند و از حقوق یکسانی برخوردار بودند. نژاد، قومیت و ثروت هیچ‌کدام ملاک برتری نبود. که این نوع سیره سیاسی در جامعه جهانی و حقوق بین الملل از اهمیت بالایی برخوردار است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در زمان رهبری خود این سیره را رعایت کرده و همه انسان ها را از هر قوم و نژادی برابر می دانستند. 
 
۴. آزادی: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آزادی بیان و اندیشه را تضمین می‌کردند و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دادند که به عقاید دیگران توهین کند. البته این آزادی در چارچوب ارزش‌های اسلامی و به دور از ترویج فساد و تباهی بود.  رهبر معظم انقلاب مفهوم آزادي را داراي ريشه در مکتب قرآن و اهل بيت مي داند. « ... مساله «آزادي » يكي از مقولاتي است كه در قرآن كريم و در كلمات ائمه (عليهم السلام) به طور موكد و مكرر روي آن تاكيد شده است. البته ... مرادمان آزادي مطلق نيست كه هيچ طرف داري در دنيا ندارد ... مرادمان، آزادي معنوي هم كه در اسلام و به خصوص در سطوح راقي معارف اسلامي هست، نيست; آن محل بحث ما نيست...منظور از «آزادي » ... «آزادي اجتماعي » است؛ آزادي به مثابه يك حق انساني براي انديشيدن، گفتن، انتخاب كردن و از اين قبيل، همين مقوله، در كتاب و سنت مورد تجليل قرار گرفته است.  آيه شريفه 157 سوره اعراف مي فرمايد: «الذين يتبعون الرسول النبي الامي الذي يجدونه مكتوبا عندهم في التوريه والانجيل يامرهم بالمعروف و ينهاهم عن المنكر و يحل لهم الطيبات و يحرم عليهم الخبائث و يضع عنهم اصرهم و الاغلال التي كانت عليهم». خداوند يكي از خصوصيات پيامبر را اين قرار مي‌دهد كه غل و زنجيرها را از گردن انسان‌ها برمي‌دارد: «اصر» را يعني تعهدات تحميلي بر انسان‌ها را از آنها مي‌گيرد; مفهوم خيلي عجيب و وسيعي است.» (بيانات معظم له در مراسم فارغ التحصيلي گروهي از دانشجويان دانشگاه تربيت مدرّس 12/6/77)
 
۵. رحمت و مهربانی: سیاست در سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر پایه رحمت و مهربانی استوار بوده. ایشان حتی با دشمنان خود با مهربانی رفتار می‌کردند و به دنبال آشتی و سازش بودند. إنما بعثت رحمة للعالمين": من تنها به عنوان رحمتی برای جهانیان مبعوث شده‌ام. (بحارالانوار، ج 18، ص 243) 
 
۶. صلح‌طلبی: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) همواره به دنبال صلح و آرامش بودند و از جنگ بیزار بودند.اما در صورت لزوم و برای دفاع از حقوق مظلومان به جنگ روی می‌آوردند. در حدیثی ایشان میفرمایید: الخیر فی وجوه الطلبة و فی ظل السلاح": خیر در چهره طالبان علم و در سایه شمشیر است. (کنز العمال، حدیث 14079). 
 
٧. مبارزه با ظلم و فساد: ایشان با ظلم و فساد به شدت مبارزه می‌کردند و از حقوق مظلومان دفاع می‌کردند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول حیات خود به شدت با ظلم و ستم مبارزه می‌کردند. 
 
إن الله لا يصلح عمل قوم حتى يصلحوا أنفسهم": خداوند کار هیچ قومی را اصلاح نمی‌کند تا آنکه خودشان را اصلاح کنند. (نهج الفصاحه، حدیث 1013).  این سیره مبارزه با ظلم، الگویی روشن برای محور مقاومت اسلامی در جهان اسلام است؛ که به منظور اصلاح جامعه اسلامی و پاکسازی از ظلم و ستم و دوری از سلطه غرب بر کشور های اسلامی هم پیمان شده و در این راه مبارزه می کنند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چگونه به این اصول عمل می‌کردند؟ در سیره رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می توان عمل به این اصول را مشاهده نمود که در اینجا به برخی از این موارد اشاره میکنیم:
 
الف) عقد پیمان مدینه: قراردادی درباره روابط و مناسبات میان مسلمانان و یهودیان است که در اولین سال ورود پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به مدینه منعقد شد. این پیمان یکی از مهمترین اقدامات سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از هجرت به مدینه بود. در این پیمان، همه گروه‌ها و قبایل مدینه با یکدیگر متحد شدند و به برابری و همزیستی مسالمت‌آمیز متعهد گردیدند.
 
ب) تشکیل حکومت اسلامی: با تشکیل حکومت اسلامی، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) الگویی از حکومتداری عادلانه و مردم‌سالارانه را به نمایش گذاشت.
 
ج) تدوین قوانین اسلامی: قوانین اسلامی که توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تدوین شدند، بر پایه عدالت و برابری استوار بودند و به همه افراد جامعه تعلق داشتند.
 
نتیجه‌گیری:
سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص) یک گنجینه ارزشمند است که  بر پایه عدالت، برابری، مشورت، رحمت، صلح، مبارزه با ظلم، حفظ عهد و پیمان، اهمیت علم و دانش، توجه به نیازمندان، و وحدت و انسجام استوار است. این آموزه‌ها برای همه انسان‌ها و جامعه بین‌المللی، به ویژه حاکمان و دولتمردان، الگویی ارزشمند است. با مطالعه و عمل به این سیره، می‌توان جامعه‌ای عادلانه، با آرامش و سعادت را ساخت. 
ارسال نظرات