۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۷۶۴۳۷۴
حجت‌الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا:

برخی با اظهار نظرهای نسنجیده، جایگاه حوزه علمیه را مخدوش می‌کنند

برخی با اظهار نظرهای نسنجیده، جایگاه حوزه علمیه را مخدوش می‌کنند
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به سخنان حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی در مصاحبه ای، گفت: هم آوایی با مخالفان نظام و حمله به شورای نگهبان علاوه بر شخصیت حوزوی خودتان، باعث مخدوش شدن جایگاه حوزه علمیه قم می‌شود.

حجت الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در پاسخ به اظهارات اخیر حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با یک پایگاه اطلاع رسانی که گرفتن تأییدیه قوه مجریه از شورای نگهبان یا مجلس شورای اسلامی را در تضاد با استقلال قوا دانسته است، گفت: نکته اول اینکه باید از ایشان سوال کرد که مفهوم استقلال قوا چیست؟ ایشان به دنبال تنویر یا تشویش افکار عمومی است؟

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: حوزه علمیه قم و روحانیت همواره در جایگاه تبیین مبانی نظریه حاکمیت دینی تعریف شده است؛ یعنی حوزه علمیه قم بر اساس رسالت خویش دنبال حفظ اسلام و نظام اسلامی به عنوان یک ثمره بسیار مهم آن است و اقتضای تامین این هدف بررسی راه‌های نظری و معضلات فکری نظام اسلامی به وسیله عالمان دینی است.

وی ادامه داد: اما متاسفانه گاه شاهد هستیم که برخی حوزویان به مسائل حزبی جناحی ژورنالیستی وارد می‌شوند و سخنانی بر زبان می‌رانند که عام و خاص چنین مطالبی را قبول نمی‌کنند و حتی در نظرشان به دور از منطق و اصول عقلی است.

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان مقدماتی در رد نظرات حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی ابراز داشت: دوباره پرسش نخست را مطرح می‌کنم که مفهوم استقلال چیست آیا استقلال به همان معنای عرفی و لغوی مدنظر است یا اگر ساختاری مشابه آنچه در نظام جمهوری اسلامی در قانون اساسی طراحی شده است را می‌توان مستقل نامید؟

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توصیه کرد: این افراد لااقل به منابع اساتید بزرگ علم حقوق که به تعبیر خودشان وزنه علمی آن دانش به شمار می‌روند مراجعه کنند؛ دکتر سید محمد هاشمی در دانش حقوق در شرح قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران آثار علمی از خود بر جای گذاشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در جهان معاصر سیستم‌های مختلفی در استقلال قوا شناخته شده است تصریح کرد: در کدام یک از این نظام‌های حقوقی، استقلال به گونه‌ای که مد نظر شما است، تعریف شده است؟ یا از اساس اجرای استقلال مد نظر شما امکان‌پذیر است؟

حجت‌الاسلام نوروزی توضیح داد: در هر نظام سیاسی امور جامعه به شدت در هم تنیده‌اند؛ منظور از استقلال قوا، استقلال نسبی قوا است؛ یعنی در هیچ نظام سیاسی استقلال مطلق وجود خارجی ندارد، چه نظام‌های ریاستی یا پارلمانی یا نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در اشاره‌ای به پشتوانه‌های فکری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: ساختار نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران از سوی خبرگانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی طراحی شده است که جمع زیادی از آنان از فقهای مطرح بوده‌اند و حاصل تفکرات و تأملات ایشان رسیدن به ساختاری بوده است که در آن شورای نگهبان وجود داشته باشد؛ مروری بر اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب گویای حمایت همه جانبه از ساختار این نظام، به ویژه شورای نگهبان است.

وی در اشاره‌ای به مخالفان شورای نگهبان ابراز داشت: شورای نگهبان در نوک حمله احزاب، گروه‌ها، جریان ها و ژورنالیست‌هایی است که از آغاز انقلاب ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد مناقشه قرار داده‌اند؛ اکنون مایه تاسف است که المان دینی که باید بنیان‌های نظری نظام اسلامی را تقویت کند، همچون دشمنان این ساختار، مطالب و مسائلی را به زبان آورد که علاوه بر خود، جایگاه حوزه مبارکه علمیه قم و جهان اسلام را مخدوش کند.

ارسال نظرات