۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۶۴۲۲۳
سردار قریشی:

ضربه ما به اسرائیل غیرقابل پیش بینی‌ خواهد بود

ضربه ما به اسرائیل غیرقابل پیش بینی‌ خواهد بود
جانشین وزیر دفاع با اشاره به انتقام خون شهید هنیه تصریح کرد: فعلاً رژیم صهیونیستی باید در اضطراب روانی و هراس ناشی از زمان انتقام بماند اما آنچه که مسلم است اینکه ضربه و برخورد مناسب غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،‌ آیین گرامیداشت روز صنعت دفاعی صبح امروز با حضور سردار سید حجت الله قریشی جانشین وزیر دفاع و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم ایران برگزار شد.

سردار قریشی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: همانگونه که مستحضرید روز 31 مرداد برابر با 25 آگوست، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز ملی صنعت دفاعی نامگذاری شده است. در کنار دستاوردهای فراوان و درخشان برآمده از انقلاب اسلامی برای کشور ما نظیر استقلال، آزادی، عزت و خودباوری، امروزه پیشرفت و خود اتکایی در صنعت دفاعی با وجود اعمال سنگین‌ترین محدودیت‌ها و تحریم‌های غیر قانونی و غیر عادلانه به یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همانگونه که مطلعید؛ تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیروهای مسلح ایران هم به لحاظ راهبردی و هم به لحاظ تجهیزات کاملاً به غرب وابسته بودند و تجربه تأثیر منفی این وابستگی در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و تنهایی استراتژیک کشورمان در زمان جنگ در اوج رقابت‌های جنگ سرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به این جمع‌بندی راهبردی رساند که برای رسیدن به استقلال و حراست از منافع و امنیت ملی راهی جز پیمودن مسیر سخت و ناهموار ولی شیرین استقلال در صنعت دفاعی وجود ندارد و بدین ترتیب بعد از گذشت چهار دهه این مسیر با تلاش، اراده و اعتماد به ظرفیت‌ها و استعدادهای ملی جوانان ایرانی اینک منجر به کسب اعتبار قدرت و بازدارندگی دفاعی در جمهوری اسلامی ایران گردیده است.

جانشین وزیر دفاع گفت: امروز صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قدرت داخلی و نوآوری (خلاقیت) از طریق طراحی و ساخت تجهیزات نظامی و پاسخگویی به موقع نیازمندی‌های حال و آینده نیروهای مسلح و تحول در شیوه‌های تولید تسلیحات به یک صنعت کاملاً بومی تبدیل گردیده است.

سردار قریشی افزود: در واقع دستیابی به چنین توانی جمهوری اسلامی ایران را به بازیگری فعال و تعیین کننده در منطقه تبدیل کرده است. البته مایلم اعلام نمایم پیشرفت‌های وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های موشکی، هوایی، پدافند هوایی، دریایی، فضایی جنگ الکترونیک، سایری و شناختی و سایر حوزه‌ها امروز نه تنها منجر به خودکفایی در تأمین تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح کشور گردیده بلکه جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای صادر کننده محصولات و تکنولوژی دفاعی مبدل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم نقش وزارت دفاع به دلیل ماهیت چند وجهی آن صرفاً محدود به صنعت دفاعی نبوده و مشارکت در عرصه سازندگی و کمک به توسعه اقتصاد ملی را از طریق سر ریز فناوری‌های صنایع دفاعی در دستور کار قرار داده است.

جانشین وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه‌ای و بین المللی اشاره کرد و گفت: همانطور که مستحضرید؛ جهان در حال گذراندن پیچیده‌ترین شرایط نظامی و در آستانه تهدیدات و خطرات وسیع و غافلگیر کننده قرار دارد، منازعات و جنگ‌های منطقه‌ای رو به افزایش است تغییر در نظم جهانی در حال وقوع است و تلاش‌ها برای بلوک بندی‌ها و رقابت‌ها در عرصه‌های نظامی - امینی به بالاترین سطح خود رسیده است.

سردار قریشی گفت: از جمله نشانه‌های تغییر در نظام امنیتی جهان می‌توان به: افول قدرت ایالات متحده آمریکا، انتقال پارادایم قدرت سیاسی اقتصادی از هژمونیک غربی به قدرت‌های مستقل سیاسی و اقتصادی نوظهور و جدید و همچنین افزایش افراط گرایی و تجزیه طلبی و رقابت‌های ژئواستراتژیک قدرت‌های جهانی، توسعه جنگ‌های نیابتی و تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی برخی کشورها می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این رابطه باید نکته با اهمیتی را یادآور شوم؛ ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم و بویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرده است به عنوان قدرت برتر جهان نظم مورد نظرش را به سایر کشورها دیکته کند. آنها برای رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلفی استفاده کرده‌اند که از مهمترین آن می‌توان به ابعاد آشوب‌ها و بحران‌های تصنعی در بسیاری از کشورهای غیر همسو اشاره کرد.

جانشین وزیر دفاع تاکید کرد: آمریکا و قدرت‌های استکباری با بحران سازی تصنعی و با شکل دادن به جنگ‌های نیابتی می‌کوشند با هزینه دیگران به اهداف خود دست یابند همانگونه که امروز در سوریه عراق، افغانستان شرق اروپا و آسیا شاهد آن هستیم.

وی افزود: به طور قطع نتیجه مداخلات و تجاوزات آمریکا منجر به گسترش ایدئولوژی مقاومت و توسعه میدان‌های آن و ایجاد اتحاد متقابل بین قاره‌ای و شکل‌گیری قطب‌های جدید قدرت و بلوک بندی‌های ضد هژمونیک در جهان جهت استقلال بیشتر فارغ از دین نژاد و جغرافیا می‌شود.

جانشین وزیر دفاع با تاکید بر اهمیت همکاری میان کشورهای دوست، یادآور شد: آنچه که در این میان حائز اهمیت و ضرورت دارد تلاش و مساعی مشترک کشورهای مستقل برای ایجاد هم صدایی و همگرایی در مقابل نظام ناعادلانه کنونی و شتاب بخشیدن حرکت به سمت چند صدایی، تکثر و استقرار نظام عادلانه مبتنی بر چند جانبه گرایی است و همانطور که تاریخ به ما آموخته بر این باوریم که رفتار مبتنی بر زور، هژمونی و سلطه تداوم نخواهد یافت.

سردار قریشی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی از غمناک‌ترین تحولاتی که از حدود یکسال گذشته جامعه جهانی با آن روبرو بوده است، ارتکاب جنایات جنگی نسل کشی و نادیده گرفتن اولیه‌ترین حقوق جنگ در یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جمعیتی جهان در غزه است.

وی عملیات طوفان الاقصی را حق مسلم فلسطینیان دانست و گفت: باید تأکید کنم عملیات طوفان الاقصی در واقع واکنش طبیعی مردم فلسطین به تحمل بیش از هفت دهه ظلم، تحقیر و تبعیض از سوی رژیم صهیونیستی بود و بزرگترین دستاورد این عملیات علاوه بر بی حیثیتی رژیم صهیونیستی در افکار عمومی جهان، این نشانه بود که فاصله این رژیم تا شکست تا چه اندازه کوتاه است شکستی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری" ترمیم پذیر نیست.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: متأسفانه جنایات گسترده رژیم صهیونیست‌ها با حمایت و شراکت آمریکا به اشکال متعدد از قبیل ارسال سلاح انتقال اطلاعات و سو استفاده از قوانین بین المللی نظیر حق وتو نیز همراه شد و رژیم صهیونیستی با اطمینان از سکوت سازمان‌ها و مجامع بین المللی و حمایت‌های همه جانبه ایالات متحده به منظور کشاندن منطقه در یک جنگ فراگیر تجاوزات خود را به دیگر کشورهای منطقه بویژه لبنان و سوریه افزایش داد و در یکی از اقدامات خلاف مقررات بین المللی ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق مورد تعرض قرار گرفت که پاسخ لازم با وجود آماده باش کامل رژیم صهیونیستی و حامیان غربی و منطقه‌ای آن در قالب عملیات وعده صادق توسط جمهوری اسلامی ایران داده شد موضوع اصلی در این واکنش آنچنان که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند ظهور قدرت و اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین المللی و اثبات آن بوده است.

سردار قریشی در بخش دیگری از سخنان خود به ترور اسماعیل هنیه در تهران اشاره کرد و گفت: رژیم کودک کش و جنایتکار صهیونیستی با ارتکاب جرمی نابخشودنی مهمان عزیز جمهوری اسلامی ایران شهید اسماعیل هنیه رئیس محترم دفتر سیاسی جنبش حماس توسط این رژیم ترور و به شهادت رساند که این امر علاوه بر تعرض به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که مقامات رژیم صهیونیستی حاضر به برقراری آتش بس نبوده و با تأخیر در مذاکرات به دنبال ادامه نسل کشی خود می‌باشند.

وی تاکید کرد: بدون شک اگرچه ما جنگ را پدیده‌ای نامطلوب میدانیم اما پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعرض و تهدید دشمن، مبتنی بر دو اصل حق" مشروع" و "اصل بازدارندگی صورت گرفته و خواهد گرفت و این جمهوری اسلامی ایران است که در مورد زمان و کیفیت پاسخ به تهدید " تصمیم گیری" خواهد کرد.

سردار قریشی تصریح کرد: فعلاً رژیم صهیونیستی باید در اضطراب روانی و هراس ناشی از زمان انتقام بماند اما آنچه که مسلم است اینکه ضربه و برخورد مناسب غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

جانشین وزیر دفاع ماهیت سیاست دفاعی ایران را ثبات گرایی دانست و گفت: ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای خواهان ثبات و امنیت برای همه کشورهای منطقه و دنیا می‌باشد. در همین راستا وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دیپلماسی دفاعی فعال، آمادگی خود را برای برقراری و توسعه مناسبات دفاعی نظامی و فنی با همه کشورهای مستقل و همسو و به ویژه تشکیل همگرایی منطقه‌ی با همسایگان مبتنی بر اصل امنیت جمعی احترام متقابل و تحکیم صلح و ثبات اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: همانگونه که بخوبی میدانید صنعت دفاعی در دنیای کنونی صرفاً یک ابزار برای کسب درآمد بشمار نمی‌رود امروز صنعت دفاعی و بویژه همکاریهای مشترک در حوزه طراحی ساخت و تولید محصولات نظامی به یک نقطه پیوند میان کشورها و به عنوان یک سطح عالی از همکاریهای نظامی بشمار می‌رود. در این راستا معاونت امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به عنوان نهاد متولی دیپلماسی دفاعی در وزارت دفاع آمادگی کامل جهت تعامل و همکاری با کشورهایی که شما نمایندگی آن را بر عهده دارید، دارد.

ارسال نظرات