۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۶۳۹۷۸
حجت‌الاسلام لیالی خطاب به مرتضی جوادی آملی:

به درس و بحث حوزوی بپردازید و وارد بازی‌های سیاسی نشوید

به درس و بحث حوزوی بپردازید و وارد بازی‌های سیاسی نشوید
استاد حوزه در پاسخ به شبهاتی که حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی درباره رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت مطرح کرده بود، گفت: این حرف‌های عوامانه چیست؟ بهتر است به مباحث حوزوی بپردازید و بیش از این وارد بازی‌های سیاسی نشوید.

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا از مصاحبه حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی با یک پایگاه خبری، مبنی بر اینکه رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کابینه بی‌معنا و با استقلال قوا در تضاد است و دلسوزی برای خانه نشینی و منزوی شدن وزنه‌های علمی، انتقاد کرد و به بیان نکاتی در این باره پرداخت.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به مسائل مطرح شده به وسیله حجت الاسلام مرتضی جوادی، درباره بی معنا بودن تأیید وزرا به وسیله مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون اساسی رئیس جمهور بعد از تنفیذ و تحلیف دو هفته فرصت دارد تا اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند تا در کمیسیون‌های مجلس طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه کنند و مجلس در صحن علنی به آن‌ها رأی اعتماد یا عدم اعتماد بدهد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این متن قانون اساسی است؛ هرچند نظر مثبت کمیسیون‌ها، پیشنهاد به صحن علنی است و پس از آن موافقان و مخالفان بحث می‌کنند و وزیر پیشنهادی باز هم در صحن علنی از خود دفاع می‌کند و رأی گیری انجام خواهد شد؛ مجلسی که به این وزرا رأی می‌دهد موظف است در ادامه بر آن‌ها نظارت کند، سئوال بپرسد، تحقیق، تفحص و استیضاح کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی درباره تأیید صلاحیت در جمهوری اسلامی برای مناصبی پایین‌تر از وزارت گفت: اخذ مسئولیت‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظام مانند استاندار، فرماندار و شهردار به تأیید مراکز اطلاعاتی، امنیتی و قضایی منوط است؛ هر چند همه از مشکلات اطلاعاتی و احکام قضایی داوطلبان مسئولیت خبر ندارند اما مسئولان قضایی و اطلاعاتی باید از به دست آوردن مسئولیت به وسیله کسانی که محکومیت‌های قضایی یا مشکلات امنیتی دارند، جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی، رسانه و مطبوعات واقف به جزئیات بیشتری از عموم مردم هستند اما بسیاری از اطلاعاتی که در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی وجود دارد در اختیار رسانه قرار ندارد و از اساس درست نیست که در اختیار رسانه باشد؛ به طور معمول اعلام چنین احکامی در بین رسانه‌ها خلاف مصلحت و امنیت ملی و اشاعه فحشا است.

وی در پاسخ به این سخن که «وزنه‌های علمی کشور را خانه‌نشین کردید و یا از دانشگاه‌ها اخراج شدند»، گفت: حجت الاسلام مرتضی جوادی هیچ تخصصی در مدیریت دانشگاه‌ها نداشت و ندارد؛ بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها انسان‌های متدین و انقلابی هستند، برخی از اساتید هم ممکن است که گرفتار تخلفات اداری، آموزشی و تخلفات هیأت‌های انتظامی شوند که باید در دانشگاه‌ها با این‌ها برخورد شود.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: حراست دانشگاه و نهادهای انتظامی با استاد دانشگاهی که سر کلاس نرود و واحدهای آموزشی را ارائه ندهد یا الزامات و اجباراتی که در نظام آموزش و پژوهش هست را قبول نکند، برخورد می‌کنند؛ در هر سازمان و مرکزی این قاعده دنبال می‌شود؛ در حوزه‌های علمیه نهاد حراست و صیانت وجود دارد؛ حاکمیت، حکومت و حکمران محتاج صلاحیت و شایستگی است، این صلاحیت و شایستگی باید تأیید شود.

این استاد حوزه و دانشگاه به صراحت پرسید: جناب آقای مرتضی جوادی، آیا اجازه می‌دهید که هر کسی در مؤسسه اسراء تدریس کند؟ هر کسی در مؤسسه اسراء کارمند شود؟ هر کسی در مؤسسه اسراء ورود و خروج کند؟ یا شما حراست، کنترل، گزینش، پذیرش، نهادهای آموزشی و آیین نامه آموزشی دارید؟ این چه حرف‌های عوامانه‌ای است که در فضای رسانه و مطبوعات می‌زنید؟

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در پایان تصریح کرد: من سفارش می‌کنم «آقا مرتضی جوادی» به مدیریت مؤسسه اسراء و مباحث فقهی، تفسیری و اصولی خودش بپردازد و آثار حضرت استاد علامه جوادی آملی را جمع آوری و تدوین کند بهتر است تا اینکه گرفتار بازی‌های سیاسی شود.

ارسال نظرات